کد خبر: 1998
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1395 - 14:38
همزمان با سفر مودی به تهران مطرح شد:
در این سفر قرار است سند توافقنامه ترانزیت بین ایران، افغانستان و هند به امضا برسد و به احتمال زیاد برای امضای این سند اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز به تهران سفر می کند و این سند در حضور مقامات عالی سه کشور ایران، افغانستان و هند امضا می شود.

فراتاب- بنا بر اعلام وزارت خارجه هند و به دعوت رسمی حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان، ناندرا مودی نخست وزیر این کشور، امروز در راس هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به ایران سفر می کند. وی در این سفر دو روزه، علاوه بر دیدار با رییس جمهوری کشورمان، قرار است با رهبر معظم انقلاب نیز دیدار و گفت و گو کند.
در همین راستا، پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری اظهار داشت: در این سفر چندین سند همکاری میان دو کشور به امضاء می رسد، که عمدتاً مربوط به بخش های اقتصادی، سرمایه گذاری، تجاری، حمل و نقل و توسعه بنادر خواهد بود. از سوی دیگر ابراهیم رحیم پور، معاون آسیا- اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان نیز پیش از این سفر اظهار داشت: در این سفر قرار است سند توافقنامه ترانزیت بین ایران، افغانستان و هند به امضا برسد و به احتمال زیاد برای امضای این سند اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز به تهران سفر می کند و این سند در حضور مقامات عالی سه کشور ایران، افغانستان و هند امضا می شود. وی تاکید کرد: ایران با توجه به جایگاه ژئوپلتیکی که دارد در امر ترانزیتی نقش مهمی دارد و می‌تواند دیگر کشورها این منطقه را به آسیای میانه، قفقاز، روسیه و اروپا متصل کند.

نقش مهم ایران در تامین انرژی هند
سفر ناندرا مودی به ایران که با بازتاب های وسیع رسانه ای روبرو بوده است، نخستین دیدار نخست وزیر هند از کشورمان در طول 15 سال گذشته است و به عقیده کارشناسان به دلیل لغو تحریم ها و موانع سرمایه گذاری ازاهمیت بالایی برای هر دو کشور برخوردار است و فصل نوینی از همکاری بین دو کشور را رقم خواهد زد.
به گزارش ایرنا، هند در زمان های گذشته و حتی در زمان تحریم های ظالمانه به رغم فشار کشورهای غربی، همچنان جایگاه خود را به عنوان دومین خریدار نفت ایران حفظ کرده است. رشد اقتصادی 7 درصدی، جمعیت یک میلیارد و 250 میلیون نفری و نداشتن منابع قابل اتکا انرژی باعث علاقه دو طرف برای همکاری در بخش انرژی شده است . از سوی دیگر، ایران به عنوان چهارمین دارنده ذخایر بزرگ نفت و دومین ذخایر بزرگ گاز دنیا و نزدیکی جغرافیایی به هند همواره نقش مهمی در تامین انرژی این کشور به عهده داشته است .
.در همین راستا، روابط تجاری و بازرگانی ایران و هند نیز تا پیش از تحریم ها درسال 2011-2012 به بیش از 16 میلیارد دلار می رسید که این میزان به دلیل تحریم ها و پایین آمدن قیمت نفت به 13 میلیارد و 250 میلیون دلار کاهش یافت، که حدود 9 میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به صادرات ایران و بقیه مربوط به صادرات هند به ایران می شود. بر این اساس، مرکز آمار و اطلاعات وزارت بازرگانی هند اعلام کرد: میزان مبادلات ایران و هند در سال مالی 2015-2016 به هشت میلیارد و 299 میلیون دلار رسید که پنج میلیارد و 674 میلیون دلار مربوط به صادرات ایران و بقیه صادرات هند به ایران را تشکیل می دهد. این مرکز مهمترین دلیل کاهش حجم مبادلات تجاری بین ایران و هند در سال گذشته را کاهش شدید قیمت نفت می داند.

از سوی دیگر،براساس گزارش این مرکز، 6.5 میلیارد دلار از صادرات ایران مربوط به نفت و بقیه صادرات غیر نفتی می شود. هم اکنون روزانه حدود 400 هزار بشکه نفت ایران به هند صادر می شود که تقریبا این میزان معادل خرید نفت این کشور در دوران قبل از تحریم است .حدود 360 هزار بشکه از این تعداد به صورت قراردادهای بلند مدت و به صورت یک ساله و بقیه به صورت قراردادهای تک محموله به هند صادر شده است. .همچنین مواد شیمیایی ارگانیک و غیر ارگانیک و کود شیمیایی( هریک بین 400 تا 600 میلیون دلار) و پلاستیک و مشتقات آن (حدود یکصد میلیون دلار) از دیگر صادرات ایران به هند را تشکیل می دهد.

سرنوشت بدهی های نفتی هند به ایران
همچنین پیش از این سفر، منابع مطلع در دولت هند اعلام کردند، هندی ها تلاش دارند تا در خلال این سفر بدهی نفتی 6.5 میلیارد دلاری خود به ایران را پرداخت کنند. یک مقام وزارت نفت هند در این خصوص گفته بود: تا پیش از این تلاش های ما برای پرداخت بدهی های ایران، به دلیل بی میلی بانک های اروپایی برای پرداخت این بدهی نتیجه ای نداده است، اما ما به تلاش های خود برای پرداخت دستکم بخشی از بدهی نفتی به ایران پیش از سفر نخست وزیر ادامه می دهیم .
چندی پیش نیز تعدادی از پالایشگاه های هندی بدهکار به ایران ،باز نبودن کانال های بانکی بین دو کشور را مهمترین مانع در پرداخت بدهی نفتی این شرکت ها عنوان و اعلام کردند به محض رفع مشکل به سرعت بدهی نفتی خود را به حساب ایران واریز می کنند. لازم به ذکر است، تا پیش از این هندی ها بدهی نفتی خود را به صورت اقساط پرداخت می کردند و به نظر می رسد که در خلال این سفر زمینه های پرداخت این بدهی به صورت کامل فراهم شود.

نظرات
آخرین اخبار