کد خبر: 1785
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1395 - 10:41
طی یک ماه اخیر، حملات تروریستی و انتحاری داعش در مناطق مختلف عراق و به ویژه بغداد به نحو فزاینده ای افزایش یافته است. حال سوال اینجاست که افزایش میزان بمب گذاری ها توسط داعش در عراق چه دلیلی می تواند داشته باشد و داعش چه اهدافی را از این موج جدید و گسترده

فراتاب- سرویس بین الملل:  طی یک ماه اخیر، حملات تروریستی و انتحاری داعش در مناطق مختلف عراق و به ویژه بغداد به نحو فزاینده ای افزایش یافته است. حال سوال اینجاست که افزایش میزان بمب گذاری ها توسط داعش در عراق چه دلیلی می تواند داشته باشد و داعش چه اهدافی را از این موج جدید و گسترده بمب گذاری و حملات انتحاری دنبال می کند؟ 

 
به گزارش «فراتاب»، نخست، داعش از عملیات ها و پیشروی های قوای مشترک عراق به سمت موصل احساس خطر کرده و قصد دارد با بمب گذاری در مناطق مختلف عراق و درگیر کردن نیروهای امنیتی عراق در مناطق مختلف و به ویژه بغداد، توجهات و تهدیدات را به مناطق دیگر منتقل کند. در واقع، داعش برای اختلال در تحرکات نیروهای عراقی، شروع به عملیات های انتحاری و بمب گذاری در مناطق مختلف عراق کرده است.
 
چندی پیش، پاتریک مارتین، تحلیلگر موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود: « این حملات برای کند کردن فرایند آماده سازی برای آزادسازی موصل انجام می گیرد و به نظر می رسد ارتش عراق باید محاسبات خود برای بازپسگیری موصل را تغییر دهد».
 
دوم، داعش قصد دارد با بمب گذاری در مناطق مختلف عراق زمینه های نارضایتی مردمی در عراق را تعمیق ببخشد. در واقع، داعش می خواهد با ناامن جلوه دادن مناطق مختلف عراق، دولت این کشور را ضعیف و خود را قوی جلوه دهد تا بلکه تظاهرات و ناآرامی هایی در مناطق مختلف عراق در مقابل دولت ایجاد شود. لذا، القای ناکارآمدی دولت در تامین امنیت از اهدافی است که داعش را برای تداوم بمب گذاری ها در مناطق مختلف عراق به ویژه در بغداد مصمم می کند.
 
در همین زمینه، موسسه مطالعات جنگ در گزارشی به تعداد بمب گذاری ها و حملات انتحاری و مناطق مورد هدف داعش از 4 آوریل تا 11 می پرداخته است.
 
 
1-چهار آوریل؛ داعش مدعی شد یک عامل انتحاری را علیه واحدهای بسیج مردمی شیعه در مشدا مفجر کرد.
 
2- چهار آوریل؛ داعش مدعی شد یک خودروی بمب گذاری شده انتحاری را در یک ایستگاه ایست و بازرسی ارتش عراق در نزدیکی جسر المثنی منفجر کرد.
 
3- چهار آوریل؛ داعش با یک خودروی بمب گذاری شده، نیروهای امنیتی عراق را در جنوب الکرمه مورد هدف قرار داد.
 
4- چهار آوریل؛ داعش مدعی انفجار بمبی در کمپ طارق شد.
 
5- پانزده آوریل؛ نیروهای امنیتی عراق یک خودروی بمب گذاری شده در منطقه الزعفرانیه را خنثی کردند.
 
6- بیست و سوم آوریل؛ داعش مدعی انفجار یک خودروی بمب گذاری شده علیه واحد شیعه بسیج مردمی در منطقه الحسینیه در شمال بغداد شد.
 
7- بیست و سوم آوریل؛ داعش یک ایست و بازرسی در منطقه الرشیدیه را مورد هدف قرار داد.
 
8-بیست و پنجم آوریل؛ داعش مدعی انفجار یک خودروی بمب گذاری شده علیه 70 نیروی واحدهای بسیج مردمی و نیروهای امنیتی عراق در الجدیده بغداد شد.
 
9- بیست و پنجم آوریل؛ داعش یک خودروی بمب گذاری شده را علیه نیروهای بسیج مردمی و امنیتی عراق در منطقه الکرمه منفجر کرد.
 
10- بیست و پنجم آوریل؛ یک عامل انتحاری داعش در نزدیکی کاروان ارتش عراق در منطقه لطیفیه منفجر شد.
 
11- بیست و هشتم آوریل؛ داعش مدعی شد دو خودروی بمب گذاری شده و چهار عامل انتحاری در فلوجه علیه نیروهای امنیتی منفجر شدند.
 
12- بیست و هشتم آوریل؛ نیروهای امنیتی یک حمله انتحاری در خارج از شورای استانی دیالی در بعقوبه خنثی کردند.
 
13- بیست و نهم آوریل؛ نیروهای امنیتی یک بمب دست ساز را در مسیر زائران شیعه امام موسی کاظم(ع) در دورا، پیدا و پاکسازی کردند.
 
14- سی ام آوریل؛ داعش یک خودروی بمب گذاری شده را بر علیه زائران شیعه در نهروان منفجر کرد.
 
15- دوم می؛ داعش یک خودروی بمب گذاری شده را علیه 40 زائر شیعه در دورا منفجر کرد.
 
16-دوم می؛  داعش مدعی شد یک بمب علیه پادگان الخالص متعلق به نیروهای بسیج مردمی منفجر کرد.
 
17- چهارم می؛ نیروهای بسیج مردم 100 عضو داعش را کشتند و 8 خودروی بمب گذاری شده را در طول عملیات های پاکسازی در جنوب فلوجه از بین بردند.
 
18- ششم می؛ یک عامل انتحاری داعش ایستگاه ایست و بازرسی نیروهای امنیتی عراق را مورد هدف قرار داد.
 
19- هشتم می؛ پلیس عراق یک خودروی انتحاری داعش که یک مراسم تشیع جنازه را در ابوغریب مورد هدف قرار داده بود را متوقف کرد.
 
20- نهم می؛ خودروی بمب گذاری شده داعش در بعقوبه در شمال عراق منفجر کرد.
 
21- یازدهم می؛ عامل انتحاری داعش ایستگاه ایست و بازرسی نیروهای امنیتی عراق در کاظمیه در شمال بغداد را مورد هدف قرار داد.
 
22- یازدهم می؛ خودروی بمبگذاری شده داعش در منطقه سنی نشین عادل منفجر شد.
 
23- یازدهم می؛ خودروی بمبگذاری شده داعش در یک بازار در شهر صدر در شمال شرفی بغداد منفجر شد.
 
منیع: تابناک
نظرات
آخرین اخبار