کد خبر: 1824
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 20:51

به گزارش فراتاب، کامبیز شایان فرد از لحظه ای که ستاره ای متولد تا لحظه ای که خاموش می شود ،پروسه ای را سپری می کند که به کارنامه آن ستاره محدود می شود. مرگ، تنها به محدود شدن کارنامه ستاره می انجامد، اما آنها همچنان هستند. زنده تر از همیشه. حتی بیشتر در معرض دیدن قرار می گیرند.کسانی را وا می دارد به جستجو کردن. در آثاری از ستاره که دوست نداشته یا ندیده و حالا با خاموشی او می بیند و دوست دارد.تناقض عجیبی است. اینکه واژه ترسناک مرگ که معنای ظاهری نیستی می دهد و نیستی خود معنایی است از فراموشی ،تبدیل می شود به هستی و جاودانگی .بسیاری از بازیگران بزرگ و ستاره هایی که رفته اند،در واقع هستند، چون سینما هست. می توان آماری درآورد از این مسأله که بسیاری از تماشاگران سینما که عاشقانه ستاره ای را دوست دارند،حتی نمی دانند آن ستاره در چه سالی و چه روزی از دنیا رفته است؟ اصلا مگر مهم است. وقتی که آنها هستند.در دی وی دی ها و بلو ری ها. اکسیر جاودانگی تکنولوژی و جهان مجازی و جاذبه و کاریزمای خود آنها سبب شده تا هر روز آنها در برابر دیدگان ما باشند.فاصله بین تولد و خاموشی متفاوت است. عده ای از ستارگان، این فاصله را کوتاه پیموده اند و عده ای بلند. در اینجا به چند تا از مهمترین ستارگان زن که از بد حادثه خیلی سریع خاموش شدند را مرور می کنیم.اما چرا زود رفتگان و چرا زنان؟
بتی دیویس یکبار گفته بود نقشی که زن بازی می کند تلاش برای رسیدن به یک مقام اجتماعی است. دیویس به نوعی دارد از سختی کار زنان می گوید.کسانی که بخصوص در دوران او و در فاصله دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ باید از سنین کم، تلاش می کردند تا تواناییهای خود را بروز دهند و برای اینکه در اذهان،خراب و هرزه جلوه نکنند،زود ازدواج می کردند ازدواج این نگاه ها را برطرف می کرد.اگر به خاطر بیاوریم، در فیلم «ستاره ای متولد می شود» ساخته جورج کیوکر، شخصیت جودی گارلند خیلی زود با کاشفش جیمز میسن ازدواج می کند تا بتواند سیر رسیدن به یک مقام بالا در بازیگری را طی کند.جالب است که خود گارلند در حدود چهل سالگی از دنیا رفت و اولین ستارگانی بود که مرگش جهان بینندگانش را به لرزه درآورد .اما مرگ او و دیگر ستارگان به یک معنای تازه ختم شد.تصویر آنها در همان طراوت جوانی،تثبیت،آرشیو و بایگانی شد.

نورما جین،همان مرلین مونروی افسانه ای، نمونه دیگری است که به مراتب خبر خاموشی اش از همه بالاتر بود.کسی که در آغاز مدل بود. با «جنگل آسفالت »جان هیوستن در ۱۹۵۰،آینده اش دگرگون شد.هیچ گاه رنگ مویش طلایی نبود و سالهای سال موهای تیره خودش را طلایی حفظ کرد و از خود شمایلی ساخت که تا امروز مانده است.با آنکه کار فکری نمی کرد و تنها ستاره بود،اما تصویرش در نشریات مختلف از جمله لایف، مجله معروفی که تصاویری نظیر ژان پل سارتر یا ارنست همینگوی را چاپ می کرد،بطور مرتب دیده می شد.با فیلم «نیاگارا» (۱۹۵۳) و «آقایان موطلایی ها را ترجیح می دهند» (۱۹۵۳) در کنار جین راسل درخشید، چندین ازدواج با آدم های مختلف و مشهور داشت.

از جیم داکردی در ۱۶ سالگی که به دلیل کارش که مدلینگ بود از او جدا شد تا جو- دی مانجیو کشتی گیر معروف که به دلیل بازی اش در خارش هفت ساله بیلی وایلدر از او جدا شد تا آرتور میلر، نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس به ترتیب «مرگ دستفروش» و «ناجورها»ی جان هیوستن که به دلیل معضل سیاه مک کارتیسم، عاقبت کارشان به جدایی کشید و روند خاموشی ستاره ما بعد از این اتفاقات و ورود و آشنایی اش با اکتورز استودیو فزونی یافت.زیبایی خیره کننده او در ترکیب با مواد مخدر و الکل عاقبت در ۶ آگوست ۱۹۶۲ و در سی و شش سالگی،تثبیت شد.با وجود گذشت نیم قرن از مرگ مرلین مونرو، یاد او هنوز در بین علاقمندانش هست.هنوز آثارش ترمیم و نگهداری می شوند و دوباره و چند باره تکثیر و به بازار می آیند.جین مانسفیلد سرنوشت منتهی به جاودانه شدنش با یک تصادف دلخراش اتفاق افتاد.

جین مانسفیلد ستاره ای بود که به خاطر رقابت با مرلین مونرو توسط کمپانی فاکس زاده شد و این نگاه رقابت وار همیشه به او بود.در آثاری بازی کرد که مخاطبانش بیشتر سربازان بودند.سربازان خسته از جنگ.که با دیدن او روحیه می گرفتند.به همین دلیل به او عنوان مرلین مونرو ی طبقه کارگر داده بودند در کمدی رمانتیک kiss them for me ساخته استنلی دانن در کنار کری گرانت و ری وایلستن حسابی درخشید و فیلم ستایشی شد از شجاعت سربازان نظامی .مانسفیلد چهار سال بعد از مرگ مرلین مونرو در ۱۹۶۷،هنگامی که نیمه شب به همراه فرزندان کوچکش برای انجام یک مصاحبه رادیویی به سمت اورلیان می رفت با یک تریلر تراکتور تصادف کرد و از بین رفت.نمونه ها فراوانند.آنا نیکول اسمیت بازیگرسریال های آمریکایی و مدل معروف در ۴۰ سالگی بر اثر مصرف مواد مخدر در هتلی درگذشت .بریتانی مورفی بازیگر به شدت مستعد در ۳۲ سالگی در حمام خانه اش به دلیل التهاب ریه درگذشت . اما شاید دردناک ترین همه آنها،به دلیل تصور ذهنی که بر بیننده ها گذاشت مرگ شارون تیت باشد که نه طبیعی بود و نه بر اثر حادثه یا مصرف مواد مواد مخدر،بلکه توسط گروهی شیطان پرست به شکل فجیعی به قتل رسید. جرم شارون تیت،ساختن فیلمی بود که همسرش رومن پولانسکی به عنوان بزرگترین فیلم کارنامه اش ساخت. بچه رزمری. و بسیار عجیب است که وزنه بین مرگ و جاودانگی در مورد ستارگان، در حافظه تماشاگران به نفع زندگی و بودن سنگینی کرده و می کند.

منبع: بانی فیلم

نظرات
آخرین اخبار