کد خبر: 1826
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 21:21

به گزارش فراتاب، محمد تقی زاده «بروکلین» بر اساس رمان «کولم تویین» فیلمی اقتباسی درباره مهاجرت دختر ایرلندی به امریکا است . فیلمی که خیلی دیر به نقطه عطفش میرسد و تماشاگر در یک سوم ابتدایی با تصاویر و قصه ای یکنواخت و کسل کننده روبرو است و در انتها هم خیلی مبهم و سریع پایان میابد و دوباره تماشاگر را با تردید و تعجب از دنیای فیلم خارج میکند. ولی در طول ۱۱۲ دقیقه ای که از فیلم میگذرد با داستان و روابط نسبتا جذاب و دراماتیکی در ایرلند و امریکا همراه هستیم که سبب میشود تماشاگر خیلی هم از تماشای فیلم ناراضی نباشد.
الیس با بازی سایرس رونان دختری پاک و معصوم و تا اندازه زیادی ساده لوح و به قول معروف از دنیا بی خبر است که با هدف پیشرفت و یافتن شغل و درآمد بیشتر راهی بروکلین -که محلی برای اقامت ایرلندی های ساکن امریکاست- می شود. سختی های سفر با کشتی و نبود همراه و همزبان صمیمی از یکطرف ودلتنگی های غربت و تنهایی الیس سبب میشود که زمان نسبتا زیادی طول بکشد تا الیس در وطن جدیدش جا بیفتد و با ورود پسر ایتالیایی گرم مزاج سردی درونی الیس از بین برود و فیلم هم تا حدی از حالت کسالت بار ابتدایی اش خارج شود. پس از فوت خواهر الیس، او مجبور میشود که به ایرلند برگردد و گره اصلی فیلم از همین جا شروع میشود که او بین معشوقه ایتالیایی و بروکلین امریکا و شهر کوچکش در ایرلند با آدم های نسبتا فضول و حرافش و البته خانواده و دوستان صمیمی اش کدام را انتخاب میکند و گرایش اصلی اش به مهاجرت و پیشرفت تا چه حد جدی و اساسی است.
الیس نشان می دهد همانطور که گفته شد، خیلی ساده لوح و بی آلایش است و این سادگی اگرچه با چهره و بازی خوب رونان اصالتا ایرلندی، به خوبی نمایش داده می شود، ولی این زمینه را ایجاد می کند الیس خیلی زود در بروکلین جذب مرد ایتالیایی شود و با او ازدواج کند. او وقتی هم که به ایرلند برمیگردد، دوباره گرفتار مسائل عاطفی فوت خواهر و دلبستگی به مادر و دوستان و شهرش شود تا جاییکه حتی شائبه رابطه جدید با همشهری ثروتمندش در ایرلند هم بوجود میاید و الیس بدون توجه به رابطه احساسی اش با پسر ایتالیایی به معاشرت و رابطه جدید با پسر ایرلندی مشغول شود تا اینکه…
پایان فیلم و بازگشت الیس به ایرلند از آن جهت مبهم است که اگر رییس سابق الیس خبر آگاهی از ازدواجش در بروکلین را نمیداد، معلوم نبود الیس با چه معیار و تفکری میخواست رابطه اش را با پسر ایرلندی ادامه دهد و نامه های پسر ایتالیایی را بی پاسخ رها کند؟ سکانس حضور رییس سابق قطعا سکانس مهم و نه اضافی و زایدی است که رویکرد اصلی فیلمساز را برای مهاجرت نشان میدهد. الیس باید به یاد بیاورد که اینجا همان شهر شایعه ساز و بدون پیشرفت و آینده است که بخاطرش مهاجرت کرده و از این روست که الیس خیلی سریع و ناگهانی رابطه جدیدش را به هم میزند و عازم بروکلین و معشوقه ایتالیایی اش می شود.

منبع: بانی فیلم

نظرات
آخرین اخبار