عضویت در اتحادیه اروپا هدف استراتژیک ترکیه است | فراتاب
کد خبر: 1730
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1395 - 15:11
اردوغان در کمتر از 3 روز حرفش را پس گرفت!
اردوغان روز دوشنبه اعلام کرد که عضویت در اتحادیه اروپا هنوز هم هدفی راهبردی برای کشور اوست. اردوغان پیش از این خطاب به کشورهای اروپایی گفته بود: «ما به راه خود می رویم و شما به راه خودتان بروید».

فراتاب-سرویس بین المل:اردوغان روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت به مناسبت روز اروپا بر نزدیکی کشورش با "اتحادیه اروپا" تاکید کرد و گفت ترکیه در نظر دارد در ارتباط با معضل پناهجویان همچنان با اتحادیه اروپا همکاری کند.

اردوغان خواهان سفر بدون ویزای شهروندان ترکیه به کشورهای حوزه شنگن و سرعت بیشتر در مذاکرات برای عضویت این کشور در "اتحادیه اروپا" است. او گفت اتحادیه اروپا ۵۰ سال است کشورش را پشت درهای بسته نگاه داشته است.

رئیس جمهوری ترکیه اما تاکید کرد که "قوانین ضدتروریستی" در ترکیه تغییر نخواهند کرد. تغییر این قوانین اما یکی از شروط پنجگانه‌ای است که اتحادیه اروپا هنوز برای سفر بدون ویزای شهروندان ترکیه به کشورهای حوزه شنگن تعیین کرده است.

سخنان اخیر رئیس جمهوری ترکیه پیرامون نزدیکی به اتحادیه اروپا در حالی بیان می‌شود که او روز جمعه (۱۷ اردیبهشت / ۶ مه) در یک سخنرانی که به صورت زنده از تلویزیون سراسری این کشور پخش شد موضعی صد اتحادیه اروپا گرفت و خطاب به کشورهای اتحادیه اروپا گفت: «ما به راه خودمان را می‌رویم و شما به راه خودتان بروید».

تشدید دیدگاه‌های ضد ترکیه در اروپا

اقدامات غیردموکراتیک رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، سبب شده است که بسیاری از مقامات اتحادیه اروپا از نزدیکی به ترکیه ناراضی باشند و برای حل معضل پناهجویان اروپایی به دنبال راهکارهای جدیدی باشند.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان دولت این کشور گزارش روزنامه آلمانی "بیلد" را رد کرد که در آن نوشته شده بود آلمان به دنبال بدیلی احتمالی برای حل بحران پناهجویی است. سخنگوی وزارت کشور آلمان در این باره گفت تفاهم میان آلمان و ترکیه ادامه خواهد یافت و "هیچ شکی نیز بر اجرایی شدن این تفاهم وجود ندارد.»

این سخنگوی وزارت کشور آلمان در ادامه گفت دولت آلمان هم می‌کوشد سهم خود را در این تفاهم‌نامه اجرایی کند و در چنین شرایطی "موضوع یافتن بدیل منتفی است."

روزنامه آلمانی "بیلد" گزارش داده بود که به خاطر نگرانی از ناموفق بودن تفاهم میان اتحادیه اروپا و ترکیه روسای کشورهای این اتحادیه در پی یافتن راه حلی دیگر برای چاره‌اندیشی در مشکل پناهجویان اروپایی هستند.

ادامه مذاکرات با ترکیه

کمیسیون اتحادیه اروپا نیز در همین رابطه اعلام کرده که این کمیسیون مسئول تفسیر مقالات روزنامه‌ها نیست. یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا سخنان ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا را در این باره نقل کرده است.

یونکر در این باره گفته است: «ما با دولت ترکیه مذاکره کرده‌ایم و تایید مقامات ترکیه را به دست آورده‌ایم و در نظر داریم با ترکیه همکاری کنیم.»

در مقاله روزنامه آلمانی "بیلد" آمده است یکی از راهکارها برای سامان دادن به بحران پناهجویی در اروپا، در صورتی که ترکیه مرزهای خود را برای گذر پناهجویان به اروپا باز کند، ایجاد مراکز اصلی پذیرش پناهجویان در جزیره‌های یونان است. پناهجویان باید در این جزیره‌ها ثبت‌نام شوند و همان‌جا بمانند و نتوانند به سرزمین اصلی یونان سفر کنند.

در مقاله روزنامه آلمانی "بیلد" به نقل از وزیر یکی از کشورهای اتحادیه اروپایی آمده است که پس از ثبت نام پناهجویان در جزایر یونان، پناهجویانی که با تقاضای پناهندگی آنها مخالفت شود به کشورشان بازگردانده می‌شوند.

گفته می‌شود در چنین شرایطی کمک‌های مالی اعلام شده به ترکیه قطع خواهند شد و در عوض یونان کمک‌های اتحادیه اروپا را دریافت خواهد کرد.

کارل گئورگ ولمان، نماینده مجلس نمایندگان آلمان "بوندس تاگ" و کارشناس امور خارجه حزب دموکرات مسیحی آلمان، در این باره گفت این اقدامات در صورتی ضروری می‌شوند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، علاقه‌ای به اجرای تفاهم‌نامه در باره پناهجویان با اتحادیه اروپا نداشته باشد.

کارل گئورگ ولمان در ادامه گفت: «ما به هرحال باید راهکارهای دیگری را برای مراقبت از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا، انجام امور پناهجویان در جزایر یونان و اخراج پناهجویانی که با تقاضای پناهندگی آنها مخالفت شده، در دست داشته باشیم.

نظرات
آخرین اخبار