۱۰ شباهت قابل تأمل میان تلاویو و ریاض! | فراتاب
کد خبر: 1784
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1395 - 10:11
«هافینگتون پست» بررسی کرد؛
در ماه‌های اخیر، بحث‌های فراوانی درباره برقراری ارتباطات میان عربستان سعودی و رژیم اسرائیل درگرفته و گزارش‌های مختلفی نیز از دیدارهای مقامات فعلی و سابق دو طرف منتشر می‌شود. در این میان، یک روزنامه آمریکایی، نگاهی عمیق‌تر به ماجرا انداخته و از وجود شباهت‌

فراتاب-سرویس بین الملل: در ماه‌های اخیر، بحث‌های فراوانی درباره برقراری ارتباطات میان عربستان سعودی و رژیم اسرائیل درگرفته و گزارش‌های مختلفی نیز از دیدارهای مقامات فعلی و سابق دو طرف منتشر می‌شود. در این میان، یک روزنامه آمریکایی، نگاهی عمیق‌تر به ماجرا انداخته و از وجود شباهت‌های قابل تأمل میان آل سعود و صهیونیست‌ها سخن گفته است.

 

به گزارش «فراتاب»، روزنامه «هافینگتون پست» در مطلبی به بیان ده شباهت موجود میان عربستان سعودی و رژیم اسرائیل پرداخته و می‌نویسد، هرچند شاید در نظر اول، چنین به نظر برسد که این دو دولت، بد‌ترین دشمنان یکدیگر هستند، اشتراکات مهم و قابل توجهی در موضوعات مختلف میان آن‌ها وجود دارد.

ده شباهت مورد اشاره هافینگتون پست عبارتند از؛

۱- هر دو حکومت، گروه‌ها و قومیت‌های غیرمسلط موجود در مرزهای خود را سرکوب می‌کنند. رژیم اسرائیل، فلسطینی‌ها را سرکوب می‌کند، در سرزمین‌های آنان، شهرک سازی می‌کند و با دیوارهای حائل و سربازان تا دندان مسلح، دهکده‌های آن را تحت محاصره درمی‌آورد. عربستان سعودی نیز یک نظام سیاسی و حقوقی ایجاد کرده که شیعیان، غیرمسلمانان، زنان و نیز میلیون‌ها کارگر مهاجر را سرکوب می‌کند. هر دو حکومت همچنین از شیوه‌های مشابهی برای سرکوب مخالفان سیاسی بهره می‌برند که عبارت است از استفاده از زور، بازداشت، شکنجه و موارد مشابه.

۲- هم رژیم اسرائیل و هم عربستان سعودی، به کشورهای همسایه حمله کرده و هزاران غیرنظامی را کشته‌اند. اسرائیل از سال ۲۰۰۸، اقدام به حملات علیه غزه کرده است. تنها در سال ۲۰۱۴، ارتش اسرائیل ۲۱۰۴ نفر را که اکثراً غیرنظامی بودند، کشت، ۱۷۲۰۰ خانه را ویران کرد و ۴۷۵ هزار نفر را در شرایط اضطراری قرار داد. سعودی‌ها نیز در امور کشور همسایه خود یعنی یمن مداخله کرده‌اند و با انجام عملیات نظامی، بیش از ۶ هزار یمنی را که اکثراً غیرنظامی بودند، به قتل رسانده‌اند. این عملیات همچنین سبب آوارگی بیش از دو و نیم میلیون تن شده است. هر دو رژیم، از تسلیحاتی استفاده می‌کنند که استفاده از آن‌ها ممنوع است.

۳- هر دو حکومت، از مذهب در راستای تقویت خود سوءاستفاده می‌کنند. رژیم اسرائیل، خود را موطن مردم یهودی می‌داند و قوانین این رژیم، آن را یک «دولت یهودی» می‌خواند. در قلمرو این رژیم، یهودیان از حقوق و آزادی‌های بسیار بیشتری نسبت به دیگر شهروندان برخوردارند. عربستان سعودی نیز خود را مرکز اسلام می‌داند و در این کشور، با غیرمسلمانان به عنوان شهروندان درجه دوم رفتار می‌شود.

۴- هر دو، صادرکننده «محصولاتی» هستند که سبب افزایش خشونت می‌شود. رژیم اسرائیل، یکی از صادرکنندگان بزرگ اسلحه است و همچنین به نیروهای نظامی و امنیتی خارجی، تکنیک‌های خشونت آمیز را آموزش می دهد. سعودی‌ها نیز صادرکننده ایدئولوژی افراطی وهابیت در سرتاسر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هستند. وهابیت، پایه ایدئولوژیک القاعده و داعش است.

۵- هر دو حکومت، در دشمنی با ایران با یکدیگر اشتراک دارند. هر دوی آن‌ها، ایران را یک تهدید وجودی علیه خود قلمداد کرده و از نفوذ فزاینده ایران در منطقه هراس دارند. هر دو، با توافق هسته‌ای ایران نیز که سبب پیروزی دیپلماسی بر جنگ شد، مخالف بوده‌اند و تلاش دارند از نزدیک شدن آمریکا به ایران جلوگیری کنند.

۶- هر دو حکومت، از کودتای نظامی در مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی ـ که سبب براندازی دولت منتخب این کشور و بازداشت بیش از چهل هزار مخالف دولت شد ـ حمایت کردند. سعودی‌ها با اعطای کمک‌های چند میلیارد دلاری، سعی در پر کردن خلأهای رژیم سیسی داشته‌اند و در مورد رژیم اسرائیل نیز مصر در ادامه محاصره غزه به این رژیم کمک کرده است.

۷- هم رژیم اسرائیل و هم عربستان سعودی، از گروه‌های افراطی در سوریه، مانند جبهه النصره حمایت کرده و بیش از آنکه دغدغه شکست دادن داعش را داشته باشند، خواستار کنار زدن بشار اسد هستند. عربستان رسماً از النصره حمایت کرده و رژیم اسرائیل نیز مجروحان النصره را در بیمارستان‌های خود درمان کرده تا بتوانند دوباره وارد جبهه مبارزه با ارتش سوریه شوند. رژیم اسرائیل همچنین اقدام به قتل مستشاران نظامی ایرانی و لبنانی کرده که در مبارزه با تروریست‌ها به دولت اسد کمک می‌کنند.

۸- هر دو حکومت، دارای هزاران زندانی سیاسی، از جمله از میان کودکان و نوجوانان هستند. در فوریه ۲۰۱۶، اسرائیل ۶۲۰۴ زندانی سیاسی داشته که ۴۳۸ تن از آن‌ها کودک بوده‌اند. سعودی‌ها نیز اقدام به اعدام متهمین کودک و نوجوان کرده و هم اکنون سه زندانی نوجوان، در این کشور در آستانه اعدام هستند.

۹- هر دوی آن‌ها میلیون‌ها دلار هزینه کرده‌اند تا بر سیاست آمریکا تأثیر بگذارند. رژیم اسرائیل، با لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) مرتبط است که بزرگ‌ترین لابی سیاست خارجی در آمریکا به شمار می‌رود. عربستان نیز به تازگی نسخه مشابه آیپک را به راه انداخته که «ساپراک» (کمیته روابط عمومی سعودی- آمریکایی) خوانده می‌شود.

۱۰- هر دو حکومت، متحد قدیمی آمریکا هستند. دولت‌های مختلف در آمریکا از سال ۱۹۴۸، یعنی تأسیس رژیم اسرائیل تاکنون از این رژیم حمایت کرده‌اند و از سال ۱۹۳۲نیز آمریکایی‌ها حامی پادشاهان سعودی بوده‌اند. ایالات متحده، تضمین کننده امنیت هر دو دولت بوده است.

به هر حال، هرچند برخی می‌گویند که کنار گذاشتن اختلافات عربستان و رژیم اسرائیل و یافتن زمینه‌ای مشترک از سوی آن‌ها، خوب است، صلح در خاورمیانه، با همکاری ریاض و تل آویو تأمین نخواهد شد. در عوض، اسرائیل باید با فلسطینی‌ها به صلح برسد و سعودی‌ها نیز با ایران. در غیر این صورت، همکاری عربستان و رژیم اسرائیل، اتفاقی مرگبار خواهد بود که سبب دردسرهای بیشتر برای منطقه خواهد شد.

 

منبع: تابناک

نظرات
آخرین اخبار