پرسپولیس - راه آهن؛ 90 دقیقه تا قهرمانی حماسی | فراتاب
کد خبر: 1768
تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1395 - 12:44
خاطرات دایی ، هادی ، جادوگر و دیگران
پرسپولیس و راه آهن فردا در جدالی سرنوشت‌ساز برای هر دو تیم به مصاف هم خواهند رفت و باید دید در پایان بازی کدامیک به هدف خود خواهند رسید؛ قهرمانی سرخپوشان یا بقای راه آهنی‌ها؟

فراتاب-سرویس ورزشی: شاگردان برانکو ایوانکوویچ در بازی فردا برای رسیدن به قهرمانی باید حریف خود را از پیش رو بردارند و راه آهن نیز به دنبال این است تا در جدال بقا و سقوط شانسی برای خود کسب کند و لیگ شانزدهم را نیز در بالاترین سطح دنبال کند. مرور خاطرات نوستالژیک تقابل های گذشته دو تیم خالی از لطف نیست.


* در تیم فعلی از دو تیم، علیرضا نورمحمدی، علی علیپور، امید عالیشاه، رامین رضاییان، مهرداد کفشگری و رضا خالقی فر از تیم راه آهن به جمع پرسپولیس اضافه شده اند و علی فاطمی و بهادر عبدی نیز با سابقه بازی در پرسپولیس در ترکیب راه آهن حضور دارند.


* محسن فروزان دروازه بان فصل گذشته استقلال در ترکیب راه آهن در فصل جاری قرار گرفته و می تواند سرنوشت دو استقلال دیگر لیگ را مشخص کند. بهادر عبدی نیز سابقه حضور در پرسپولیس را دارد و باید برابر تیم سابق خود در جدال قهرمانی و بقا قرار گیرد. مهرداد محمدی نیز بارها در گفتگوهایش از تمایلات پرسپولیسی اش گفته و اینبار می تواند با گلزنی در ترکیب راه آهن رویای سرخ برای رسیدن به قهرمانی را ناکام کند. 


* فحاشی ایگور ننزیچ در بازی رفت دو تیم هفته ها خبرساز شده بود و مهدی طارمی مدعی بود دروازه بان اسلوونیایی حریف به زبان فارسی الفاظ بدی را علیه او به کار می برده است. هر چند ننزیچ منکر این قضیه شد و در روز تولد برانکو در درفشی فر نیز حضور یافت.


* مهدی طارمی در دیدار رفت دو تیم موفق شد هر دو گل تیمش را به ثمر برساند و به صدر جدول گلزنان صعود کند و این جایگاه را تا به امروز از آن خود کند و شانس اول آقای گلی لقب گیرد.


* از دروازه بانان مشترک دو تیم می توان به امیر عابدزاده، محمد محمدی، حسن رودباریان و فرشید کریمی اشاره کرد که سابقه پوشیدن پیراهن هر دو تیم را در کارنامه دارند.


* برادران مشترک زیادی در ترکیب دو تیم به میدان رفته اند که از مشهورترین آنها می توان به برادران کریمی (علی و فرشید) و برادران نورمحمدی (علیرضا و حامد) نام برد. 


* هادی نوروزی، کاپیتان فقید پرسپولیس در جدال دو تیم در 30 مهرماه 91 موفق شد در دقیقه یک بازی روی ارسال زیبای مهدی مهدوی کیا گلزنی کند و در نهایت نیز سرخپوشان با همین تک گل برنده بازی شدند.

 

* از مربیان مشترک و مشهور دو تیم می توان به علی دایی، حمید استیلی و ناصر ابراهیمی اشاره کرد و مهدی تارتار نیز با سابقه پرسپولیسی سابقه هدایت راه آهنی ها را در کارنامه دارد. 


* از مدیران مشترک دو تیم نیز می توان به محمدحسن انصاریفرد و علیرضا رحیمی اشاره کرد. انصاریفرد در زمانی که طرح انتقال تیم های تهرانی به شهرستان تصویب شده بود موفق شد با انتقال این تیم به شهرری مانع از جابجایی آن به شهرستان شود. 


* راه آهن در فصل سیزدهم مانع از قهرمانی پرسپولیس شد و سرخپوشان با تساوی دو بر دو برابر این تیم در کسب جام قهرمانی ناکام ماندند. اشتباه مهلک نیلسون کوره‌آ در ثبت این تساوی و از دست رفتن قهرمانی بی تاثیر نبود.

* راه آهن در فصلی که حمیدرضا سیاسی به عنوان اسپانسر پرسپولیس، هزینه راه آهنی ها را نیز تقبل می کرد، در نقش پایان دهنده بحران در پرسپولیس و تیم تحت هدایت حمید استیلی ظاهر شد و در حالی که همه پیش از آن به این مساله اشاره می کردند که سیاسی با حضور در هر دو تیم به بحران تیم حمید استیلی پایان می دهد در نهایت هم اینگونه شد و سرخپوشان با حساب دو بر یک به برتری دست یافتند و بعد از مدت ها رنگ پیروزی را دیدند.


* رامین رضاییان در فصل گذشته و در حالی که راه آهن با یک یار کمتر و 10 نفره در آستانه شکست برابر پرسپولیس بود موفق شد با گل خود بازی را به تساوی بکشاند و یک امتیاز حیاتی را برای این تیم کسب کند و آنها با این امتیاز در لیگ برتر باقی ماندند.

* تیم غیرقابل مهار افشین قطبی در حال ترکتازی در لیگ هفتم بود و توقف برابر میثاقیان آنها را از روند پیروزی ها پیاپی دور کرد. آخرین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر در حالی رقم خورد که اکبر میثاقیان به عنوان سرمربی راه آهن در هر دو بازی رفت و برگشت مانع بزرگی برای آنها بود و یک تساوی و یک پیروزی برای تیمش به ارمغان آورد. 


* در لیگ برتر، این بازی بیست و یکمین رویارویی دو تیم محسوب می‌شود و در 20 بازی قبلی، پرسپولیس 9 برد و راه آهن نیز 4 برد و 7 بازی دو تیم نیز به تساوی انجامیده است.


* سوشا مکانی که این روزها کاملا زیر فشار انتقادات قرار دارد، در تقابل دو تیم در جام حذفی فصل گذشته مامور زدن ضربه پنالتی تیمش شد و در اتفاقی جالب آن را به صورت چیپ وارد دروازه این تیم کرد و پرسپولیس از آن مرحله صعود کرد. 

* شکست 4 بر 3 پرسپولیس و در سمت مقابل مشت های گره کرده علی دایی و فریادهای او روز تلخی برای هواداران سرخ بود که همیشه از آن به عنوان خاطره ای بد از شهریار یاد می کنند. علی دایی البته با مصاحبه پایان این دیدار و گفتن جمله عزت و ذلت دست خداست و خوشحالم که پرسپولیس اکنون پایین تر راه آهن من قرار دارد تیر آخر را در حالی به هواداران پرسپولیس زد که قصدش مدیران این تیم بود. 

 

* فرشاد پیوس، آقای گل چندین دوره فوتبال ایران فعالیت خود را از باشگاه راه آهن آغاز کرده و از این طریق به فوتبال ما شناخته شده است. 


* پرسپولیس در لیگ امسال سه تیم را رفت و برگشت شکست داده و در صورتی برتری برابر راه آهن، شاگردان توپولیدیس چهارمین شکار رفت و برگشت آنها در این فصل خواهند بود.


* در سال 65 و بعد از تعطیلی لیگ باشگاه های تهران، دو تیم در حالی برابر هم قرار گرفتند که سرخپوشان با گل محمد پنجعلی در دقیقه 82 به برتری دست یافتند. را آهنی ها معتقد بودند کرنر ارسالی توسط محمد مایلی کهن بعد از برخورد با دستان پنجعلی به درون دروازه رفته است و او گلی مارادونایی به ثمر رسانده است. راه آهن در پایان آن سال به لیگ دسته پایین تر سقوط کرد.


* برانکو در فصل جاری عملکرد خوبی برابر خارجی های لیگ داشته و مقابل اسکوچیچ، تونی اولیویرا و استیماچ برتری خود را به حریف تحمیل کرده و سه پیروزی و یک تساوی در کارنامه اش ثبت شده است. 


* پرسپولیس دو بار راه آهن را در لیگ با نتیجه 5 بر صفر شکست داده که مرتبط به لیگ تخت جمشید می شود. ستاره این دو بازی حسین کلانی و محمد زادمهر بودند. بعد از این بازی روزنامه ها تیتر زدند گربه سیاه (زادمهر) گربه سیاه (راه آهن) را کشت.

 

* آخرین هت تریک در بازی دو تیم در زمانی رقم خورد که ایمون زاید برای پرسپولیس و در سمت مقابل بهادر عبدی برای راه آهن موفق به باز کردن دروازه شدند. این دو بازیکن هر کدام با سه گل زده در آن بازی ستاره تیم شان بودند و البته در نهایت این دیدار با نتیجه 4 بر 3 به سود راه آهن پایان یافت.

 

منبع: ورزش 3

نظرات
آخرین اخبار