کد خبر: 1858
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 19:51
پرونده ویژه (9) بررسی چرایی استعفای احمد داوود اغلو
سرویس بین الملل فراتاب در پرونده ای ویژه پس از برگزاری یک نشست شبانه در مورد علل و زمینه های برکناری احمد داوود اغلو از ریاست حزب عدالت و توسعه، اینک به بررسی همه جانبه این بحران میپردازد.

فراتاب ـ سرویس بین الملل:

مقدمه:

رجب طیب اردوغان زمانی که برای اولین بار در سال 2002، از احمد داوود اغلو در مقام یکی از تئوریسین‌های دانشگاهی روابط بین‌الملل؛ پس از خواندن کتاب عمق استراتژیک او، برای دیدار در کاخ نخست‌وزیری دعوت به‌عمل آورد؛ شاید انتظار نداشت که روزی به جای تعامل و همکاری، در تقابل با وی قرار گیرد. اردوغان در ابتدا در مقام مشاور امور بین‌الملل نخست‌وزیر (2002ـ 2009) و سپس در مقام وزیر امور خارجه (2009ـ 2014) از این نخبه‌ی صاحب نظر علم سیاست ترکیه، استفاده نمود. در نهایت بعد از پایان سه دوره نخست‌وزیری به این اقناع رسید که از احمد داوود اغلو برای کسب منصب ریاست حزب عدالت و توسعه و جانشینی خود در مقام نخست‌وزیر حمایت کند. حمایت تمام‌قد اردوغان از او سبب شد که بعد از سال 2014 داوود اغلو به رهبری حزب و مقام نخست‌وزیری دست یابد.

با گذشت چند ماه از عمل‌کرد و کنش‌های سیاسی داوود اغلو در مقام نخست‌وزیر و ایراد مواضع در مسائل داخلی و خارجی، زنگ خطر برای اردوغان و جناح طرفدار او در حزب عدالت و توسعه؛ که اکثریت مطلق 48 نماینده از مجموع 50 عضو اصلی شورای مرکزی حزب را شامل می‌شود، به صدا درآمد. پس از علنی‌شدن تنش‌ها؛ میان جناح طرفدار اردوغان، حزب تصمیم خود را برای برکنارکردن احمد داوود اغلو از منصب ریاست حزب عدالت و توسعه و متعاقب آن برکنار کردن از منصب نخست‌وزیری در کنگره آتی حزب که در 22 مه 2016 تشکیل می‌شد، اتخاذ نمود. اما در اقدامی پیش‌دستانه در 5 مه 2016، احمد داوود اغلو در کنفرانسی خبری اعلام نمود: «در کنگره آینده حزب عدالت و توسعه؛ که در 22 ماه مه (همین ماه) برگزار می‌شود، استعفای خود را اعلام نموده و مجدداً خود را برای پست نخست‌وزیری کاندید نمی‌کند. ایراد این سخنان در شرایطی است که در ماه‌های گذشته حرف و حدیث زیادی پیرامون اختلاف مواضع رجب طیب اردوغان؛ رئیس جمهور، و احمد داوود اغلو؛ نخست وزیر، در رسانه‌های ترکیه مطرح شده بود. در همین چارچوب فراتاب پرونده ای ویژه در بررسی این روند را اختصاص داده است که در ادامه خواهد آمد:

 

علل داخلی کنارهگیری داوود اغلو و پیامدهای آن/ سیامک کاکایی

بنظر می رسد برنامه های داود اوغلو تابعی از نگرش کلی اردوغان بود و این رویکردی نبود که نخست وزیر صاحب ایده را اقناع کند و در عمل تفاوت در سیاستگذاری ها نمایان تر شد و عملا برای اردوغان پیشبرد امور مطابق استراتژی طراحی شده می توانست فصل مشترک باشد.

لینک یادداشت: //www.faratab.com/news/1561

 

چرا داوود اغلو مجبور به استعفا شد/ رحمت حاجی مینه

اختلاف نظر میان اردوغان و داوود اوغلو بر سر سه مساله داخلی و دو موضوع در سیاست خارجی این کشور کم کم منجر به صف آرایی این دو در برابر هم و نهایتاً استعفای اجباری داوود اوغلو از نخست وزیری شد.

لینک مقاله: //www.faratab.com/news/1562

 

محورهای اختلاف احمد داوود اغلو با رجب طیب اردوغان/ آرمان سلیمی، یحیی زرین نرگس

رجب طیب اردوغان زمانی که برای اولین بار در سال 2002، از احمد داوود اغلو در مقام یکی تئوریسین‌؛ پس از خواندن کتاب عمق استراتژیک، برای دیدار در کاخ نخست‌وزیری دعوت به‌عمل آورد؛ شاید انتظار نداشت که روزی به جای تعامل در تقابل با وی قرار گیرد.

لینک مقاله: //www.faratab.com/news/1605

 

نظرات
آخرین اخبار