نفوذ آب به داخل نمایشگاه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه! | فراتاب
کد خبر: 1764
تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1395 - 14:16
شهر آفتاب شاهد بارش شدید باران و آب گرفتگی در نمایشگاه کتاب بود.;
بارش شدید باران، آب‌گرفتگی و نشت آب از بخش‌‌هایی از سقف نمایشگاه کتاب مشکلاتی را برای بازدیدکنندگان و غرفه‌داران ایجاد کرده است.

به گزارش فراتاب،باران‌های بهاری در چندسال اخیر برای شهرداری تهران و شهروندانش خاطرات خوبی برجای نگذاشته است. مرگ چندین‌نفر از شهروندان تهرانی در بالازدن روددره‌ها، شکستن کانال غرب تهران و ورود آب به مترو تهران نمونه‌های اخیری است که به یاد مانده است. دیروز هم باران یکباره و شدید اردیبهشتی که از اول هفته، ورودش را مدیریت بحران و هواشناسی بارها اعلام کرده بود، فضای داخلی غرفه‌ها و فضای بیرونی و محوطه نمایشگاه فعال کتاب امسال را غرق آب کرد. عصر روز گذشته بلافاصله شبکه‌های اجتماعی پر شد از فیلم و عکس‌هایی که مردم از آب‌گرفتگی در غرفه‌های مختلف این نمایشگاه گرفته بودند.

بارانی که از دو روز پیش هوای تهران را خنک و مطبوع کرده، دیروز بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب را غافلگیر و محاصره کرد. در فیلم‌ها و عکس‌های منتشرشده مشخص است که غرفه‌های داخلی و خارجی ازجمله غرفه کشور روسیه‌-‌که میهمان ویژه نمایشگاه امسال است‌-‌در سالن ملل را آب گرفته و شهروندان و غرفه‌داران در گوشه‌ای پناه گرفته‌اند. در فاصله زمان کوتاه این باران شدید بازدیدکنندگان برای فرار از باران شدید به فضاهای مسقف پناه آوردند غافل از اینکه این فضاها خودشان بارانی دیگر دارند و ریزش آب از سقف‌ها در بسیاری از غرفه‌ها در طول ریزش باران ادامه داشت.

بخشی دیگر از عکس‌ها و فیلم‌های این ماجرا سالن‌های انتشارات دانشگاهی را نشان می‌داد که حجم زیادی آب تا داخل راهروها و برخی غرفه‌ها رفته است. برای پیگیری همین موضوع «شرق» با مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران که اندکی بعد از این حادثه در نمایشگاه کتاب حاضر بود، تماس گرفت و نظر او را جویا شد. او در پاسخ به «شرق» گفت: یکی از سالن‌هایی که آب‌گرفتگی داشته مربوط به چادر کودکان و نوجوانان بوده که به دلیل قرارداشتن در شیب، از یک  طرف دچار آب‌گرفتگی شده است. در مورد سالن ملل هم، جداره‌های مربوط به ستون‌ها و سقف باز بوده و زمینه نفوذ آب را فراهم کرده است.  عبداللهی در پاسخ به اینکه به‌جز این موارد، در غرفه انتشارات دانشگاهی هم آب‌گرفتگی رخ داده است، گفت: به این وضعیت آب‌گرفتگی نمی‌گویند، آبی در این غرفه‌ها جمع نشده است. وی با بیان اینکه باران شدید همه را غافلگیر کرد، گفت: ساختمان‌های نمایشگاه «نو» است و در بسیاری از فضاها «آب‌بندی» نشده، درعین‌حال قوس‌های فلزی شیبدار این سقف‌ها جداره‌های باز داشته که موجب نفوذ آب شده است. معاون خدمات شهری شهردار تهران درحالی‌که نوبودن این مجموعه را یکی از دلایل این اتفاق می‌دانست، گفت: «حالا با این اتفاق، عیب‌های این مجموعه مشخص و نمایشگاه آب‌بندی می‌شود و می‌توانیم آنها را برطرف کنیم». عبداللهی ادامه سوراخ‌بودن سقف سالن ملل نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب و ورود آب به سالن را با سوراخ‌بودن سقف سالن اجلاس سران در خلال یکی از برنامه‌ها و نفوذ آب به سالن در سال ١٣٨٦ مقایسه کرد و گفت: «حدود ٢٠٠ هزارنفر بازدیدکننده نمایشگاه بعد از باران به بازدید خود ادامه داده‌‌اند و مشکلی پیش نیامد و شرایط به حالت اولیه برگشت». رویدادی که عبداللهی برای مقایسه آن با وضعیت آب‌گرفتگی روز گذشته نمایشگاه کتاب مثال زد، در زمان دولت اول محمود احمدی‌نژاد در سالن همايش اجلاس سران کنفرانس اسلامي رخ داد که ریزش آب از سقف سالن موجب توقف سخنراني معاون‌اول وقت احمدی‌نژاد شد. آن روز در این سالن همايشی با عنوان ژنوميکس و بيوتکنولوژي در حال برگزاری بود. این اولین‌بار است که منطقه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان نمایشگاه کتاب تهران است. اتفاق روز گذشته در شرایطی رخ داد که بهمن‌ماه سال گذشته خبرگزاری ایسنا در گزارشی در رابطه با این نمایشگاه نوشت: «فضای مسقف شهر آفتاب حدود ٥٥هزارمترمربع است. این در حالی است که به گفته خود مسئولان شهرداری، ٦٠ هزارمترمربع فضای مورد نیاز نمایشگاه کتاب دقیقا مثل مصلا قرار است از طریق برپایی چادر و سازه‌های موقتی در فضای باز تأمین شود؛ مسئله‌ای که با توجه به قرارداشتن «شهر آفتاب» در وسط زمین‌های خاکی و بدون‌حفاظ امن حاشیه شهر، موضوعی د‌رخور تأمل است و حتما مصائبی دارد؛ چراکه اگر هم غرفه‌داران شانس بیاورند و در آن مقطع باران نبارد، حتما وزیدن اندک‌نسیمی کتاب‌هایشان را پر از خاک و احتمالا بازدیدکنندگانشان را از نمایشگاه گریزان می‌کند». این پیش‌بینی سه‌ماه پیش نویسنده این گزارش، روز گذشته با بارش باران بهاری در شهر آفتاب رقم خورد.

منبع:روزنامه شرق

نظرات
آخرین اخبار