منافع گره خورده کردها و اعراب در عراق | فراتاب
کد خبر: 1811
تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1395 - 12:11
مشاور سیاسی پیشین کنسولگری آمریکا در بغداد و اربیل:
سرکوت شمس‌الدین، مشاور سیاسی پیشین کنسولگری آمریکا در بغداد و اربیل اعلام کرد که‌ منافع مشترک عراق و اقلیم کردستان بحدی به‌ هم گره‌ خورده‌ که‌ قادر به‌ جدا شدن از هم نیستند.

به‌ گزارش اتاق خبر به‌ نقل از پایگاه‌ خبری ملت، سرکوت شمس‌الدین، مشاور سیاسی پیشین کنسولگری آمریکا در بغداد و اربیل اعلام کرد که‌ منافع عراق و اقلیم کردستان به حدی به‌ هم گره‌ خورده‌ که‌ قادر به‌ جدا شدن از هم نیستند.

این تحلیلگر ساکن اربیل گفت: هیچگاه‌ دولت مرکزی عراق به‌ اندازه‌ امروز با مشکلات بزرگ داخلی و بیرونی روبرو نبوده‌، اما با این وجود، در این ۱۵ سال گذشته‌ بحدی منافع اقلیم کردستان با عراق گره‌ خورده‌ است که‌ نمی توان این دو را از هم تفکیک کرد.

وی افزود: در حال حاضر ایران و آمریکا رایزنی‌های گسترده‌ای را آغاز کردند تا از پیچیده‌تر شدن هرچه‌ بیشتر اوضاع سیاسی عراق جلوگیری کنند، البته‌ این به‌ معنای این نیست که‌ این دو کشور قدرتمند دارای اهداف مشترکی هستند، هر دو از دریچه‌ منافعی که‌ با عراق دارند به‌ این موضوع می نگرند. بسیاری فکر می کنند که‌ آمریکا و ایران بر حزب دمکرات کردستان عراق و اتحادیه‌ میهنی فشار می آورند که‌ به‌ بغداد بازگردند، اما حقیقت این است که‌ خود اقلیم بحدی منافع‌اش با عراق گره‌ خورده‌ که‌ ناچار است به‌ بغداد باز گردد. اگرچه‌ حزب دمکرات کردستان عراق در رسانه‌ها خلاف این را تبلیغ می کند، اما حقیقت این است که‌ حزب دمکرات و اتحادیه‌ میهنی رایزنی گسترده‌ای را با احزاب کوچکتر اقلیم کردستان آغاز کردند تا چگونگی بازگشت به‌ بغداد را هرچه‌ زودتر بررسی کنند.

شمس‌الدین با اشاره‌ به‌ موضوع رفراندوم گفت: طرح این موضوع بیشتر برای کسب منافع داخلی و فشار بیشتر بر بغداد است تا بغداد بیشتر به‌ قانون اساسی پایبند باشد چون درآمدی که‌ شرکت‌های دولتی و حزبی اقلیم کردستان در عراق دارند بسیار بیشتر از حتی ۱۷ درصد بودجه‌ مردم اقلیم کردستان است، درآمدی که‌ با جدا شدن از عراق بی شک به‌ اتمام خواهد رسید.

این تحلیگر سیاسی کرد افزود: جنبش تغییر و جماعت اسلامی اعلام کردند که‌ آماده‌ نیستند در هیچ نشستی که‌ مسعود بارزانی شرکت داشته‌ حضور یابند و حزب دمکرات هم برای اینکه‌ نشست بررسی چگونگی بازگشت به‌ بغداد را هرچه‌ زودتر انجام دهد، راضی شده‌ است که‌ این نشست‌ها را با حضور نچیروان بارزانی انجام دهد.

وی گفت: در حال حاضر در عراق ۵۶ بانک وجود دارد که‌ تنها ۶ بانک آن دولتی است و مابقی خصوصی‌اند که‌ ۳۰ بانک عراقی متعلق به‌ کردهای عراق است و سالیانه‌ بالغ بر ۲ ملیارد دولار گردش مالی در عراق دارند. همچنین دو شرکت بزرگ مخابراتی آسیاسل و کورک تیلکوم متعلق به‌ کردهاست که‌ ۷۰ درصد مشترکان این دو شرکت در بیرون از اقلیم کردستان‌اند.

سرکوت شمس‌الدین در پایان افزود: اقلیم همکاری گسترده‌ای در حوزه‌ ترانزیت کالا و صادرات سیمان و میلگرد و کالاهای کشاورزی با دیگر بخش‌های عراق دارد و این روابط و منافع بحدی گسترده‌ است که‌ براستی نمی توان از عراق جدا شد، اگرچه‌ با بیشترین مشکلات در تاریخ خویش روبروست.

 

منبع:مهر

نظرات
آخرین اخبار