کد خبر: 1860
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 17:09
دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات بازگو کرد:
مدیرمسئول روزنامه اطلاعات که از پیش از انقلاب دارای روابط دوستان و گسترده ای با کردهای عراقی بوده است، به بهانه رونمایی از کتاب «بر تارک طوفان» به ذکر چند خاطره از رهبران کرد از جمله ملامصطفی و ادریس بارزانی پرداخت

فراتاب: حجت الاسلام والمسلمین محمد دعایی ،مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، در آئین رونمایی از کتاب بر تارک طوفان ،اثر بهرام ولدبیگی، ضمن بازیادآوری بخش هایی از خاطرات مشترکش با کُردهای عراقی از مرحوم ادریس بارزانی به نیکی یاد کرد و گفت اگر ادریس زنده مانده بود اینک مسیر مبارزه و آزادی در کردستان هموارتر از قبل می شد.

دعایی سابقه آشنایی و تعامل خود با کردهای عراق را به پیش از دوران انقلاب و به زمان مبارزه با رژیم ستم شاهی نسبت داد و گفت من با خود ملامصطفی دیدار نداشته ام اما بارها با ادریس بارزانی فرزند ارشدش وی به مثابه یک دوست و برادر صمیمی دیدار و همکاری داشته ام. دعایی که در حد فاصل سالهای 1357 تا 1359 (1979 تا 1980) سفیر ایران در عراق بود گفت: در هنگامی که در بغداد بودم روابط گرمم با کردها بیشتر شد و تا جاییکه می توانستم سعی می کردم به آنها کمک کنم. 

منشی صدام؛ نفوذی کردها بود

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات سپس به نقش پرتاثیر کردها در حین جنگ و در زمان مبارزه با صدام اشاره کرد و گفت: حزب دموکرات کردستان (عراق) نفوذ و قدرت زیادی در عراق داشت به نحوی که حتی منشی صدام حسین نیز با آنان همکاری می کرد. اما با مشکوک شدن اداره استخبارات عراق به وی، این خانم مجبور شد بطور مخفی از بغداد به کمک کردها فرار کند و از بین سوریه و ایران، نهایتاً به تهران بیاید. وی سپس به برخی مشکلات موجود این خانم اشاره کرد و گفت نهایتاً مجبور شده است شخصاً از وی حمایت کرده و او را زیر نظر وزارت کشور قرار دهد تا مشکلاتش رفع شود. 

دوستی با سابقه با ادریس بارزانی

 همانطور که اشاره شد دعایی از روابط صمیمی و گرم خود با ادریس بارزانی صحبت کرد و وی را یک روشنفکر واقعی، سیاستمداری رک و در عین حال دوست داشتنی نام برد که بارها در مورد مسائل کردستان با یکدیگر دیدار داشته اند. دعایی سپس به یک دیدار ویژه ادریس بارزانی با آیت الله خامنه ای که در آن زمان نماینده امام در وزارت دفاع بود اشاره کرد و گفت در آن دیدار وی از آقای خامنه ای خواست تا کمک های بیشتری به کردها در مبارزه با صدام شود. وی سپس فقدان ادریس بارزانی را یک ضربه بزرگ برای مردم کُرد قلمداد کرد و گفت اگر وی زنده بود قطعاً مسیر مبارزاتی، آزادی و استقلال کردها متفاوت تر از امروز بود.

ترور نافرجام ملامصطفی

 محمد دعایی سپس در بخشی دیگر از سخنرانی اش به درگیری های میان صدام و ملامصطفی اشاره کرد و گفت صدام به شیوه های مختلفی می خواست ملامصطفی را از سر راه بردارد و چون ملامصطفی روابط گرم و صمیمانه ای با روحانیت شیعه و بخصوص آیت الله حکیم داشت، لذا صدام خواست از این طریق ملامصطفی را ترور کند. به همین منظور تعدادی از ماموران و نیروهای امنیتی عراق با پوشیدن لباس روحانیت شیعه خود را به ملامصطفی نزدیک کردند تا از طریق یک انفجار بمب بتوانند او را ترور کنند، که خوشبختانه این نقشه آنها فرجامی نیافت. دعایی افزوود ملامصطفی اما آسیبی به کسانی که مامور کشتنش بودند وارد نساخت و آنها را آزاد کرد.

حفاظت از محیط زیست

دعایی سپس به برخی از ویژگی های شخصیتی و رفتاری ملامصطفی اشاره کرد و گفت هرچند که وی از نزدیک ملامصطفی را ندیده اما درباره ایشان صحبت های زیادی را از افراد مختلف شنیده است بطور مثال ملامصطفی به شدت نسبت به حفاظت از محیط زیست حساس بوده است و اجازه نمی داده تا پیشمرگان تحت امرش به شکار حیوانات و یا آسیب زدن به درختان دست زنند.

 

نظرات
آخرین اخبار