کد خبر: 1995
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1395 - 16:23
آغاز حملات همزمان نیروهای کُرد، عرب سنی و ائتلاف بین المللی
نیروهای سوریه دموکراتیک با رهبری یگان‌های مدافع خلق (YPG) با حمایت هوایی ائتلاف ضد داعش عملیات کنترل پایتخت داعش را آغاز نموده‌اند.

فراتاب- آرمان سلیمی: در شرایطی که مذاکرات بین‌المللی برای رسیدن به راه‌حل و حصول توافق میان جناح‌های سیاسی درگیر در بحران سوریه در جریان است و آتش‌بس موقت مورد تایید نیروهای نظامی سوری قرار گرفته بود؛ اما در روزهای اخیر شاهد نقض تمامی این توافقات و شروع موج جدیدی از درگیری‌ها در مرزهای داخلی کشور بحران‌زده سوریه بوده‌ایم. بعد از شکست تلاش‌های آمریکا و روسیه برای ایجاد آتش‌بس، مرزهای شمالی سوریه مجددا به محل اصلی درگیری‌ها تبدیل شده‌اند.

متعاقب این تحولات، سیگنال‌هایی از سوی نیروهای رهبر حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) صالح مسلم، مبنی بر آماده‌سازی مقدمات حمله به رقه پایتخت داعش در سوریه با همکاری ائتلاف بین‌المللی ضد داعش منتشر شد. همچنین، استیون وارن سخنگوی نیروهای ائتلاف ضد داعش در 14 مه 2016 در نشستی خبری اعلان نمود که داعش در شهر رقه وضعیت اضطراری اعلان نموده است و این بدین معناست که آن‌ها خود را برای هر نوع تهدید احتمالی و حمله ائتلاف آماده کرده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، طی چند روز گذشته جنگنده‌های ارتش آمریکا با پرواز بر آسمان شهر رقه، اطلاعیه‌هایی را مبنی بر هشدار به شهروندان و غیرنظامیان برای خروج از شهر پخش نموده‌ و دلیل این درخواست هم آغاز عملیات آزادسازی شهر رقه اعلام شده است. اما در نهایت امر بر اساس تصاویر منتشر شده از سوی یگان‌های مدافع خلق (YPG) در 21 مه 2016 (شنبه 1 خرداد 1395) عملیات آزادسازی شهر رقه از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه با حمایت هوایی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش آغاز شده است. در این عملیات نیروهای سوریه دموکراتیک در قالب کاروان‌های نظامی انواع تسلیحات نظامی سنگین و نیمه‌سنگین را به سمت مرزهای استان رقه روانه کرده اند.

بر اساس شواهد موجود رهبری نیروهای سوریه دموکراتیک را در عملیات آزادسازی رقه، یگان‌های مدافع خلق (YPG) بر عهده دارند. نیروهای سوریه دموکراتیک، در 15 نوامبر 2015 متشکل از چندین نیروهای کرد و عرب است که از جمله آن‌ها می‌توان به این نیروها اشاره داشت: یگان‌‌های مدافع خلق، یگان‌های محافظ زنان، نیروهای عرب صنادید، بورکان الفرات، نیروهای سوتورو (شورای نظامی سریانی‌ها) و نیروهای عشایر مردمی. این نیروها از سوی شورای نظامی 6 نفره فرماندهی می‌شوند.

مساحت شهر رقه 640 کیلومتر مربع می‌باشد. تعداد جمعیت این شهر در سال 2011 حدود 220 هزار نفر بوده‌ است؛ اما در سال 2016 تعداد ساکنان این شهر به 120 هزار نفر کاهش یافته است. هر چند منابع خبری سوریه تعداد جمعیت این شهر را قبل از تصرف آن توسط داعش 650 هزار نفر تخمین می‌زنند.

شهر رقه در فاصله 160 کیلومتری شرق استان حلب قرار دارد و از روز 29 ژوئن 2014 به‌عنوان پایتخت رسمی خلافت اسلامی داعش در سوریه اعلام شد. در 23 سپتامبر 2014 اولین حملات هوایی نیروهای ائتلاف ضد داعش در رقه صورت گرفت.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ های انجام گرفته مقرر شده است که از سه محور و با مشارکت 5 هزار از نیروهای سوریه دموکراتیک و با حمایت نیروی هوایی ائتلاف ضد داعش عملیات آزادسازی رقه انجام گیرد. در واکنش به این موضوع، نیروهای داعش با بمب‌گذاری اطراف شهر رقه قصد دارند که از خروج شهروندان از شهر ممانعت به‌عمل آورند. بر اساس آخرین گزارش‌ها، نیروهای سوریه دموکراتیک در 21 مه 2016 موفق به کنترل روستای حیشه در 12 کیلومتری شرق عین عیسی شدند و مراحل اولیه آغاز حمله گسترده به پایتخت داعش را در دستور کار خود قرار دادند.

نظرات
آخرین اخبار