کردستان حق جدایی دوستانه از بغداد را دارد | فراتاب
کد خبر: 1645
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1395 - 18:45
مسرور بارزانی ،رئیس شورای امنیت اقلیم کردستان:
ما در طول تاریخ مدرن عراق، در انکار زندگی خود را سپری کرده ایم. منظور من از ما، مردم کرد است که یک چهارم از جمعیت کشور (عراق) را تشکیل می دهند.

فراتاب: کشور عراق که از روی ویرانه های امپراتوری عثمانی شکل گرفت، از نظر مفهومی شکست خورده است زیرا مردمی با کمترین اشتراکات را مجبور کرده است تا آینده ای نامطمئن در کنار هم داشته باشند. اکنون زمان آن رسیده است که اذعان کنیم که این آزمایش نادرست بوده است. عراق کشوری شکست خورده است و ادامه حضور ما در آن، همه ما را به تقابل و دشمنی بی پایان مختوم می کند.

آشفتگی و تنش ما را احاطه کرده است. چهره واقعی این کشور در تابستان سال 2014 نمایان شد. زمانی که گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) یک سوم از خاک کشور و بخش قابل توجهی از مرز عراق با سوریه را به خاطر اینکه معتبرترین نهاد کشور یعنی ارتش عراق نتوانست از این سرزمین دفاع کند، تحت کنترل خود درآورد. چهره واقعی عراق یازده سال پس از آنکه استبداد صدام حسین به پایان رسید، نمایان شد. معلوم شد که عراق کشوری است که نمی تواند از مردم خود محافظت کند و به سختی می تواند منافع خود را تعریف کند.

همزیستی اجباری جواب نداده است و به همین دلیل است که اقلیم کردستان عراق برای تشکیل یک کشور مستقل و دارای حاکمیت رفراندوم برگزار خواهد کرد تا به جدایی اقلیم کردستان از بغداد رسمیت بخشد و امنیت مناطقی را که در حال حاضر به عنوان سرزمین مردم کرد تحت کنترل داریم، تامین کند.

این اقدام نه تنها به کردها امید می بخشد بلکه اطمینان را به این منطقه تجزیه شده به ارمغان می آورد. از زمان سقوط صدام حسین، ما ثابت کرده ایم که متحدانی قابل اعتماد برای بسیاری از همسایگان مان هستیم. ما پایگاه (مرکز اصلی) مبارزه با داعش و میزبان نیرو های نظامی از حداقل دوازده کشور هستیم و فداکاری های فوق العاده ای برای آزاد کردن سرزمین های عربی از نیروی عظیم (داعش) که وجود همه ما به مخاطره می اندازد، از خود نشان داده ایم.

ما در نزدیکی دروازه موصل ایستاده ایم و مایلیم نقشی اساسی در سرنگونی داعش در دومین شهر بزرگ عراق بازی کنیم. ما در طول دو سال گذشته و همچنین در سخت ترین روزهای جنگ فرقه ای که ابتدا مناطق مرکزی و جنوبی را ویران کرد، دروازه های خود را به روی صدها هزار نفر از پناهندگان گشوده ایم. در حال حاضر منطقه کردستان محل زندگی جامعه بزرگی از مسیحیانی است که اعضای جامعه آنها برای یافتن مکان امنی که دولت مرکزی قادر به فراهم کردن آن نبود از موصل و بغداد فرار کردند.

به طور خلاصه ما تلاش خود را کرده ایم. ما سعی کرده ایم (در دولت عراق) مشارکت داشته باشیم و صبور بوده ایم. اما موافقت نامه های اقتصادی که تامین درآمدهای ما را تضمین می کرد بارها و بارها مورد بی توجهی واقع شده و در حال حاضر کنار گذاشته شده اند. بر اساس موافقتنامه های مکرر، ما به عنوان بخشی از دولت عراق وظایفی داشته ایم اما هرگز حقوق ما رعایت نشده است

هر کس که در بغداد به قدرت رسیده از وعده ها پا پس کشیده و تعهداتی را که بسیاری از آنها قانونی بوده اند، نادیده گرفته است. حتی اگر رهبری در عراق قدرت را در دست گرفته و رویکرد بهتری نسبت به ما داشته است، نیت وی هرگز نتوانسته است بر سیستمی که تمایل به رویگردانی از دادن حقوق ما را دارد، غلبه کند. به طور ساده بایستی گفت اعتمادی میان ما و بغداد وجود ندارد و این رابطه آشتی ناپذیر است.

راه حل از بغداد آغاز می شود. ما همه راه های ممکن را با دولت مرکزی امتحان کرده ایم و هیچ کدام جواب نداده است. جدایی تنها گزینه باقی مانده است. ما می خواهیم با رای به استقلال به پیش برویم اما بایستی ابتدا برای هموار کردن جدایی دوستانه که منافع مشترک هر دو طرف را تامین کند با بغداد همکاری کنیم. این فرآیند آغاز شده است. ما از حمایت گسترده ای در میان جناح های مختلف کردی برخورداریم. ما همچنین مذاکراتی با ایران و ترکیه خواهیم داشت تا توضیح دهیم که این اقدام مرزهای آنها را بی ثبات نخواهد کرد. ما قویا معتقدیم که این اقدام باعث ثبات مجدد منطقه و به همان اندازه ثبات وضعیت ما و دوستان مان می شود.

 ما به اندازه ی کافی و با مسئولیت خود تظاهر کرده ایم . یک عراق آزاد از قید آنچه که بغداد "مسئله کرد" می خواند برای هر دو طرف (بغداد و اربیل) رهایی بخش بوده و هر دوی ما را از وابستگی که هر دو را خشمگین کرده می رهاند و اجازه می دهد موقعیت اقتصادی خود را تثبیت کنیم.

بالاتر از آن، یک کردستان مستقل با دسترسی به سلاح هایی که ما برای دفاع از خود به آنها نیاز داریم، منافع متحدان ما و امنیت مردم منطقه را فراهم می آورد. نوع رابطه ما با بغداد ما را در این مبارزه فلج کرده است. ما به سلاح هایی که بایستی از طریق دولت مرکزی برای ما ارسال شوند و باعث تغییر موازنه در این نبرد می شود، به هیچ وجه دسترسی نداریم. استقلال به ما اجازه دست یابی به وام های بلند مدت و اوراق قرضه در بازار بین المللی و صادرات نفت و گاز با قیمت های رقابتی برای کاهش مشکلات مالی را می دهد.

سرمایه گذاری در کشوری که به وضوح و بارها شکست خورده حماقت است. مدت هاست که این امر مشخص و آشکار شده است. اقلیم کردستان در حال حاضر فقط با اتکا به تعهد مردم خود پایه های کشوری موفق و مرفه را بنا نهاده است. ما حق تعیین سرنوشت را به دست آورده ایم و نشان داده ایم که،حتی بدون استقلال، ما جزئی ارزشمند از جامعه بین المللی و از ثابت قدم ترین متحدان در منطقه ای فاقد امنیت هستیم. ما برای پیوستن به جامعه ملل آماده ایم.

*مسرور بارزانی رئیس شورای امنیت اقلیم کردستان عراق است

منبع: واشنگتن پست

ترجمه: خبرگزاری کردپرس

نظرات
آخرین اخبار