کد خبر: 1728
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1395 - 14:10
مزایای خوردن شکلات تلخ و به ویژه سلامت آن بر قلب امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست. تحقیقات جدید حاکی از آن است که شکلات عملکرد کلی بدن را نیز بهبود می بخشد. اما قبل از شکستن این آنتی اکسیدان‌های خوشمزه بهتر است نکاتی را در باره آن بدانید:

فراتاب-سرویس سلامت:مزایای خوردن شکلات تلخ و به ویژه سلامت آن بر قلب امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست. تحقیقات جدید حاکی از آن است که شکلات عملکرد کلی بدن را نیز بهبود می بخشد. اما قبل از شکستن این آنتی اکسیدان‌های خوشمزه بهتر است نکاتی را در باره آن بدانید:

 

شکلات تلخ تقویت قلب!

مطالعات نشان می‌دهند که خوردن تکه‌ای از شکلات تلخ به دلیل داشتن فلاونول که مانند آنتی اکسیدان‌ها عمل می کند در تقویت عملکرد قلب نقش جدی دارد.

بنابر مطالعات جدید خوردن تکه‌ای از شکلات تلخ می تواند خطر حمله قلبی و سکته را تا 40 درصد کاهش دهد.

تلخ 70 درصدی!  افزودن چربی و شکر ممنوع!

اما مساله مهم نوع شکلاتی است که انتخاب می کنید. برای بهبود سلامت قلب دست‌کم شکلات 70 درصد بدون افزودن چربی و یا شکر گزینه مطلوب تری است. به خاطر داشته باشید که حتی شکلات تلخ هم می‌تواند حاوی مقادیر زیادی کالری باشد.

به عنوان مثال  هر 100 گرم شکلات تلخ 85 درصدی حدود 600 کالری دارد.

فرآوری کمتر، تاثیر  بیشتر

با توجه به یافته های جدید، خوردن شکلات حتی با درصد کاکائو پایین‌ نیز عموماً توصیه می شود، اما به هر میزان که این شکلات فرآوری شود، از مزایای آن کاسته می شود. 

محققان بریتانیایی با انجام آزمایش بر روی دوچرخه سواران به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه 40 گرم شکلات تلخ تاثیر مثبت تری به نسبت کاکائوی سفید بر عملکرد ورزشکاران داشته است.

چرا که فرآیند تولید شکلات سفید موجب کاهش ایپکاتچین یعنی آنتی اکسیدان موجود در دانه کاکائو می شود. براساس این تحقیقات استفاده از ایپکاتچین بر عملکرد کلی بدن تأثیر مثبت دارد. 


مونیک ریان، مولف کتاب تغذیه ورزشی برای ورزشکاران  استقامتی می‌گوید: «هر چه درصد فرآوری شکلات بالاتر باشد، فلاونول حاوی آنتی اکسیدان آن بیشتر از دست می رود.»

شکلات تلخ حاوی مقادیر زیادی اپیکاتچین است و به گفته محققان در بهبود جریان خون در شریان‌ها نقش بسزایی دارد.

نظرات
آخرین اخبار