الشباب از تاسیس تا قدرتنمایی در شمال آفریقا | فراتاب
کد خبر: 172
تاریخ انتشار: 24 بهمن 1394 - 18:20
گروه تروریستی و رادیکال الشباب همچنان به ناامن سازی در مناطق مختلف آفریقایی مبادرت می ورزد

به گزارش فراتاب، گروه تروریستی الشباب این روزها تبدیل به تیتر نخست رسانه های جهان شده است، اما این گروه چگونه توانسته اقدامات تروریستی خود را تا این حد گسترش بدهد.


الشباب چیست؟

الشباب یک گروه افراطی تروریستی است که بعد از سال 1991 زمانیکه گروه های شبه نظامی توانستند به دوران دیکتاتوری در سومالی پایان بدهند به وجود آمد. این گروه ریشه های فکری خود را از وهابیت عربستان گرفته است.

الشباب در اصل شاخه جوانان دولت اتحادیه دادگاه ها بود که در سال 2006 میلادی با هدف ایجاد یک کشور بنیادگرای مسلمان در شرق آفریقا به وجود آمد.

پیش بینی می شود که الشابب هزاران نفر نیرو داشته باشد که چند صدنفر از آنها را خارجیان تشکیل می هند. خارجیانی که اغلب آنها از خاورمیانه بوده و سابقه جنگ در افغانستان و عراق را دارند. در میان اعضای الشباب جوانانی سومالیایی دیده می شوند که برخی از آنها از جوامع اروپایی و آمریکایی به این گروه پیوسته اند. در همین رابطه مقامات آمریکایی از این امر ابراز نگرانی کرده اند که تروریست های فعال در افغانستان و پاکستان، به سومالی پناهنده شوند.

الشباب کجاست؟

الشباب در سال 2006 میلادی کنترل اغلب نقاط موگادیشو پایتخت سومالی را در دست گرفته بود و تا پیش از حمله نیرهای سازمان ملل به همراه نیروهای آفریقایی در سال 2011 میلادی به سومالی، کنترل نقاطی در مرکز و جنوب این کشور را نیز در اختیار داشت. در سال 2011 میلادی نیروهای سامان ملل با همراهی نیروهایی از کنیا و اوگاندا به مرکز قدرت الشباب در سومالی حمله کرده و این گروه را عقب راندند. با این وجود الشباب هنوز کنترل برخی نقاط سومالی را در دست دارد و در این مناطق به زعم خود قانون شریعت را به اجرا گذاشته است.

الشباب چقدر نیرو دارد؟

کسی به درستی تعداد نیروهای الشباب را نمی داند،اما به نظر می رسد که این گروه تروریستی هزاران نیرو داشته باشد.

چرا الشباب به کنیا حمله کرد؟

الشباب در دو سال گذشته در مورد حمله به کنیا هشدار داده بود. این هشدار به واسطه شرکت ارتش کنیا در حمله نیروهای سازمان ملل به سومالی انجام شده است. حمله نیروهای سازمان ملل در سال 2011 منجر به کاهش نفوذ الشباب در سومالی شد.

الشباب همچنین مسئولیت عملیات انتحاری در کامپالای اوگاندا را که بیش از 70 کشته برجا گذاشت بر عهده گرفته است. این عملیات در یک رستوران و در زمانی که مردم در حال تماشای مسابقه فینال مسابقات جام جهانی فوتبال بودند رخ داد. این حمله به آن دلیل انجام شد که اوگاندا نیز در حمله به سومالی نقش داشت.

ارتباط با القاعده

الشباب و القاعده در سال 2012 اعلام کردند که با یکدیگر متحد شده اند و "مختار ابوزبیر" رهبر الشباب اعلام کرد که در عملیات های بین المللی القاعده شرکت می کند. حمله به تاسیسات متعلق به رژیم اسرائیل در شهر مومباسا در سال 2002 میلادی و تلاش برای حمله به هواپیمای حامل گردشگران اسرائیلی نیز به احتمال زیاد توسط نیروهای القاعده در سومالی انجام شده اند.

منبع مالی الشباب کجاست؟

پیش از حمله نیروهای آفریقایی و سازمان ملل به سومالی، الشباب عمده درآمد خود را از طریق اعمال مالیات و اخذ عوارض در بنادر و فروگاه ها به دست می آورد و اعلام شده که پیش از سال 2011 الشباب سالانه 70 تا 100 میلیون دلار درآمد داشت. اما با از دست دادن کنترل موگادیشو و کیسمایو، بخش قابل توجهی از این درآمد قطع شد.

تنها متحد الشباب در آفریقا، کشور اریتره است که از دشمنان قدیمی اتیوپی محسوب می شود، اما اریتره کمک به الشباب را رد می کند.

آیا الشباب تکثیر می شود؟

به نظر می رسد که الشباب بعد از اتحاد با القاعده تکثیر شده و کارشناسان نیز از احتمال انجام حملات بین المللی توسط این گروه خبر می دهند. به نظر می رسد گروه های شبه نظامی که مخالف فعالیت شرکت های خارجی در سومالی هستند نیز از الشباب منشعب شده اند.

نقش آمریکا در جنگ علیه الشباب

آمریکا از اولین مداخله نظامی کشورهای آفریقایی علیه الشباب حمایت کرد. این حمله با حضور نیروهای اتیوپیایی در سال 2006 انجام شد. علاوه بر آن آمریکا کمک های مالی زیادی به نیروهای سازمان ملل در جنگ با الشباب پرداخت کرده است. آمریکا همچنین در سال 2008 میلادی الشباب را به عنوان یک گروه تروریستی شناساسی کرده است .

الشباب از ایده های وهابیون عربستان سعودی الهام گرفته و این در حالی است که اغلب مسلمانان سومالی از صوفیان میانه رو هستند. الشباب در ابتدا با دادن وعده امنیت و ثبات توانست هواداران زیادی را برای خود دست و پا کند اما اقدام آنها در تخریب اماکن متبرکه صوفیان موجب شد تا میزان محبوبیت آنها در سومالی کاهش بیابد.

آینده سومالی چه می شود؟

نخستین دولت منتخب سومالی در دو دهه اخیر در سال گذشته میلادی به قدرت رسیده و البته در این راه نیروهای آفریقایی کمک زیادی به سومالی کرده اند. با روی کار آمدن این دولت فرصت مناسب برای ایجاد تغییرات بنیادین در سومالی به وجود آمده است

منبع:http://www.mashreghnews.ir

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار