بازگشت به دنیای حقیقی با «آلیس از درون آینه» | فراتاب
کد خبر: 1869
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1395 - 02:00
میا واسیکوفسکا از ادامه ماجراهای «آلیس» می گوید

به گزارش فراتاب، گروه سینمای جهان – وصال روحانی: فیلم جدید «آلیس از درون آینه» ادامه ای بر نسخه تیم برتونی «آلیس در سرزمین عجایب» به حساب آمده که ۶ سال پیش اکران شد و با توجه به دیدگاهها و اعتقادات ویژه برتون آن فیلم دارای روندی تیره بود و چند مضمون و ماجرا همان داستان سنتی آلیس در سرزمین عجایب است و به تبع آن خطوط کلاسیک داستان محفوظ مانده بود اما نمی شد آن ورسیون آلیس را یک کار سنتی و چیزی در راستای همان ورسیون های قبلی دانست.
کارگردانی این نسخه جدید در پی مخالفت برتون با ساخت آن به جیمز بوبین سپرده شده و با کارگردانی او و بر اساس خط داستانی این فیلم آلیس به سرزمین جادویی موسوم به اندرلند (سرزمین زیرین) بر می گردد و سپس با سفر در تونل زمان به سمت گذشته می کوشد که «مدهتر» (جانی دپ) را نجات بدهد. این داستان نیز مثل سایر امور نمایشی از روی آلیس از اصل قصه آلیس که نوشته لوییس کارول است، برداشت شده ولی اتفاقات و متن قصه سبک تر و ملایم تر از فیلمی است که برتون از روی افسانه آلیس ساخت و به سبب نگاه ویژه او و آب و رنگ فیلم و شگفتی های بصری آن مورد توجه ویژه ای قرار گرفت اما هیچکس آن را یک آلیس سنتی و برابر با اصل تلقی نکرد. همچون فیلم نخست ایفاگر رل آلیس در فیلم دنباله ای و جدید «آلیس از درون آینه» میا واسیکوفسکا است و با این اوصاف او بهتر از سایر افراد حاضر در پروژه جدید و حتی شرکت کنندگان در هر دو فیلم می تواند فضای هر دو را بشکافد و از کار با بوبین یعنی جانشین برتون بگوید و به همکاری و همراهی با عنصر وقت و کاراکتری با همین نام (با بازی ساشا بارون کوهن) نیز اشاره ای داشته باشد و این در حالی است که تعدادی کاراکتر جدید دیگر نیز منجمله شخصیت ایفا شده توسط ریس ایفانز به فیلم دوم اضافه شده اند و همگان بر اساس سناریویی که لیندا وولورتون نوشته است، به حرکت در آمده اند.

خانم واسیکوفسکا، فیلم جدید تصریح می کند که سه سال از وقایع فیلم اول گذشته است. تغییرات صورت گرفته در کاراکتر خود طی این مدت را چطور توصیف و تعریف می کنید؟
ـ در فیلم نخست آلیس تا حدی ناآگاه و در حال کشف مسایل و پیدا کردن راهش بود اما در فیلم جدید او تجربیات چند سال سفر و حضور در یک کشتی را دارد و بسیار سازنده و آدمی محکم شده و به تبع آن اطمینان بیشتری به خودش و انتخاب هایش دارد.


خود شما چطور؟ شش سال بعد از فیلم اول چقدر در حرفه خود مطمئن تر و صاحب اعتماد به نفس بیشتری هستید؟
ـ بدیهی است که طی این مدت کارایی و اطلاعات بیشتری درباره نحوه ساخت فیلم ها و شرکت در آن پیدا کرده باشم. این سالها به من این نکته مهم را آموخته است که برای شرکت در یک فیلم باید هر چه آماده تر و آزموده تر شوم و هرگز توقف پیشه نکنم.
بر این اساس چطور با رل آلیس برخورد کردید و برای شما چه تفاوت هایی در قیاس با مرتبه قبل داشت؟
ـ تفاوت های کار من بر اساس تغییراتی که جیمز بوبین در مقام کارگردان در روند کارها ایجاد کرد، صورت پذیرفت. او دید خاص و متفاوتی نسبت به شرایط موجود و کل دنیا دارد و همین مسئله تصویر و رنگ جدیدی به قصه و به فیلم ما داد. او بازی های پرشور و احساس تری را به فراخور نقش هایمان از ما طلب کرد و شدت و حدت ماجراها را بیشتر ساخت و بر حجم کار ما افزود. واقعاً فضای مفید و خاصی در فیلم به وجود آمده بود که بر لذت و رضایت ما می افزود.
بعد از کار کردن با تیم برتون در فیلم نخست و لمس ایده های متفاوت او همکاری با جیمز بوبین که دو قسمت از فیلم های فانتزی «Muppet» محصول تلاش اوست، چگونه بوده است؟
ـ این یکی هم تجربه جالبی بوده است. او مدل خاص خودش و تفکراتی ویژه را به این داستان افزود. اضافه شدن تعدادی بازیگر و کاراکتر تازه نیز بر حلاوت فیلم افزود و در نهایت می توان گفت آلیس و کاراکتر تایم هماهنگی و حالت دینامیسم جالبی دارند. من از هر دو فیلم و طرز تفکرات تشکیل دهنده آنها لذت برده ام.
حسن بزرگ آلیس چیست و در سلسله مراتب بازیگری، این کاراکتر را چطور می توان تعریف و توصیف کرد؟
ـ در فیلم جدید من با جیمز بوبین طرف بوده ام که خودش سابقه بازیگری دارد و در نتیجه توصیه هایش، به منزله راهنمایی های یک همکار بود. در همه حال من وجوه بصری این قصه و غنای تصویری آن را دوست دارم و این که خودم باید ابعاد این کاراکتر را کشف و لمس و ارائه می کردم یک حسن و نقطه قوت از نظر من و چیزی بود که مرا در پروژه حفظ کرد.
چون صحبت از جلوه های تصویری کردید، بگویید در شش سالی که بین ساخت دو فیلم اخیر آلیس فاصله افتاد، این هنر چه میزان پیشرفت کرده است؟ هر چه باشد در زمینه این فن آوری شش سال حکم ۶۰ سال را دارد.
ـ طبعا تفاوت ها و پیشرفت ها فراوان بوده اما من زیاد به آنها ورود نمی کنم و در سلسله مسائل فنی اظهارنظر نمی کنم و به کار خودم ـ بازیگری ـ می پردازم. من در فیلم دوم نیز همان حال و هوا و لباس ها و شرایطی را دارم که در فیلم اول داشتم. من در همان مسیر همیشگی گام برداشتم اما مطمئنم که شرایط جلوه های تصویری و اسپشیال افکت اینک چیزی نیست که در زمان تدوین و تکوین فیلم قبلی ما بود.
از آنچه بر سر آلیس می رود و مراحل و مراتب مختلف زندگی او در فیلم دوم بیشتر بگویید.
ـ او سفرهای زیادی را تجربه کرده و واقع بین تر شده و بر شرایط اطراف خود تسلط دارد اما وقتی به انگلیس باز می گردد متاسفانه به چشم می بیند که ارزش لازم را برای او قایل نیستند و توقعات از او اندک است و چیزهایی را از او نمی خواهند که در اندازه های وی و ظرفیت و توانایی او هست. این چنین است که او چاره کار را در بازگشت به سرزمین موسوم به اندرلند (سرزمین زیرین) می بیند. آنجا که همه چیز برای او فیکس شده و قطعی است.
بزرگترین سد و فراروی آلیس کدام است؟
ـ همان مسئله کمبود توقعات از وی، او را آزار می دهد. او معتقد است با آن همه توانایی باید از او کارهایی بزرگتر طلب شود اما این چنین نمی شود. او حتی از ازدواج تحمیلی به وی و تبدیل شدن به یک زن خانه دار ناراضی است.
از نظر شما چرا کاراکتر و داستان آلیس در تمامی این سالها مورد توجه مردم قرار داشته و نه فقط نوجوانان و خردسالان بلکه بزرگسالان هم به این کاراکتر علاقه نشان داده اند و راز دیرپایی او چیست؟
ـ دلیل اصلی آن، ویژه و جذاب بودن کتاب های داستان آلیس است. شاید هر کسی برداشت های مختص خود را از روی این داستان ها داشته باشد اما همین مسئله نیز نشانگر فراگیر بودن چشمگیر این قصه و قوه تاثیر گذاری آن بر روی قشرهای مختلف است.
آیا بعد از گذشت این همه سال از انتشار داستان لوییس کارول می توان آلیس را اولین ابر قهرمان زن ادبیات داستانی دانست!
ـ کم و بیش همین است. او به چهره ای کلاسیک تبدیل شده و یک قهرمان نمونه در بین زنان است.
با اضافه شدن کاراکتری به نام تایم، آیا مسئله سفر در دل زمان به اصل نخست و هدف اول در داستان آلیس تبدیل شده است؟
ـ ایفای این رل (تایم) با ساشا بارون کوهن است و او بسیار خوب با این کاراکتر کنار آمده و آن را ایفا می کند. هر دو نفر به این نتیجه می رسند که بیش از حد روی مسئله زمان و گذشت آن و تغییر در مسیر تاریخ مانوور و تاکید نکنند.
سرانجام بگویید واژه های «از درون آینه» در عنوان فیلم از کجا می آید و اشاره به کدام مسئله و حالت است؟
ـ اشاره به این نکته که او مرتبه قبلی (فیلم نخست) وارد فضای موسوم به حفره خرگوش شد و از شرایط قبلی اش دور ماند و تاکید بر این که با عبور از یک آینه به جهان قبلی اش و آنچه حقیقی می انگارد، عودت می کند. این از پایه ای ترین و آشناترین مضامین داستان آلیس است و زمان تحقق آن بر پرده نقره ای رسیده بود.

منبع:  Collider.Com - بانی فیلم

نظرات
آخرین اخبار