کد خبر: 1980
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1395 - 12:52
بروس ریدل
محمد بن نایف، ولیعهد عربستان در حال فراهم سازی برگزاری حج امسال همراه با امنیت است تا از تکرار فاجعه کشتار منا جلوگیری کند.

فراتاب به نقل از المانیتور ـ سرویس بین الملل:

، ولیعهد عربستان در حال فراهم سازی برگزاری حج امسال همراه با امنیت است تا از تکرار فاجعه کشتار منا جلوگیری کند. از آنجا که ایران از دغدغه های اصلی عربستان است، ریاض با منع حضور مردم ایران در حج به دنبال آن است که مواضع تهران غیرموجه جلوه پیداa کند.
این نشریه در ادامه آورده است: ولیعهد عربستان همچنین وزیر کشور عربستان هم هست و مسئولیت امنیت حج را به عهده دارد. فاجعه سال گذشته و کشته شدن بیش از 2200 نفر باعث سرشکستگی حکومت سعودی و به ویژه ولیعهد شد. سعودی ها اصرار داشتند تعداد کشته شدگان کمتر از این بود. نظام وهابی عربستان ولیعهد را از هر مسئولیتی مبرا اعلام کرد و گفت این کشتار دسته جمعی حادثه ای ورای توان کنترل بشری بود. در آن زمان شابع شده بود یکی از اعضای خانواده سلطنتی سعودی قصد استفاده از مسیر ویژه را داشته (و یکی از مسیرهای حاجیان را بسته بود) که مورد اثبات قرار نگرفت.
 
نایف این ماه اعلام کرد وزارت کشور عربستان پیچیده ترین اتاق کنترل عملیات در خاورمیانه را ایجاد کرده تا آنچه در مکه می گذرد را تحت نظر داشته باشد. 18000 دوربین مداربسته توسط 1600 نیروی امنیتی بر حج امسال نظارت می کنند. به ادعای این ولیعهد در این سیستم کنترل از جدیدترین فناوری ها برای افزایش امنیت استفاده شده.
سعودی ها در 1987 در زمان جنگ ایران و عراق، بسیاری از ایرانیان را در حج به کشتن دادند. عربستان روز 3 ژانویه پس از حمله معترضان اعدام شیخ نمر به سفارت عربستان رابطه خود با ایران را قطع کرد. حالا سعودی ها از قطع روابط با ایران برای اخلال در دسترسی ایرانیان به مکه بهره می برند.
 
عربستان در حال افزایش تلاش های خود برای محدود ساختن نفوذ ایران در جهان اسلام است. عدم ارائه دسترسی به حج یکی از راه ها برای حصول این هدف است. اما حکومت سعودی نمی خواهد چنین به نظر برسد که مومنان ایرانی را به دلایل سیاسی جریمه می کند. ریاض می خواهد ایران را برای عدم دنبال کردن روندهای مناسب برای دریافت ویزای حج محکوم کند. این درحالیست که با وجود قطع روابط دیلماتیک، صدور ویزا بسیار دشوارتر از پیش است.
 
ایران بیش از هر کشور دیگری از عربستان به دلیل خطاهای امنیتی در حج سال گذشته انتقاد کرد. تهران گفت حکومت عربستان متولی ضعیفی برای مکه و مدینه بوده و باید اداره مراسم حج از آن ها گرفته شود. اختلافات درباره روند صدور ویزا به این معنا است که ایرانی ها نمی تواند در حج امسال شرکت کنند، که سال گذشته 61000 ایرانی در آن حضور داشتند. بدون شک مسئولان ریاض کاملا از این بابت رضایت دارند.
 
ریاض از زمان قطع روابط با تهران از دیگر کشورهای مسلمان خواسته با آن همراه شوند. بحرین و سودان سریعا همراه شدند، و امارات و کویت سفرای خود را فرا خواندند. اردن پس از سفر جانشین ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان به این کشور در ماه آوریل سفیر خود را از تهران فرا خواند. این هفته، مالدیو هم که وابستگی زیادی به کمک عربستان دارد، به آن ها ملحق شد و روابطش با ایران را قطع کرد.
 
با این حال، عربستان می داند اکثر کشورهای اسلامی حاضر نیستند روابط خود با ایران را قطع کنند. رقابت بین عربستان و ایران در حال افزایش بوده، و باعث تنش هایی در منطقه شده است. منازعات همین حالا هم به سطح پیش بینی نشده ای در عصر مدرن رسیده. تقریبا شکی نیست که اوضاع از این هم بدتر خواهد شد.
 
منبع: سایت انتخاب
نظرات
آخرین اخبار