کد خبر: 1960
تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1395 - 13:07
دیپلماتهای غربی و اروپایی در نشستی در شهر بروکسل از بانک ها و موسسات مالی خواسته اند از انجام معاملات مشروع با ایران پرهیز نکنند.

فراتاب-سرویس سیاسی:دیپلماتهای غربی و اروپایی در نشستی در شهر بروکسل از بانک ها و موسسات مالی خواسته اند از انجام معاملات مشروع با ایران پرهیز نکنند.

این نشست روز جمعه با حضور جان کری، فیلیپ هاموند، فرانک والتر اشتاین مایر و ژان مارک آیرو وزرای خارجه امریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه در حاشیه نشست وزیران خارجه ناتو در بروکسل برگزار شد؛ در این نشست همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشت.

در بیانیه مشترکی که پس از این دیدار منتشر شد، تاکید شده است: «ما در برابر فعالیت بازرگانی مشروع با ایران نخواهیم ایستاد. ما در برابر شرکت‌ها یا نهادهای مالی بین المللی که با ایران همکاری می‌کنند، تا زمانی که قوانین را اجرا کنند، نخواهیم ایستاد.»

براساس توافق ایران و گروه 1+5 که در تاریخ 23 تیر 1394 حاصل و در تاریخ 26 دی 1394 اجرایی شد، همه تحریم‌های بین المللی مرتبط به برنامه هسته‌ای ایران لغو شده است.

در این بیانیه آمده است: «شرکت‌های اروپایی و دیگر شرکت‌های جهانی منافع زیادی در ایران دارند؛ این به نفع ما و به نفع جامعه بین المللی است تا اطمینان حاصل شود که برجام برای همه کارآمد است و برای مردم ایران نیز منافعی به دنبال دارد.»

این بیانیه می‌افزاید: «این موضوع شامل حضور مجدد بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی در ایران است.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «ما متوجه هستیم که شرکت‌ها ممکن است سوالات و نگرانی‌هایی درباره مسائل مربوط به تحریم به منظور کسب و کار در ایران داشته باشند.»

 


ادر ادامه بیانیه چنین آمده است که: «ما آماده ارائه توضیحات سریع در این رابطه هستیم. ما از شرکت‌ها می‌خواهیم تا به جای چشم پوشی از فرصت‌ها به خاطر سوء برداشت یا کمبود اطلاعات، سوالات و مشکلات باقی مانده را مطرح کنند.»  

اظهارات مقامات اروپایی و امریکایی درباره لغو تحریم‌ها و اجرای برجام در حالی صورت می‌گیرد که ایران غربی‌ها به ویژه امریکایی را به کارشکنی در روند اجرای برجام و لغو تحریم ها متهم می‌کند.

مقام های آمریکایی طی هفته های اخیر بانک ها و موسسات مالی را به همکاری با ایران ترغیب کرده اند.

جان کری پنجشنبه هفته گذشته در دیدار با نمایندگان بانک‌های اروپایی در لندن اطمینان داد که آنها به خاطر تسهیل معاملات مشروع با ایران تنبیه نخواهند شد. 

با این حال مدیر حقوقی بانک اچ‌اس‌بی‌سی، در پاسخ به این اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود واشنگتن از بانک‌های غیرآمریکایی می‌خواهد کاری را انجام دهند که هنوز برای خود بانک‌های آمریکایی غیرقانونی است.

نشریه امریکایی بلومبرگ روز چهارشنبه در گزارشی از تردید شرکت های خارجی برای حضور در بازار ایران خبر داد.

بر اساس این گزارش نتایج یک پژوهش خبری نشان می‌دهد بیش از نیمی از شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند به تجارت با ایران، به دلیل ترس از جریمه‌های احتمالی دولت آمریکا، از ورود به بازار ایران امتناع می‌کنند و تمایل ندارند در معرض ریسک قرار بگیرند.

نگرانی آنها تا حدی است که مدیران این شرکت‌ها درباره مذاکره با بانک‌های بزرگ درباره اجرای طرح‌هایشان در ایران نیز تردید دارند.


ولی الله سیف روز پنج شنبه در سخنانی در کنفرانس «اتصال مجدد ایران به جامعه مالی جهانی» در لندن که با حضور شماری از مقامات و مسئولان ارشد بانکی و مالی ایران، اتحادیه اروپا و انگلیس برگزار شد، ضمن متهم کردن امریکا به عدم انجام تعهدات خود در قبال برجام، خواستار تعهد طرف‌های غربی برای تسهیل در بازگشت ایران به مدار اقتصاد جهانی شد.

سیف با بیان اینکه طرف‌های مذاکره کننده در توافق هسته‌ای به موانع بانکی کاملا آگاهی داشتند، تصریح کرد: «این وظیفه اخلاقی آنهاست که اکنون تعهداتشان را در چارچوب برجام اجرا کنند.»

سیف با اشاره به اینکه «طرف‌های غربی باید به هر قیمتی تعهداتشان را عملی سازند»، تصریح کرد: «طرف‌های غربی باید تلاش کنند تا رابطه بانک‌های غربی با ایران سریعا برقرار شود.»

 

منبع:پرس تی وی

 

نظرات
آخرین اخبار