کد خبر: 1760
تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1395 - 13:46
آینده اسد و سوریه در دستان پوتین
تحقیقات جدید مرکز امنیت ملی اسرائیل نشان می‌دهد که دخالت روسیه به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه این امکان را داد که تسلط خود بر جایی موسوم به «سوریه کوچک» را افزایش دهد؛ منطقه‌ای که تنها در ید قدرت اسد است و شامل دمشق تا شهر حلب در شمال و دمشق تا شهر درعا

به‌ گزارش فراتاب به نقل از روزنامه رای‌الیوم، مرکز امنیت ملی اسرائیل در تحقیقات خود مدعی شده است: «دخالت نظامی روسیه در بلاد شام که با کمک ایران انجام شد، روسیه را تبدیل به بازیگر اصلی و فعال عرصه سوریه کرد؛ کما اینکه این دخالت راه را برای توقف خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در این کشور را باوجود چندین مورد نقض آتش‌بس هموار کرد».

این منبع تاکید کرد که دخالت روسیه به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه این امکان را داد که تسلط خود بر جایی موسوم به «سوریه کوچک» را افزایش دهد؛ منطقه‌ای که تنها در ید قدرت اسد است و شامل دمشق تا شهر حلب در شمال و دمشق تا شهر درعا در جنوب سوریه می‌شود.

در تحقیقات مرکز امنیت ملی اسرائیل آمده است: «سلسله موفقیت‌هایی که روسیه در سوریه به دست آورد با تسلط بر طغیان‌گران و بازگشت سلطه بشار اسد بر مناطق غربی سوریه و امتداد آن تا جنوب محقق شد؛ به عبارتی دیگر، دخالت نظامی روسیه در مجموع به شکست گروه داعش و در نهایت پایان درگیری‌ها منجر شد».

مرکز امنیت ملی اسرائیل درباره گروه داعش می‌نویسد: «آنچه هنوز مشخص نیست این است که روسیه تا چه حد می‌خواهد به جنگ علیه گروه داعش هم‌پای بازیگران دیگری که به معرکه وارد شده‌اند ازجمله کردها ادامه دهد؛ بازیگرانی که به‌دنبال ایجاد نظامی ویژه در سایه مخالفت ترکیه و عربستان با گسترش نفوذ ایران (در منطقه) هستند».

این منبع اسرائیلی می‌افزاید: «آشکار است که این بازیگران با هدف حفظ منافع خود به‌دنبال اخراج داعش هستند آن هم در زمانی که روسیه در برخی مناطق (همچون تدمر) به فعالیت خود ادامه می‌دهد تا در آینده بتواند به حملات نیروهای اسد در مناطق شرقی همچون رقه که تحت تسلط داعش است، کمک کند. علاوه بر این، مراکز تصمیم‌گیری در مسکو به این نتیجه دست یافته‌اند که اوضاع سوریه امیدوارکننده نیست و بشار اسد نمی‌تواند از نظر نظامی سوریه تکه تکه شده را به حالت سابق برگرداند. این موضوعات باعث شده است تا روس‌ها به‌طور غیرمستقیم به فکر ایجاد «سوریه کوچک» یا به تعبیری «علوی‌ستان» بیفتند که تنها شامل مناطقی می‌شود که تحت سیطره نیروهای اسد قرار دارد».

در این تحقیقات آمده است: «سوریه کوچک تحت کنترل اسد برای مسکو پایگاه مهمی در سوریه به‌شمار می‌رود و این امید را ایجاد می‌کند که در روزهای بعد بتوانند وحدت سراسری را در کل سوریه بازیابند. علاوه بر این، اسد و هم‌پیمانانش به این سناریو خوشبینانه نگاه می‌کنند گرچه راه را برای تحقق آن دور می‌بینند».

مرکز امنیت ملی اسرائیل در تحقیقات جدید خود آورده است: «بشار اسد و برخی از رهبران جهان از جمله در اسرائیل معتقدند که اسد (در منصب خود) باقی می‌ماند و پیروز واقعی درگیری جاری خواهد بود. برخلاف این عقیده، بسیاری از تحلیلگران و مراکز تصمیم‌گیری به این نتیجه دست یافته‌اند که اسد نمی‌تواند در قدرت باقی بماند مگر اینکه دخالت نظامی روسیه این قدرت و بال و پر را به رئیس‌جمهوری سوریه بدهد».

طبق گزارش مرکز امنیت ملی اسرائیل، تاکنون باوجود حضور روسیه، اسرائیل موضوع خودداری از گزینه دخالت مستقیم در بحران سوریه را دنبال کرده است؛ چنانکه اسرائیل روسیه را بازیگر مهم منطقه‌ای می‌داند و از همین رو ترجیح می‌دهد از دور نظاره‌گر درگیری‌های سوریه باشد. این احتمال نیز وجود دارد که روسیه در آینده از اسرائیل بخواهد تا در این بحران منطقه‌ای مداخله کند.

منبع: آنا

نظرات
آخرین اخبار