کد خبر: 1836
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 01:51
رییس جمهوری در همایش برجام و اقتصاد مقاومتی:
رییس‌ جمهوری توافق برجام را تنها بخشی از سیاست خارجی دولت در تعامل سازنده با جهان و موجب بوجود آمدن فرصتی برای تحرک در زمینه رونق اقتصادی در کشور دانست و بر اهتمام و تلاش سفرا و مسئولان دفاتر نمایندگی ایران برای معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های داخل کشور به سرما

در راستای نامگذاری سال 95 به نام (اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل) از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، همایش دو روزه ای تحت عنوان برجام و اقتصاد مقاومتی؛ فرصت ها و ظرفیت ها با حضور سفرا و روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور، در محل ساختمان شماره 1 وزارت خارجه کشورمان برگزار شد. در روز نخست این همایش علاوه بر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، تعدادی از وزرا و مقامات مسئول کشورمان نیز به سخنرانی پرداخته و دیدگاه های سازمان متبوع خود را در خصوص بهره برداری از فضای پسابرجام تشریح کردند.
در دومین روز این همایش که روز یکشنبه برگزار شد عده ای دیگر از وزرا و مسئولان کشورمان در خصوص مسایل مختلف اقتصادی و روند تحقق اقتصاد مقاومتی به سخنرانی پرداختند. در همین راستا، پس از پایان همایش مسئولان برگزاری این همایش با حضور در نهاد ریاست جمهوری گزارش این نشست را تقدیم رییس جمهوری کشورمان نمودند.
در همین راستا، رییس جمهوری کشورمان در دیدار سفرا و روسای نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور در همایش «برجام و اقتصاد مقاومتی؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها»، گفت: جمهوری اسلامی ایران توانست در موضوع هسته‌ای ماه‌ها با قدرت‌های جهانی گفتگو کرده و این مذاکره را آبرومندانه به پایان برساند، حائز اهمیت است و این در حالی است که در چند دهه اخیر کمتر کشوری قادر بوده در موضوعی پیچیده با قدرت‌های جهانی مذاکره کرده و به توافقی با این ابعاد دست پیدا کند.
بخش بزرگی از ایران هراسی از بین رفته است
رییس‌ جمهوری با بیان اینکه در سیاست خارجی نگاه صفر یا صدی معنا ندارد، افزود: لغو ادعاهای واهی و قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران مستلزم تلاشی سخت و پیچیده بود که در برجام حاصل شد و این موفقیت حقوقی و سیاسی بزرگی برای ملت ایران به شمار می‌رود.

امروز به واسطه توافق برجام، بخش بزرگی از ایران‌هراسی که در دنیا به دروغ در موضوع هسته‌ای علیه ایران مطرح شده بود، از بین رفته است،
دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت استفاده از فرصت بوجود آمده پس از برجام برای تعامل با دنیا با در نظر گرفتن شرایط کشور و اجرای سریع‌تر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: امروز به واسطه توافق برجام، بخش بزرگی از ایران‌هراسی که در دنیا به دروغ در موضوع هسته‌ای علیه ایران مطرح شده بود، از بین رفته است، اما هنوز پروژه ایران‌هراسی توسط دشمنان ملت ایران در دیگر موضوعات از قبیل تروریسم ادامه دارد که باید قدم به قدم در برابر آنان ایستاد و مقابله کرد.

تعامل سازنده، در مقابله با ایران هراسی شکل گرفت و ادامه دارد
رییس‌ جمهوری با تاکید بر اینکه تعامل سازنده، در مقابله با ایران هراسی شکل گرفت و ادامه دارد، افزود: امروز همگان اذعان دارند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران براساس موازین و قطعنامه‌های بین‌المللی و به صورت مجاز در مراکز هسته‌ای انجام می‌شود.
دکتر روحانی با بیان اینکه شکوفایی و رونق اقتصادی موجب پایداری و پابرجایی برجام خواهد بود، خاطر نشان کرد: روابط و تعامل اقتصادی با دنیا یکی از راه‌های مقابله با ایران هراسی است.

 

شکوفایی و دوام اقتصاد درون زا، در گرو قابل رقابت بودن است
رییس‌ جمهوری رفع تحریم‌ها و ایجاد فضای مناسب برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی ایران با جهان را یکی از نتایج برجام برشمرد و گفت: یکی از پایه‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، درون‌زا بودن و برون‌گرا بودن است و سفرای ایران در کشورهای مختلف می‌توانند در زمینه برون‌گرا بودن اقتصاد فعالیت‌ها و نقش بسزایی ایفا کنند.

در بلند مدت نمی‌تواند مسایل داخلی خود را حل و فصل کند و اگر نتوانیم در اقتصاد از لحاظ کمیت و کیفیت با دنیا رقابت کنیم، موفق نخواهیم بود.
دکتر روحانی شکوفایی و دوام اقتصاد درون‌زا را در گرو قابل رقابت بودن دانست و اظهارداشت: اقتصادی که قدرت رقابت در صحنه‌های جهانی را نداشته باشد، در بلند مدت نمی‌تواند مسایل داخلی خود را حل و فصل کند و اگر نتوانیم در اقتصاد از لحاظ کمیت و کیفیت با دنیا رقابت کنیم، موفق نخواهیم بود.

رفع بیکاری و اشتغال جوانان مهمترین اولویت در برنامه های اقتصادی است
رییس‌ جمهوری رفع بیکاری و اشتغال جوانان را از مهم‌ترین مسایل کشور و اولویت‌های برنامه اقتصادی دولت برشمرد و گفت: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود با سه مشکل رکود، تورم و بیکاری مواجه بود که با برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان توانست در زمینه تک رقمی کردن نرخ تورم و کاهش رکود، گام‌های خوبی را بردارد و حتی در زمانی که بسیاری از کشورهای منطقه بخاطر کاهش بهای نفت با مشکلات بسیاری مواجه بودند، در ایران ارزش پول ملی حفظ شد و روند کاهنده تورم و رشد اقتصادی ادامه داشت.

معرفی بهتر ظرفیت ها و فرصتهای کشور و ارتباط بخشهای خصوصی، ماموریت مهم سفرا است
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه به حرکتی سریع برای دستیابی به رونق اقتصادی نیاز داریم و برجام این فرصت را ایجاد کرد که با رفع تحریم‌ها بتوانیم با دنیا تعامل لازم را برای جذب سرمایه، تسهیلات مالی و فناوری داشته باشیم، ادامه داد: سفرای ایران در خارج از کشور باید ظرفیت ها و فرصت های کشور را به خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی تشریح و تبیین کنند.
رییس‌ جمهوری با اشاره به شرایط بسیار ویژه ایران از لحاظ جغرافیایی، منابع غنی زمینی و زیرزمینی، نیروی انسانی، جوان، تحصیلکرده و کارآمد و امنیت مثال زدنی، گفت: افق روشنی پیش روی ملت ایران در تعامل سازنده با جهان قرار دارد که در این راستا معرفی بهتر ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشور و تسهیل در ارتباط بخش‌های خصوصی با یکدیگر از مهم‌ترین مأموریت‌ها و وظایف سفرای ایران در خارج از کشور است.

برگزاری آرام و موفق انتخابات، نشانه هماهنگی قوا تحت هدایت رهبری است
دکتر روحانی با بیان اینکه امروز هماهنگی و همدلی خوبی میان قوا و ارکان کشور، وجود دارد و ایران در سایه وجود رهنمودها و نظارت رهبر معظم انقلاب در امنیت و آرامش کامل بسر می‌برد، گفت: برگزاری آرام و موفق انتخابات، نشانه هماهنگی قوا تحت هدایت رهبری است.

افق روشنی پیش روی ملت ایران در تعامل سازنده با جهان قرار دارد که در این راستا معرفی بهتر ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشور و تسهیل در ارتباط بخش‌های خصوصی با یکدیگر از مهم‌ترین مأموریت‌ها و وظایف سفرای ایران در خارج از کشور است.رییس‌ جمهوری ادامه داد: هماهنگی میان قوا، رشد سیاسی ملت، جایگاه منطقه‌ای ایران و سایر شرایط، فضا را برای تعامل هر چه بهتر و بیشتر ایران با دنیا مهیا ساخته است که در این راستا معرفی امکانات و فناوری‌ها در دیگر کشورها به سرمایه گذاران داخلی از جمله وظایف سفرا در زمینه توسعه اقتصادی کشور خواهد بود.

ایران شریک مورد اعتماد جامعه بین المللی است
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه امروز ایران شریک مورد اعتماد جامعه بین‌المللی است و کشورهای جهان برخلاف تبلیغات دشمنان از هر نظر به شرایط ایران اعتماد دارند، افزود: ایران هیچگاه از شرایط ناآرام و ناامن همسایگان خود سوء استفاده نکرده و پیوسته به کشورها و مردم منطقه کمک کرده است.
بیان واقعیت‌ها و آینده روشن ایران رسالت مهم دستگاه سیاست خارجی در این زمینه خواهد بود
رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه باید در برابر ایران‌هراسی که دشمنان ملت ایران و برخی تندروها در کشورهای منطقه به دنبال ترویج آن هستند، باید شرایط و وظیفه خود را در تعامل با دنیا تقویت کنیم، افزود: بیان واقعیت‌ها و آینده روشن ایران رسالت مهم دستگاه سیاست خارجی در این زمینه خواهد بود.
دکتر روحانی اشتیاقی را که امروز برای تعامل با ایران در بسیاری از کشورها وجود دارد، بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: چگونگی روابط اقتصادی ما با هر کشوری، می‌تواند معیار، ملاک و نشان‌دهنده عملکرد و نقش سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در توسعه روابط باشد.

کنترل مصرف بالای انرژی، با فناوری امکان‌پذیر خواهد بود
رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه تعامل سازنده در منطقه و جهان باید فضای مناسب را برای توسعه سریع‌تر اقتصادی فراهم کند، بر ضرورت استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا در راستای دستیابی به توسعه اقتصادی در کشور، تأکید کرد و گفت: کنترل مصرف بالای انرژی، با فناوری امکان‌پذیر خواهد بود و این یکی از مسیرهای سرمایه‌گذاری است که در کشور به آن نیاز داریم.
دکتر روحانی با بیان اینکه موفقیت‌هایی که تاکنون در تعامل با دنیا به دست آمده، نشان دهنده آن است که مسیر را به درستی پیموده‌ایم، خاطر نشان کرد: البته این به معنای آن نیست که طرف مقابل به تمامی تعهدات خود پایبند بوده یا خواهد بود، بلکه ما باید ضمن مقاومت، با ایجاد فضای مناسب، گسترش همکاری‌ها و اعمال فشار به طرف مقابل، آنها را وادار به انجام کامل تعهداتشان کنیم.
رییس‌ جمهوری تأکید کرد: ما باید در برابر فشار و خواست لابی صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه تعامل سازنده خود را با جهان گسترش دهیم و فضای مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه ارتباطات اقتصادی، تجاری و بانکی با دیگر کشورها را فراهم کنیم.
پیش از سخنان رییس‌ جمهوری دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز گزارشی از مباحث مطرح شده در همایش دو روزه «برجام و اقتصاد مقاومتی، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها‌« ارایه کرد و با اشاره به فرصت‌های بوجود آمده پس از برجام در زمینه تعامل با دنیا در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری و علمی و فناوری افزود: تلاش سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران تسهیل ارتباط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در راستای رسیدن به توسعه در کشور است.

برجام کاری بزرگ و تاریخی و اتفاقی کم نظیر بود
از سوی دیگر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری نیز در این همایش اظهار داشت: البته برخی بی مهری ها نسبت به برجام صورت می گیرد و همواره حاشیه هایی در این زمینه وجود دارد که البته با توجه به اینکه در کشور ما آزادی بیان وجود دارد و رسانه ها می توانند آنطور که مایل هستند درخصوص موضوعات مختلف اظهارنظر کنند، این بی مهری ها امری طبیعی است.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور در دوران تحریم تصریح کرد: یکی از جهت گیری های دولت در دوران تحریم این بود که بتواند مسائل اقتصادی را حل و فصل کند و این توانمندی در دولت وجود داشت که حتی اگر تحریم ها لغو نشود نیز بتواند اقتصاد کشور را اداره کند.
وی افزود: در همین راستا شاهد بودیم که در دوران تحریم برخی از شاخص های اقتصادی کشور روند مثبت در پیش گرفت و همین موضوع پشتوانه ای برای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان شد چرا که تحریم کنندگان ایران تصور می کردند با اعمال فشار می توانند اقتصاد کشور را مختل کنند اما متوجه شدند که با تدابیر دولت ثبات و آرامش خوبی در اقتصاد کشور حاکم شد و تغییرات لحظه ای نرخ ارز به حداقل ممکن کاهش یافت.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه مطالبات مردم پس از برجام بیشتر از گذشته شده است، تصریح کرد: البته برخی افراد تلاش کردند که مطالبات مردم را افزایش دهند و سطح انتظارات ملت را به صورت مضاعف بالا ببرند.

وضعیت معیشتی خانوارها و به خصوص اقشار ضعیف جامعه بدتر شده و دولت مصمم است این وضعیت را بهبود بخشد.

دکتر جهانگیری با تاکید براینکه باید اقتصاد کشور به صورت جدی به حرکت درآید، گفت: برای تحقق این امر نیازمند رشد اقتصادی هستیم تا بتوانیم نیاز کشور به اشتغالزایی و ایجاد فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان جویای کار را فراهم کنیم.
وی همچنین با اشاره به کاهش سطح رفاه مردم در سالهای گذشته خاطرنشان کرد: وضعیت معیشتی خانوارها و به خصوص اقشار ضعیف جامعه بدتر شده و دولت مصمم است این وضعیت را بهبود بخشد.

نباید گذاشت جایگاه ایران نسبت به رقبا تضعیف شود
معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه ایران در منطقه رقبایی دارد که در سالهای اخیر از رشد اقتصادی برخوردار بوده اند، گفت: متاسفانه ما در سالهای گذشته با رشد منفی اقتصادی مواجه بوده ایم و دیگر نباید اجازه دهیم که جایگاه ایران نسبت به رقبای منطقه اش بیشتر تضعیف شود.
دکتر جهانگیری اظهار داشت: مقام معظم رهبری در ابتدای سال 95 مسئله اصلی کشور را موضوع اقتصاد عنوان کردند و خوشبختانه در مقطع فعلی برای نخستین بار است که همه بخش ها و دستگاه ها و همه صاحب نظران کشور پذیرفته اند که اقتصاد اولویت نخست کشور است بنابراین رونق بخشیدن به اقتصاد کشور دستور کار نخست همه دستگاه ها و به خصوص نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است.
وی ادامه داد: در مقطع فعلی هیچ موضوعی برای ایران مهمتر از عبور از چالش ها و تنگناهای اقتصادی نیست و برای اینکه بتوانیم از مشکلات اقتصادی عبور کنیم لازم است که اقتصاد کشور رشد کرده و بزرگ شود.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه اقتصاد دانان و صاحب نظران اقتصادی همواره بر سر این موضوع اختلاف نظر داشته اند که با چه سیاست هایی می توان به رشد اقتصادی مطلوب دست یافت تصریح کرد: خوشبختانه امروز همه صاحب نظران اقتصادی کشور از طیف های مختلف و همچنین ارکان نظام، بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی را قبول دارند.
دکتر جهانگیری با تاکید براینکه دولت به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باور عمیق دارد، گفت: البته برخی گروه ها که به نوعی در موضع انتقاد علیه دولت هستند، این اتهام را به قوه مجریه وارد می کنند که دولت سیاست های اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد و به آن عمل نمی کند که البته این سخن نادرستی است چرا که دولت برای عملیاتی کردن این سیاست ها اهتمام جدی دارد و برای اجرای آنها برنامه های متنوعی تدارک دیده است.
وی با تاکید براینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی باید محور اصلی برنامه ها و کارها در همه دستگاه ها باشد، گفت: اجرای این سیاست ها باید در دو بخش بلند مدت و کوتاه مدت دنبال شود که برای بخش بلند مدت برنامه مدونی تدوین شده و تکالیف و وظایف هر بخش مشخص گردیده است.
معاون اول رییس جمهور عملیاتی کردن برنامه های بلند مدت نظیر ارتقاء بهره وری را نیازمند سپری شدن زمان طولانی دانست و گفت: برای تحقق این اهداف باید برنامه های بلند مدت تدوین شود و با استفاده از تجربیات موفق در جهان، مسیر تحقق اهداف پیگیری شود.
دکتر جهانگیری در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه سال 95 از اهمیت فراوانی برای توسعه کشور برخوردار است، گفت: مقام معظم رهبری سال 95 را سال اقدام و عمل نامگذاری کردند و طبیعتاً از دولت انتظار می رود که برای اجرای اقتصاد مقاومتی، اقدامات عملی و اجرایی خود را بکار گیرد و هرچه پیشتر می رویم، حجم مطالبات در این زمینه افزایش پیدا می کند.
وی همچنین با اشاره به تدوین برنامه کوتاه مدت برای دستگاه های اجرایی در سال 95، گفت: برای همه دستگاه ها برنامه کوتاه مدت و اولویت دار در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی تدوین شده و این اولویت ها بدین معناست که همه دستگاه های حمایت کننده از جمله سازمان مدیریت، نظام بانکی و صندوق توسعه ملی باید دقت کنند که در تخصیص ها و اعطای تسهیلات باید تمرکز خود را بر این اولویت ها معطوف نمایند.
معاون اول رییس جمهور گفت: تعیین این اولویت ها با این جهت گیری بوده که تولید و اقتصاد کشور در سال 95 به حرکت درآید که البته برای به حرکت درآمدن تولید دو محدودیت اصلی پیش روی ما قرار دارد که یکی محدودیت در منابع مالی و دیگری محدودیت در بازار است.
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه منابع مالی کشور همواره از چند منبع مشخص قابل تامین است، گفت: منابع مالی یا از طریق بودجه دولت، یا بخش خصوصی، یا نظام بانکی و یا از طریق منابع خارجی تامین می شود.

وی افزود: بودجه دولت متاسفانه به نقطه ای رسیده است که تقریباً هیچ دستگاه اجرایی از بودجه تصویب شده راضی نیست و بودجه ای که مجلس شورای اسلامی برای دولت در سال 95 تصویب کرده است نیز بودجه ای غیرواقعی است که حداقل 20 درصد آن وصول نخواهد شد.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: محدودیت بودجه دولت بیانگر این واقعیت است که بخش دولتی قادر نخواهد بود در به حرکت درآوردن اقتصاد کشور نقش چندانی ایفا کند. نظام بانکی کشور نیز با مشکلاتی که در سالهای گذشته با آن مواجه شده اند، آسیب های فراوانی را متحمل شده و یکی از برنامه های در دستور کار دولت اصلاح نظام بانکی است.
دکتر جهانگیری با یادآوری اینکه توان مالی بخش خصوصی نیز با محدودیت مواجه است، گفت: مهمترین دستاورد برجام، ورود منابع خارجی به کشور است و با وجود حضور هیات های متعدد خارجی در ایران، بهبود شرایط اقتصادی به یک مطالبه جدی از سوی مردم تبدیل شده است.

کمک به رونق اقتصادی باید مهمترین دستور کار سفارتخانه ها
وی با تاکید براینکه جذب منابع خارجی به کشور باید بصورت جدی در دستور کار ما قرار گیرد، گفت: روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که می توانند در تامین مالی اقتصاد کشور و جذب منابع مالی خارجی نقش داشته باشند، باید بدانند که هیچ کاری برای آنها واجب تر از این موضوع نیست.
معاون اول رییس جمهور افزود: براساس اولویت هایی که دولت برای سال 95 تعیین کرده است امسال باید 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی به کشور جذب شود و حدود 10 میلیارد دلار نیز از طریق فاینانس وارد کشور شود که برای این موضوعات مسئول مشخص شده و در حال پیگیری است.
دکتر جهانگیری تاکید کرد: امسال از هیچ مقام دولتی در هر سطحی پذیرفته نیست که بتواند برای اقتصاد کشور کاری انجام دهد اما در انجام آن کار تعلل کرده و یا تاخیر نماید.
وی افزود: اگر منابع مالی خارجی تعیین شده وارد کشور نشود قادر نخواهیم بود اقتصاد کشور را با سرعتی که دلخواه ما است به حرکت درآوریم.
معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود محدودیت موجود در بازار فروش تولیدات داخلی را از دیگر مشکلات اقتصادی کشور برشمرد و گفت: باید موانع تجارت و تعاملات اقتصادی کشور با کشورهای دیگر حل شود. البته برخی موانع مربوط به مسائل داخلی است اما به هر حال امسال نیازمند آن هستیم که در بخش اقتصادی، کار ویژه ای انجام دهیم و سفرای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نیز مسئولیت ویژه ای در بخش تامین مالی و فراهم کردن بازار برای کشور برعهده دارند.

راساس اولویت هایی که دولت برای سال 95 تعیین کرده است امسال باید 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی به کشور جذب شود و حدود 10 میلیارد دلار نیز از طریق فاینانس وارد کشور شود که برای این موضوعات مسئول مشخص شده و در حال پیگیری است.
در این مراسم وزیر امور خارجه نیز گزارشی از نشست سفرای ایران با معاونین رییس جمهور و روسای دستگاه های اجرایی ارائه کرد و گفت: در این نشست ها دغدغه ها و خواسته های روسای نمایندگی های کشورمان به دستگاه های اجرایی منتقل شد و موانع پیش روی تحقق منافع کشورمان در مناسبات خارجی مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست همچنین روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای کره جنوبی، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نیز در سخنانی گزارشی از روند پیگیری توافقات میان ایران و کشورهای حوزه ماموریت خود ارائه کردند و در خصوص برجام و آثار آن در گسترش روابط با کشورهای خارجی مطالبی را عنوان نمودند.

نظرات
آخرین اخبار