آیا جنگ خونین القاعده - داعش در سوریه رقم می خورد؟ | فراتاب
کد خبر: 1879
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1395 - 09:41
القاعده بدنبال تاسیس امارت اسلامی در سوریه
رهبری القاعده در پاکستان که به شدت تضعیف شده، تصمیم گرفته است آینده این گروه تروریستی را در سوریه رقم بزند و زمینه را برای احتمال ایجاد یک امارت از طریق جبهه النصره فراهم آورند.

فراتاب،روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: به ادعای مقامات ارشد اطلاعاتی و مبارزه با تروریسم آمریکا و اروپا، رهبری القاعده در پاکستان که به شدت تضعیف شده، تصمیم گرفته است آینده این گروه تروریستی را در سوریه رقم بزند و مخفیانه شماری از عناصر خود را به آنجا اعزام کرده است.

مقامات غربی می گویند، این اقدام القاعده تلاش رو به رشد گروه های تروریستی برای نفوذ در سوریه را نشان می دهد و به احتمال زیاد حاکی از تشدید رقابت خونین این گروه با داعش است.

به این عناصر گفته شده است روند ایجاد مقرهای دیگر در سوریه را آغاز کنند و زمینه را برای احتمال ایجاد یک امارت از طریق جبهه النصره فراهم اورند. این اقدام یک تغییر قابل توجه برای القاعده و گروه وابسته به آن محسوب می شود که تاکنون در برابر تاسیس یک امارت ادعایی در سوریه مقاومت می کرد.

عاملان القاعده سال ها است که در داخل و خارج از سوریه تردد دارند. «ایمن الظواهری» رهبر این گروه در پاکستان در سال 2013 برای تقویت جبهه النصره گروهی را به سوریه اعزام کرد. یک سال بعد ظواهری یک شبکه از القاعده موسوم به «خراسان» را به سوریه فرستاد که مقامات آمریکایی می گویند در صدد حمله به غرب بوده اند.

تحلیلگران غربی معتقدند، اما داشتن یک حضور پایدار تر در سوریه به این گروه فرصت های خوبی را ارائه می دهد زیرا چنین استقراری نه تنها فاصله القاعده را به اروپا نزدیک تر می کند بلکه پشتیبانی از تروریست ها در عراق، ترکیه، اردن و لبنان را نیز برای آنها تسهیل می بخشد.

ظواهری اولین بیانیه صوتی خود را پس از چند ماه در اوایل ماه مه منتشر کرد که به نظر می رسید روشی را که می خواهد القاعده به آن وسیله از النصره در سوریه بهره بگیرد، روشن تر کرد. با این حال برخی از رهبران جبهه النصره مخالفت با چنین اقدامی در زمان کنونی هستند.

«چارلز لیستر» عضو ارشد موسسه خاورمیانه این ماه در مجله فارن پالیسی نوشت: «ترکیبی از امارت ادعایی القاعده و احیاء رهبری مرکزی این گروه در شمال سوریه نمادی از تلاش های تروریستی جدید است. القاعده تلاش می کند خود را گروهی متمایز از داعش نشان دهد.»

ترکیبی از امارت ادعایی القاعده و احیاء رهبری مرکزی این گروه در شمال سوریه نمادی از تلاش های تروریستی جدید است. القاعده تلاش می کند خود را گروهی متمایز از داعش نشان دهد.

لیستر و دیگر کارشناسان گفتند القاعده و داعش هدف نهایی مشابهی را برای ایجاد یک خلافت ادعایی دنبال می کنند، اما آنها از تاکتیک های مختلفی در این مسیر بهره می برند. داعش تلاش کرد به سرعت قلمروهای تحت کنترل خود را افزایش دهد؛ حال آنکه جبهه النصره تلاش کرد از مخالفان سوریه در این مسیر بهره بگیرد.

مقامات آمریکایی می گویند که داعش تا حد زیادی از القاعده بی رحم تر است. بسیاری از فعالان گروه موسوم به خراسان، از جمله «محسن الفضلی» رهبر آنها، در هشت حمله هوایی آمریکا از سپتامبر 2014 تاکنون در شمال غرب سوریه کشته شده اند.

تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا تخمین می زنند که داعش بین عراق و سوریه بین 19 هزار تا 25 هزار تروریست داشته باشد. جبهه النصره نیز در حدود 5 هزار تا 10 هزار عنصر در سوریه دارد. امارت ادعایی القاعده با خلافت ادعایی داعش تفاوت دارد زیرا النصره بر خلاف داعش ادعای خلافت جهانی ندارد.

برخی از مقامات ارشد اطلاعاتی و اجرایی آمریکایی و اروپایی می گویند که تلاش القاعده برای نفوذ در سوریه، تلاشی برای بهره برداری از هرج و مرج در این کشور است. «استیو وارن» سخنگوی نظامی در شهر «بغداد» که جنگ به رهبری امریکا در عراق و سوریه را کنترل می کند، گفت: «همواره القاعده تحرکاتی داشته و این اقدامات هنوز هم ادامه دارد.»

با این حال، حضور یک کادر ارشد رهبران القاعده در سوریه - که برخی از آنها ثروت های چند میلیون دلاری در دستان خود دارند - زنگ خطری برای آمریکا، اروپا و همچنین خاورمیانه و آفریقای شمالی محسوب می شود. «جان برنان» مدیر سازمان سیا این ماه در مصاحبه تلویزیونی گفت: «ما بخش بزرگی از القاعده را نابود کرده ایم. اما آنها نابود نشده اند پس ما باید همچنان بر آنها متمرکز باشیم.»

ارزیابی تحولات مربوط به القاعده و جبهه النصره در سوریه از مصاحبه با مقامات آمریکایی و اروپایی و تحلیلگران مستقل که بسیاری از آنها به اطلاعات محرمانه جمع آوری شده از جاسوسان دسترسی دارند، بدست آمده است. آنها همچنین بیانیه های عمومی و مکالمات اعضای القاعده و جبهه النصره در رسانه های اجتماعی را مورد بررسی قرار داده اند.

یکی از مهره هایی که مقامات اطلاعاتی غربی مشتاقانه بر آن متمرکز شدند، «سیف العدل» عضو ارشد القاعده است که بلافاصله پس از کشته شدن «اسامه بن لادن» نظارت بر این گروه را برعهده گرفت. مشخص نیست که عدل در سوریه، شمال آفریقا و یا در جایی دیگر است.

مشخص نیست که چگونه و چه زمانی ممکن است القاعده امارت ادعایی خود را تاسیس کند و به احتمال زیاد موضع خود را نسبت به گروه های مخالف دولت سوریه سختگیرانه تر خواهد کرد. جبهه النصره به عنوان یکی از شاخه های القاعده در سال 2012 ایجاد شد. در سال 2013، جبهه النصره از پیوستن به داعش خودداری کرد این در حالی است که در عوض، به الظواهری اعلام وفاداری کرد. این اقدام اغلب به رقابت خونین میان داعش و النصره در سوریه منجر می شود.

در حال حاضر رهبری القاعده به دنبال جبران خسارات خود در پاکستان است و در این راستا تبلیغاتی را در خصوص امارت ادعایی خود آغاز کرده است. با این حال بخشی از رهبری النصره با ادامه رویکر پیشین موافقت است. لیستر در مصاحبه ای گفت اختلاف اساسی است بر سر چگونگی راهبرد بلند مدت القاعده وجود دارد. بسیاری از گروه های مخالف در سوریه که در کنار النصره علیه دولت این کشور می جنگند، با ایده تشکیل یک امارت مخالفند.

منبع:جماران

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار