نگاهی به «3 ضربدر 9»، کار تازه «جان هیلکات» | فراتاب
کد خبر: 1628
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1395 - 16:26
جنگ بد و بدتر در شهر بی‌قانون

به گزارش فراتاب، وصال روحانی: جان هیلکات که فیلم جدیدش به نام «Triple» (۳ ضربدر ۹) در ۳ ماه اخیر فروش قابل قبولی در سطح جهان داشته، داستان یک سرقت در دوران فعلی و مدرن و البته بر اساس برخی مولفه‌های تیره و قدیمی و همراه با خطرات و عصبیت‌ها و مرگ‌ها به شیوه‌های مختلف است.
جان هیلکات که پیش از این فیلم وسترن‌وار متمرکز بر ایام منع استفاده از مشروبات الکلی در برخی ایالات آمریکا با نام «بی‌قانون» را عرضه کرده بود، شاید می‌توانست همین نام را برای فیلم کنونی‌اش در نظر بگیرد. این فیلم دزدانی بسیار عامی‌تر و سطح پایین‌تر از سارقان تریلوژی «اوشن» را به نمایش می‌گذارد و آنها مشتی پلیس فاسد و سربازان سابق ارتش آمریکا در شهر اتلانتا مرکز ایالت جورجیا هستند و در حالی بدنبال سرقت جدید و بزرگ خود و طراحی در این زمینه‌اند که بنظر می‌رسد نه پیروزی در نقشه کشی این برنامه برای آنها متصور است و نه رستگاری از نوعی دیگر انتظار آنها را می‌کشد.
اوضاع خون بار
از همان نمای نخست که سرشار از حرافی است تا زمانی که اسامی تیتراژ می‌آید، مشخص است که با فیلمی طرف نیستیم که از آن شفافیت و روشنی ببارد و برعکس ابهام و پیچ و گره و تردید در اکثر نقاط قصه خودنمایی می‌کند. در عین حال هیلکات این استعداد را دارد که حتی از ابهام و شلوغ بودن اوضاع وسیله‌ای برای جذابیت محصول هنری خود بسازد. آنچه اتفاق می‌افتد و هیلکات در عین به تصویر کشیدن آن می‌کوشد به بعضی رویدادهای جنبی نیز بها بدهد و به موازات رویدادهای اصلی مطرح نماید، ورود تعداد زیادی افراد مسلح و نقابدار به بانکی در شهر اتلانتا در طول روز و شکستن درب گاوصندوق آنجا و برداشتن ثروتی کلان از آن است. سپس یک تیراندازی شدید و پردامنه در بزرگراه مرتبط با خیابان بانک به راه می‌افتد و یک بمب کوچک هم در اتومبیلی که سارقان را از محل دور می‌کند، منفجر می‌شود و اوضاع خونبارتر می‌شود و بینندگان در شوک این تصاویر قرار می‌گیرند بدون این که منطق و پی‌آمدهای آن را درک کنند.
کنار زدن ابرها
فیلمسازان در قدم بعدی ابرهای حاکم بر قصه را تا حدی کنار می‌زنند و به معرفی این کاراکترها می‌پردازند تا مردان پشت نقاب مشخص شوند و از این طریق روشن می‌شود که آنها از شاخه‌های مختلف نظامی و ارتش فاسد آمریکا می‌آیند؛ دو پلیس باج بگیر شامل مارکوس بلمونت خیابان گرد (آنتونی مک کی) و خورگه رودریگز آزار رسان (کلینتون کالینز جونیور) و همین طور برادران ولچ مشتمل بر گابی (آرون پل) و راسل (نورمن ریداس) از اعضای شاخص گروه‌اند و سرکردگی و هدایت آنها با مایکل است وود سرد و گرم چشیده (چیوتل اژیوفور) است و یک زن گانگستر بیرحم روسی به نام ایرینا واسلوف (کیت وینسلت) نیز در این جمع مشاهده می‌شود. ایرینا که از دست مردان این گروه ناراضی است و آنها را بی‌کفایت می‌نامد، تهدید می‌کند که اگر به فکر اجرای طرح بعدی‌شان با قوت و موفقیت نباشند، سرنوشت بدی در انتظارشان خواهد بود. مایکل ات وود البته با پسر نوجوانش مشکل دارد و همه اینها توسط هیلکات توضیح داده می‌شود تا تماشاگران از دیدن صرف تعدادی چهره معاف شوند و به احساسات و تفکرات آنها پی ببرند.
تا کمر
البته اینها بدین معنا نیست که مت کوک در اولین تجربه‌اش در مقام سناریست یک فیلم بلند سینمایی درست عمل کرده است، بخصوص که با انتخاب او و ترسیم و اجرای آن توسط جان هیلکات از همان ابتدای فیلم با مشکلات حرفه‌ای و بهتر بگوییم آتش افروزی‌های این خلافکاران آشنا شده و به واقع تا کمر در وضعیت خطیر آنها فرو رفته‌ایم. در هر حال طی رویداد بعدی شاهد ورود شریک جدید مارکوس که مردی به نام کریس الن (کیسی افلک) است، به ماجراها هستیم و او از معدود پلیس‌های صادق و درست کردار در این داستان است و تمایل دارد با راهنمایی‌های جفری الن که یک کارآگاه متخصص در جنایات عمده در این شهر بی‌قانون است و او را با بازی وودی هارلسون کهنه‌کار در فیلم می‌بینیم، از راه راست خارج نشود و پلیدی‌های شهر را برچیند. در نهایت مایکل ات وود و گروهش با اجرای برنامه‌ای که هدف از آن فریب‌ دادن تمامی ماموران پلیس و کشاندن آنها به منطقه‌هایی دور از نقطه اصلی موردنظر است، دست به سرقت طراحی شده خود می‌زنند.
خط‌های غیر قابل تفکیک
شگفتی‌ها و اتفاقات غیرمنتظره در این ارتباط اندک است و همان طور که می‌شد پیش بینی کرد، اجساد کشته شده‌ها روی هم انباشته می‌شوند و کمتر کسی احساس امنیت می‌کند و هر دو سو ضایعاتی بزرگ می‌دهند. شاید هدف هیلکات و کوک این بوده باشد که بسیاری از زوایای تاریک شهر (اتلانتا) را به نمایش بگذارند اما وقتی خط تفکیک بین نیروهای خوب و بد نامشخص می‌شود و فرق بین آنها قابل تشخیص نیست و این فقط جنگ بین بدها و بدترها است، بیننده‌ها خبر غافلگیری و حیرت احساس را در خود نمی‌یابند و خبری از همذات پنداری با این متخلفان ذاتی و گانگسترهایی با لباس پلیس نیست.
مشخصات فیلم
عنوان: «۳ ضربدر ۹» (و Triple)
 محصول: کمپانی اوپن رود فیلمز
 تهیه کنندگان: کیت ردمون، براد دوروس، مارک بوتان و استیو گولین
 سناریست: مت کوک
 کارگردان: جان هیلکات
 مدیر فیلمبرداری: نیکولاس کاراکات ساینس
 تدوینگر: دیلان تیکه نور
 موسیقی متن: اتیکاس راس، کلودیا سارن، لئوپولد راس و بابی کرلیچ
 طول مدت: ۱۱۵ دقیقه
 بازیگران: چیوتل اژیوفور، آنتونی مک کی، کیسی افلک، آرون پل، کلینتون کالینز جونیور، نورمن ریداس، تره‌زا پالمر، وودی هارلسون، کیت وینسلت، مایکل کی ویلیامز و ترنس روزمور.

منبع: Variety 

نظرات
آخرین اخبار