کد خبر: 177
تاریخ انتشار: 24 بهمن 1394 - 19:54
گاردین:
روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: سفر «محمد جواد ظریف» وزیرامورخارجه ایران به انگلیس, موید گرم شدن روابط دو کشور ایران و انگلیس است.

 فراتاب:گاردین در این گزارش به قلم «سعید کمالی دهقان» می نویسد: سفر وزیر امور خارجه ایران به انگلیس ؛ پس از چند دهه بی اعتمادی و اختلافات رو به رشد دو کشور بر سر موضوعات منطقه ای و حقوق بشر؛ به فال نیک گرفته شده است و نشانه «گرم شدن روابط دو کشور» ارزیابی می شود.

«محمدجواد ظریف» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران که به دنبال مجاهدت وصف ناپذیرش در حصول توافق هسته ای ایران , شخصیتی بین المللی بدست آورده است, هفته گذشته در سفری دو روزه عازم لندن شد.
شش دهه از کودتای سرویس اطلاعات مخفی انگلیس « MI6 » علیه نخست وزیر وقت ایران که با انتخاباتی دمکراتیک روی کارآمده بود می گذرد. این کودتا برای حفظ منافع نفتی انگلیس در ایران انجام شد.
خاطره این کودتا همچنان در ذهن برخی ایرانی ها باقی مانده است و همچنان انگلیس را «شیطان کوچک» و « روباه پیر» می شناسند که «هرگز دست از حیله گری و خدعه برنداشته است ».
اولین ثمره سفر ظریف به لندن این بود که سفارت انگلیس در تهران و هیات نمایندگی ایران در لندن از ماه آینده کار صدور ویزا برای اتباع دو کشور را آغاز خواهند کرد. انگلیس و ایران از ماه اوت گذشته سفارتخانه هایشان را در دو کشور بازگشایی کردند.
روابط دو کشور در نوامبر 2011 به دنبال تعرض برخی از جوانان به سفارت انگلیس در تهران, به پایین ترین سطح کاهش یافت.
سفر ظریف به لندن بعد از آن صورت گرفت که «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس در یک تماس تلفنی با «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به طور رسمی از تهران برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه دعوت به عمل آورد .
ظریف پنجشنبه گذشته در دو مرکز بزرگ مطالعاتی در لندن حاضر شد و سخنان مبسوطی را بیان کرد.
وی در اندیشکده «چتم هاوس» اشاره کرد که خارج ماندن ایران از گفت و گوهای صلح سوریه در سالهای آغازین بحران سوریه در سال 2011؛ هیچ کمکی به حل مشکل و بهبود اوضاع نکرد.
ظریف در کاخ «وست مینستر» هم با گروهی از نمایندگان پارلمان انگلیس دیدار و گفت و گو کرد و مباحثی را پیرامون ایران و اوضاع سوریه و منطقه مطرح نمود.
به گزارش رسانه ها ؛ وی در جمع گروهی از نمایندگان مجلس و بازرگانان انگلیسی گفت: ما باید مساله تهدید را بازتعریف کنیم. فکر نمی کنم درک این تهدید نیاز به استعداد و مهارت داشته باشد، تهدید مقابل همه ما ایستاده است: داعش. تا زمانی که برای مساعدت و همکاری با یکدیگر تلاش نکنیم، نمی توانیم به راه حلی صلح آمیز برای سوریه دست یابیم.

 

منبع:ایرنا

نظرات
آخرین اخبار