کد خبر: 170
تاریخ انتشار: 17 بهمن 1394 - 17:00

مجازات اعدام در بسیاری از کشورهای جهان غیر قانونی و ممنوع اعلام شده است؛ اما در کشور عربستان هم‌چنان این مجازات به شکل فراگیر اجرا می‌شود

1. در کشور عربستان حکم اعدام بر اساس احکام شرع و قوانین اسلامی اجرا می‌شود. به علت تعداد زیاد مواردی که حکم اعدام برای آن در نظر گرفته شده است، قوانین مجازات این کشور با سرزنش بین‌المللی مواجه شده است.

2. بر خلاف بسیاری از کشورها که حکم اعدام در خفا و در زندان‌ها اجرا می‌شود؛ در عربستان حکم اعدام در ملاء‌عام و در برابر دیدگان شهروندان اجرا می‌شود.

3. در سال 2011 حکم اعدام برای 26 نفر اجرایی شد، در سال 2013 این تعداد به 79 و سال 2014 به 157 نفر رسید.

4. مجازات اعدام در عربستان مشمول اتباع خارجی هم می‌شود. در سال 2013 نیمی از اعدام‌شدگان اتباع خارجی بوده‌اند.

5. بر اساس گزارشات منتشر شده تا کنون اتباع خارجی اهل کشورهای پیشرفته غربی به مجازات اعدام محکوم نشده‌اند؛ اما اتباع خارجی کشورهای درحال توسعه بارها محکوم به این مجازات شده‌اند.

6. عربستان سعودی یکی از معدود کشورهایی است که حکم اعدام در ملاء‌عام را اجرایی می‌کند. علاوه بر عربستان در کشورهای دیگری همانند کره شمالی، ایران، سومالی، چین و آمریکا (تنها یک ایالت) اعدام در ملاء عام اجرایی می‌شود.

7. نوع مجازات مرگ در عربستان عبارتند از سر بریدن با شمشیر، سنگسار و به‌دار آویختن. برخی از مجازات‌هایی که حکم اعدام در ارتباط با آن‌ها صادر می‌شود تخلفاتی همانند قتل، تجاوز جنسی، بی‌حرمتی به ارزش‌های دینی، سرقت مسلحانه، خروج از دین اسلام و استفاده مکرر از مواد اعتیادر آور هستند.

نظرات
آخرین اخبار