کد خبر: 1913
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1395 - 13:41
ساده ترین و بهترین روشهای بهداشت دهان و دندان:

 فراتاب / گروه سلامت - دکتر ش سعدی: آيا مي دانستيد با مصرف تكه اي پنير پس از هر وعده غذايي يا مصرف شيريني جات، به مقدار قابل توجهي از ايجاد و يا گسترش پوسيدگي در دندانهاي خود جلوگيري مي كنيد؟

پس از مصرف هر وعده غذايي و بخصوص مواد قندي و نوشابه هاي گاز دار، محيط دهان و سطح دندانها، بشدت توسط باكتري هاي موجود در دهان  اسيدي ميگردد كه بستر مناسبي براي رشد باكتري ها و فعل و انفعالات شيميايي آنها فراهم مي آورد. فعل و انفعالات شيميايي باكتري ها، خود باعث ايجاد اسيديته بيشتر شده و بدليل حل شدن كلسيم دنداني در اسيد، روند پوسيدگي تسريع مي يابد. در محيط نرمال دهان كه  داراي PH خنثي مي باشد، رشد و سوخت و ساز باكتري ها متوقف مي شود.
با هر بار مصرف غذا، ٢٠ دقيقه زمان لازم است تا PH اسيدي خنثي گردد و در صورت  در دسترس نبودن شرايط شستشو و زدن مسواك، جويدن مقداري پنير، بدليل داشتن PH قليايي، اين زمان را به كمتر از چند دقيقه كاهش مي دهد.
اين روش، يكي از روش هاي بسيار موثر و ارزان قيمت در زمينه پيشگيري  از ايجاد پوسيدگي در دندان ها و به تبع آن، كاهش استرس هاي ناشي از هزينه هاي بالاي درمان هاي دندانپزشكي و يا ترس، در افراد و بويژه در كودكان است. لازم به ذكر است كه مصرف پنير به تنهايي، باعث جلوگيري از ايجاد پوسيدگي نيست و مقام اول جهت داشتن بهداشت بالاي دهان و دندان، استفاده صحيح از مسواك و نخ دندان مي باشد.
در شماره هاي آتي بر آن هستيم تا  در جهت ارتقاي سطح كيفي بهداشت  دهان و دندان و بالا بردن فرهنگ پيشگيري در جامعه كه همواره آسانتر و كم هزينه تر از درمان است، به معرفي نكات ريز و آموزنده در زمينه دندانپزشكي بپردازيم.
 
جراح دندانپزشك. داراي MSc ليزر هاي دهان و دندان
نظرات
آخرین اخبار