شوالیه های محیط زیست! | فراتاب
کد خبر: 1852
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 11:36
در سرزمین ژرمن ها (3)
برای یک آلمانی در درجه اول زباله ها به ۵ قسمت تقسیم می شوند؛ ۵ رنگ مربوط به ۵ نوع متفاوت از زباله. زرد برای بسته بندی¬ هایی مانند کارتون، آبی برای کاغذ و مقوای نازک، قهوه ای برای شیشه های روشن، سبز برای مواد غذایی و گیاهی و سرانجام مشکی برای سایر زباله ها

فراتاب – لاله سنگ تراش: میگویند انسانها قدر چیزهایی را که دارند نمی دانند؛ اما گمان می کنم در مورد آلمان­ها این مطلب نه تنها صادق نیست که برعکس، آنها قدر آنچه را که دارند می دانند و می خواهند که از آن مراقبت هم نمایند. باور اینکه محیط زیست گنجینه ای گرانبهاست با همه وجود اکثریت این مردم عجین شده است.

آلمان کشوری با طبیعتی زیبا و لطیف، در قلب قاره سبز می باشد. این کشور ترکیبی از دشت و جنگل و کوه، ساحل و تعدادی جزیره و دریاچه است.

سه رود مهم اروپا در این سرزمین طی مسیر می کنند: راین با ٨۵۶ کیلومتر، الب با٧٠٠ کیلومتر و دانوب با ۶۴٧  کیلومتر. آب و هوای معتدل اقیانوس اطلس و قاره ای نیز،  لطافتی مطبوع به طبیعت آلمان داده است.

این کشور زیبا و سرسبز، همراه با اندیشه در حفظ آنچه به میراث به او رسیده است، آینده نگری خود را در قالب حمایت از حیوانات نیز تجلی بخشیده است؛ علاوه بر حفظ و نگهداری از حیوانات بومی این کشور، آلمان­ها در ٢۵ سال گذشته بیش از ۴٠٠٠ گونه به حیوانات این کشور افزوده اند. آنها قوانین خاصی نیز برای حمایت و محافظت از حیوانات دارند. شما در اکثر رودخانه ها، آبگیرها و دریاچه­ها ی این کشور انواع و اقسامی از  پرندگان و ماکیان را می بینید. قو و غاز در کمال آرامش در برکه ها و رودخانه ها یا لک لک بر درختان و بام ها عرض اندام می کنند. می توان سلطان  پرندگان، عقاب را براحتی و به تعداد قابل توجه در آسمان جنگل ها و دشت ها و حوالی برخی شهرها نظاره گر بود. این پرنده سمبل آلمان است که آن را بصورت شمایل یک عقاب با بال های گشوده بر سردر بسیاری از ادارات دولتی یا بر بناهای تاریخی این کشور می توان دید.

حفاظت از حیوانات تنها محدود به تعداد خاصی نیست؛ این حفاظت شامل حال قورباغه هم می شود. در برخی جاده هایی که از کنار مراتع، باغها و جنگلها میگذرد، تابلویی می بینید که روی آن تصویر یک قورباغه است این به معنای احتیاط برای زیر نگرفتن این حیوان می باشد.

آلمان­ها نه تنها سعی می کنند منابع طبیعی و مواهب زمینی و آسمانی خودرا حفظ کنند، که درصدد بهبود و بالاتر بردن آنها نیزهستند. اینکه آلمان­ها خود را قهرمان حفظ محیط زیست می دانند اغراق نیست. در قدرتمندترین و صنعتی ترین کشور اروپا هنوز بو و طعم تمشک وحشی را می توانید در قلب شهرهای کوچک و در حاشیه شهرهای بزرگ حس کنید و بچشید.

آلمان­ها تلاش خستگی ناپذیری را برای نگاهبانی و نگاهداشت محیط زیست در پیش گرفته اند. اقدامات آنها بعضاً به قانون هم بدل شده است؛ همانگونه که حفظ محیط زیست به عنوان یکی از اهداف تعیین شده در قانون اساسی این کشور برای دولت در نظر گرفته شده است.

جداسازی زباله­های خانگی یکی از این مقررات است. دور ریختن زباله­های خانگی شاید برای اغلب ما امری عادی باشد که حتی فکر زیادی را هم نمی طلبد، اما برای یک آلمانی اینکار مقررات خودش را دارد. برای یک آلمانی در درجه اول زباله ها به ۵ قسمت تقسیم می شوند؛ ۵ رنگ مربوط به ۵ نوع متفاوت از زباله. زرد برای بسته بندی­ هایی مانند کارتون، آبی برای کاغذ و مقوای نازک، قهوه ای برای شیشه های روشن، سبز برای مواد غذایی و گیاهی و سرانجام مشکی برای سایر زباله ها. در شکل ساده تر هم می توان زباله را به دو قسمت تر و خشک جدا کرد و همچنین کاغذ و شیشه را نیز بطور جداگانه گذاشت.

مردم آلمان همچنین موظفند که زباله های خاصی چون باطری و مواد شیمیایی را شخصاً به مراکز بازیافت تحویل دهند. ١٠٠% باطری ها و ۶۵% از زباله های تولید کشور آلمان برگشت پذیر هستند. از این لحاظ نیز آلمان مقام نخست را دارد.

از دیگر موارد در جهت حفظ محیط زیست تشویق مردم به امور مرتبط به حفظ محیط زیست از طرق مختلف است. در آلمان اصطلاحی وجودارد تحت عنوان فاند. در این کشور برای بسیاری از بطری­ها گرو منظور گردیده است. به این مفهوم که برای هر بطری نوشیدنی در نظر گرفته شده برای قانون فاند، هزینه ای که می پردازید، ٢۵سنت آن را هنگام بازپس دادن بطری دریافت می کنید. (شما گرویی را هنگام خرید بطری پرداخت می کنید و مبلغ پرداخت شده، هنگام پس دادن بطری به شما باز پرداخت می شود). برای بازپس دادن بطری و دریافت فاند لازم نیست بطری را از جاییکه که گرفته اید دوباره بازپس دهید. شما می توانید به هر سوپرمارکتی که از نوع بطری شما دارد، رفته و پول گرو خود را دریافت کنید.

تشویق مردم درجای دیگری نیز خودنمایی می­کند: در عرصه خودروسازی، با آنکه آلمان­ها در زمره بهترین­ها هستند، اما جایگاه محیط زیست را بهایی دیگر  قایلند. با آنکه اتومبیل­های معروفی از کارخانه های بنز، بی ام و، اپل، فولوکس واگن و غیره تولید می شود؛ اما برنامه ریزی بر تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه است. وسایل نقلیه عمومی مهیا می شود تا شما هم مسافرت درون شهری و هم برون شهری خوب و به­ موقعی را داشته باشید. در ترن­ها، کوپه هایی به قراردادن دوچرخه اختصاص داده شده است. شما براحتی می توانید از هر ایستگاهی دوچرخه خود را به ترن برده و مسیری را طی کنید. آلمان تنها کشور اروپایی است که در هر چهار گوشه آن، شبکه راه آهن وجود دارد و مطمئن باشید سفر راحتی را خواهید داشت.

در ارتباط با اتومبیل و محیط زیست، مشاهده ای بود که داشتم: درخانه های ویلایی آلمان حتی اگر زمین کوچکی هم داشته باشند این زمین بجای تبدیل شدن به یک پارکینگ برای اتومبیل، تبدیل به حیاط کوچک سرسبزی با گل،های زیبا می­شود. اتومبیل در خیابان هم جایی امن برای پارک پیدا خواهد کرد. علاقه آلمان­ها به گل و گیاه به حدی است که پشت اکثر پنجره­ها گلهای زیبا و بخصوص ارکیده را که بارنگ­های متنوع خودنمایی می­کند، می­بینید. فلاورباکس­های لبه پنجره­ها هم که جایگاه ویژه­ای دارند.

.مورد دیگر از توجه و علاقه آلمان­ها به محیط زیست را میتوان در رفتار آنها نیز مشاهده کرد. آنها سعی می­کنند از انرژی کمتری استفاده کنند. برق کمتر و گاز کمتر. بندرت در منزل یک آلمانی لامپ اضافه ای را روشن میبینید: اگر در اتاقی کاری ندارید لطفا چراغ آن را خاموش کنید. در اغلب خانه ها، پنجره­ها دو جداره است و اکثر درب بالکن و پنجره­ها از دو جهت باز میشود. همچنین کرکره هایی ازبیرون پنجره و درب بالکون وجود دارد که شباهنگام با باز کردن آن هم میتوان به لحاظ دید بیرون مانع شد و هم آنکه مهمترین خاصیت آن می باشد که حفظ دمای داخل اتاق است. از دیگر سو بیشتر دستگاه های مربوط به تنظیم درجه حرارت منزل با یک تایمر هماهنگ شده است برای زمان بندی مناسب برای گرمایش منزل.

 این التزام به حفظ محیط زیست و هدر ندادن منابع انرژی از سوی دولت همچنان که تشویق می گردد حمایت هم می شود: دولت علاوه بر بخشودگی مالیاتی، اقدام به اعطای وام­های ارزان جهت کمک به عایق سازی خانه­های شهروندان و بهره برداری از سیستم­های انرژی خورشیدی نیز می کند.

کمی پس از فاجعه رآکتورهای فوکوشیما در ژاپن، در آخر ماه می ٢٠١١م، دولت آلمان تصمیمی فراگیر گرفت. آلمان به عنوان نخستین کشور صنعتی، انرژی اتمی را کنار گذاشت. از ١٧رآکتور موجود در کشور آلمان رآکتورهایی که به قبل از سال ١٩٨٠م تعلق داشتند، از رده خارج شدند و برنامه ریزی آنها بر این است که ٩نیروگاه اتمی باقیمانده نیز تا سال ٢٠٣٣م  از چرخه حیات آلمان­ها خارج شود. در جانشینی آنها انرژی تجدید شونده چون باد، خورشید، آب و مواد بایو در نظر گرفته شده اند. برنامه ریزی چنین است: تا سال ٢٠٢٢م،  ٣۵ درصد، تا سال ٢٠۵٠م، ٨٠% انرژی آلمان از انرژی­های تجدید شونده تأمین می گردد.

درخصوص طبیعت آلمان و پیشتازی آلمان­ها در زمینه محیط زیست، مطالب بسیاری می توان گفت. همت و قدرت آلمان­ها تنها صنعت نیست آنها در حفظ زیباترین هدیه خداوند هم پیشتاز و متعهد هستند.

نظرات
آخرین اخبار