امضای تفاهم‌نامه‌ نفتی بین ایران و اقلیم کردستان | فراتاب
کد خبر: 1926
تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1395 - 14:36
ناظم دباغ خبر داد:
نماینده‌ اقلیم کردستان عراق در ایران به‌ هفته‌نامه‌ روداو اعلام کرده که‌ ماه‌ پیش تفاهم‌نامه‌ای نفتی مابین ایران و اقلیم کردستان عراق به‌ امضا رسیده‌ است.

به‌ گزارش فراتاب به‌ نقل از هفته‌نامه‌ روداو، «ناظم دباغ» نماینده‌ اقلیم کردستان عراق در ایران اعلام کرده‌ است که‌ ۵ آوریل، تفاهم‌نامه‌ای نفتی مابین ایران و اقلیم کردستان عراق به‌ امضاء رسیده‌ است.

وی افزود: این تفاهم‌نامه‌ از سوی کارشناسان نفتی هر دو طرف به‌ امضاء رسیده‌ است و در حال حاضر تفاهم‌نامه‌ باید از سوی شورای عالی نفت و گاز اقلیم کردستان عراق هم تائید شود.

دباغ در مورد متن این تفاهم‌نامه‌ گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه‌ قرار شده‌ است که‌ ابتدا ۲۰ تا ۳۰ هزار بشکه‌ نفت در روز به‌ ایران صادر شود و همزمان پروژه‌ ساخت یک خط لوله‌ انتقال نفت با ظرفیت ۲۵۰ هزار بشکه‌ شروع شود و در گام دوم روزانه‌ تا سقف ۲۵۰ هزار بشکه‌ نفت به‌ ایران صادر شود.

علی پناهی، جانشین سرکنسول ایران در سلیمانیه‌ در این خصوص گفت: ایران هیچ مشکلی با توسعه‌ دادن به‌ روابط نفتی و گازی با اقلیم کردستان عراق ندارد و تنها به‌ دنبال رضایت بغداد است.

ناظم درباره‌ نظر بغداد به‌ روداو گفته‌ است: بغداد مشکلی ایجاد نخواهد کرد، حتی بغداد خواهان آن است که‌ نفت کرکوک هم از طریق ایران به‌ بازارهای جهانی صادر شود.

همچنین صالح فقه‌، عضو کمسیون پارلمان اقیلم کردستان در این خصوص در صفحه‌ اینترنتی خود نوشت: ترکیه‌ از این موضوع بسیار نگران است چون هم به‌ نفت اقلیم کردستان و هم به‌ انتقال آن به‌ جهان نیازمند است. اما ایران از پروژه‌ صادر کردن نفت اقلیم از طریق این کشور پشتیبانی می کند. این نماینده‌ پارلمان اقلیم می افزاید: برداشته‌ شدن تحریم‌های اقتصادی ایران، هم برای اقلیم کردستان و هم برای ایران فرصتی مغتنم است تا هرچه‌ بیشتر به تعمیق روابط اقتصادی ما بین دو طرف کمک کنند.

نظرات
آخرین اخبار