کد خبر: 1783
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1395 - 08:34
جدیدترین گزارش از تحولات میدانی عراق (26 آوریل تا 10 مه)
موسسه مطالعات جنگ در گزارش جدیدی به وضعیت و تحولات میدانی عراق در فاصله زمانی 26 آوریل تا 10 می پرداخته است. در این گزارش بیش از هر چیزی تحرکات جدید داعش و بمب گذاری در مناطق مختلف عراق و به ویژه بغداد مشهود است.

فراتاب- سرویس بین الملل: موسسه مطالعات جنگ در گزارش جدیدی به وضعیت و تحولات میدانی عراق در فاصله زمانی 26 آوریل تا 10 می پرداخته است. در این گزارش بیش از هر چیزی تحرکات جدید داعش و بمب گذاری در مناطق مختلف عراق و به ویژه بغداد مشهود است.

 
به گزارش فراتاب، در گزارش میدانی جدید موسسه مطالعات جنگ، آمده است:
 
1-در اثر حملات داعش به شمال شرقی موصل یک از نیروهای آمریکایی کشته شد. داعش در 3 می در چهار محور و با 75 جنگنجو به نیروهای پیشمرگه در مناطق بعشیثه و تل اسقف در شمال موصل حمله کرد. داعش در همان روز نیز یک حمله دومی را ترتیب داد و یک روستا که پیش از این توسط پیشمرگه های کرد و نیروهای ائتلاف تصرف شده بود را پس گرفت. در این حملات یک نظامی ارتش آمریکا نیز کشته شد.
 
2- نیروهای امنیتی عملیات های را در جنوب موصل آغاز کردند؛ در 27 آوریل نیروهای امنیتی روستای المیهنه و در 9 می الکبارک را بازپس گرفتند و در طول این مدت زمانی، 12 حمله داعش انتحاری داعش نیز توسط نیروهای قبایل سنی و ائتلاف دفع شد.
 
3- داعش با بمب های دست ساز به چاه های نفت در کرکوک حمله کرد؛ یک منبع آگاه در شرکت نفت شمال عراق اظهار داشت که دو حلقه چاه نفت در میدان نفتی خباز در غرب کرکوک در 4 می توسط بمب های دست ساز مورد حمله قرار گرفتند. نیروهای امنیتی دو بمب دست ساز دیگر در دو حلقه چاه نفت دیگر را کشف و خنثی کردند.
 
4- قوای مشترک منطقه بشیر در جنوب کرکوک را پس گرفتند. در 30 آوریل، پیشمرگه ها، نیروهای بسیج مردمی و نیروهای ترکمن شهر شیعه و ترکمن بشیر در جنوب کرکوک را پس گرفتند. مطابق گزارش هایی، نیروهای ترکمن به طور موقت مسئول امنیت بشیر را به عنوان بخشی از یک توافق با پیشمرگه بر عهده گرفتند.
 
 
5- خشونت های قومی در شهرهای مورد مناقشه در حال فوران است؛ در 24 آوریل یک درگیری عمده میان نیروهای شیعه عراقی و پیشمرگه ها در طوز خورماتو در شرق تکریت به وجود آمد. در همان روز، هادی العامری رهبر سازمان بدر وارد کرکوک شد و با میانجیگری آتش بسی میان آن ها به وجود آورد اما پس از مدت کوتاهی بار دیگر درگیری ها شروع شد. خشونت ها تا 29 آوریل ادامه پیدا کرد تا اینکه مقامات محلی، ترکمن ها، رهبران مبارزان شیعه و نیروهای پیشمرگه میانجیگری دیگری را پذیرفتند و هر دو گروه نیروهای خود را از این منطقه عقب راندند.
 
6- خطوط انتقال برق در مرکز صلاح الدین به وسیله بمب های دست ساز مورد هدف قرار گرفت. در 9 می، افراد مسلح ناشناس سه خط انتقال برق را در حدفاصل سامرا و منطقه الدور به وسیله بمب های دست ساز نابود کردند. در نتیجه این حملات، برق در برخی مناطق شرق کرکوک قطع شد.
 
7- حمله انتحاری مرگبار در بعقوبه؛ نیروهای امنیتی یک خودروی پارک شده انتحاری در خارج از شورای استانی دیالی در بعقوبه را در 28 آوریل پیش از جلسه پرسش از فرماندار دیالی منهدم کردند و نیروهای امنیتی در ادامه در این منطقه و شمال بعقوبه مستقر شدند. داعش در 9 می، یک عامل انتحاری را در یک بازار شلوغ در مرکز بعقوبه منفجر کرد که در اثر آن 16 نفر کشته و 54 نفر دیگر زخمی شدند.
 
8- سیل تظاهرکنندگان در منطقه سبز؛ در تاریخ 30 آوریل، تظاهرکنندگان جریان صدر به منطقه سبز و ساختمان پارلمان عراق هجوم بردند. نیروهای امنیتی و بسیج مردمی حضور خود در منطقه سبز بغداد را افزایش دادند و تظاهرکنندگان را در خارج از منطقه سبز نگه داشتند.
 
9- داعش با عوامل انتحاری به استان های جنوبی حمله کرد؛ داعش دو خودروی بمب گذاری شده را در 1 می در سماوه بداهه استان مثنی منفجر کرد که در اثر آن 25 نفر کشته و 77 نفر دیگر مجروح شدند. نیروهای امنیتی تلاش دو بار تلاش عوامل انتحاری برای ورود به استان دیوانیه را در 2 می خنثی کردند.
 
10- حمله به یک مراسم تشییع جنازه در شمال بابِل با بمب دست ساز؛ در 5 می، یک بمب دست ساز در یک مراسم تشیع جنازه در الحساوی در شمال حله مفجر شد که منجر به کشته شدن 5 نفر و زخمی شدن 12 نفر دیگر شد.
 
11-  داعش زائران شیعه در بغداد را در بحبوجه تظاهرات و تدابیر امنیتی مورد هدف قرار داد؛ در حملات پر سر و صدای داعش در یک دوره دو هفته ای، حداقل 46 نفر کشته و 128 نفر دیگر زخمی شدند. داعش در 23 آوریل یک بمب در منطقه الرشیدیه در شمال بغداد، در 25 آوریل یک عامل انتحاری در الجدیده بغداد در جنوب شرقی این شهر، یک عامل انتحاری دیگر در لطیفیه در جنوب بغداد در 25 آوریل، یک عامل انتحاری در نهروان در جنوب شرقی بغداد در 30 آوریل و عامل انتحاری دیگری در سعیدیه در جنوب بغداد(2 می) را منفجر کرد. هفته بعد، در 6 می، عامل انتحاری دیگری در نزدیکی یک ایست و بازرسی در حدفاصل الرضوانیه و ابوغریب در غرب بغداد را منفجر کرد که بر اثر آن سه سرباز ارتش عراق کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند.
 
12-  قوای مشترک عملیات هایی برای پس گرفتن حومه جنوبی فلوجه آغاز کردند. لشکر هشتم و نهم ارتش عراق، گردان های پلیس اضطراری انبار و نیروهای بسیج مردمی با حمایت حملات هوایی نیروی هوایی عراق و ائتلاف، در تاریخ 3 می، عملیات پاکسازی ای را میان امارت الفلوجه و حبانیه در جنوب فلوجه آغاز کردند.
 
13- نیروهای امنیتی عراق مناطق بین هیت و البغدادی را پس گرفتند. فرماندهی عملیات مشترک در 3 می اعلام کرد که نیروهای امنیتی همه مناطق بین هیت و البغدادی در غرب رمادی را بازپس گرفتند. لشکر هفتم ارتش عراق نیز یک کارخانه بزرگ تسلیحات شیمایی در 4 کیلومتری شمال هیت را در 9 می پیدا کرد.

منبع: تابناک

نظرات
آخرین اخبار