سنگ تمام پوتین برای رامبوی روس ها | فراتاب
کد خبر: 1707
تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1395 - 12:00
رویترز گزارش داد:
دولت روسیه اعلام کرده است که وی به عنوان یکی از مستشاران موثر برای ارتش سوریه نقش به سزایی در کمک به ارتش سوریه داشته و حملات هوایی او در بازپس گیری تدمر، شهر قدیمی و باستانی سوریه بسیار موثر بوده است.

فراتاب- روز جمعه شهروندان روسیه در مراسمی رسمی افسر نیروهای ویژه روسیه، الکساندر بروخورینکو که اخیرا جسد او در سوریه کشف شد را به خاک سپردند.


به گزارش روزنامه الحیات به نقل از خبرگزاری رویترز، مرگ بروخورینکو که وی را "رمبوی روسی" می نامیدند غوغایی رسانه ای در روسیه ایجاد کرده است. در سایه همین جاروجنجال رسانه ای بود که کرملین به سازمان رادیو و تلویزیون روسیه اجازه داد که به طور گسترده ای مراسم خاکسپاری او را پوشش دهد و به طور مستقیم این مراسم را از تلویزیون پخش کند.
الکساندر بروخورینکو به هنگام مرگ 25 سال داشت. وی در ماه مارس برای بمباران مواضع تروریست ها در تدمر که به محاصره تندروهای تکفیری در آمده بود، به سوریه اعزام شده بود.


دولت روسیه اعلام کرده است که وی به عنوان یکی از مستشاران موثر برای ارتش سوریه نقش به سزایی در کمک به ارتش سوریه داشته و حملات هوایی او در بازپس گیری تدمر، شهر قدیمی و باستانی سوریه بسیار موثر بوده است. البته دولت روسیه اذعان دارد که در برخی موارد خسارت های نظامی متحمل شده که یکی از آنها کشته شدن نیروهای زبده نظامی هم چون بروخورینکو بوده است.
قرار است یک مدرسه و یک خیابان در روسیه برای قدردانی از این خلبان روس به نام او نامگذاری شود. همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بعد از کشته شدن وی در سوریه، عالی ترین جایزه نظامی روسیه موسوم به مدال شجاعت را به او اعطا کرد.


جسد بروخورینکو چندین هفته ناپدید بود تا این که به تازگی کشف شد و به روسیه انتقال یافت و در زادگاهش، روستای جورودکی، 1200 کیلومتری شرق مسکو به خاک سپرده شد. فرهاد باتیف، نماینده کُردهای سوریه در روسیه که در مراسم خاکسپاری بروخورینکو شرکت کرده بود در گفت وگو با تلویزیون رسمی روسیه گفت: «گردان کردهای مسلح در یافتن جسد الکساندر بروخورینکو مشارکت داشته است. او همانند یک فرد شجاع بزرگ عمل می کرد. ما همیشه از او به نیکی یاد می کردیم.»


تلویزیون دولت روسیه جسدی سیاه که با پرچم روسیه پوشانده شده بود را نشان داد در حالی که نشانه افسری اش بر دوشش بود و 8 سرباز دیگر که لباس کامل نظامی پوشیده بودند با احترام کامل تابوت او را برداشته بودند و پنج سرباز دیگر نیز آنها را در این تشییع جنازه همراهی می کردند. همچنین روز جمعه فرماندهان ارشد ارتش روسیه و سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور طی پیام هایی به خانواده و ملت روسیه کشته شدن این خلبان روس را تسلیت گفتند. آنها همچنین در فرودگاه مسکو حاضر شدند و به خانواده بروخورینکو که برای انتقال هوایی جسد فرزندشان در فرودگاه حاضر شده بودند، تسلیت گفتند.


یکی از روستاییان که در مراسم خاکسپاری این خلبان روس شرکت کرده بود، در این باره به خبرنگاران گفت: «او شخصا تصمیم گرفت که برای حمله به تروریست ها اقدام کند و این خواسته شخصی او بود.» بروخورینکو یکی از 8 سرباز روس است که دولت روسیه به طور رسمی کشته شدنشان را در سوریه اعلام کرده است. این افراد در کنار دیگر نیروهای ویژه روسیه برای انجام عملیات سری به سوریه اعزام شده بودند.
روسیه همواره هر گونه اعزام نیروی زمینی به سوریه را رد کرده و اعزام افرادی مثل برخورینکو را نیز در چارچوب مبارزه با تروریسم و حمله به مواضع داعش و دیگر گروه های تروریستی مشابه آن در سوریه ارزیابی کرده است. پیش از این و در ماه نوامبر گذشته فئودور گوراولیوف، یکی از افسرهای عالی رتبه روسیه در سوریه کشته شده بود اما مرگ او تا چهار ماه مخفی باقی ماند.

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظرات
آخرین اخبار