کد خبر: 1586
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395 - 21:21
معاون وزیر نفت در امور گاز تاکید کرد:
معاون وزیر نفت در امور گاز از تلاش برخی دولت های منطقه برای كنار زدن ایران از صادرات گاز خبر داد و گفت: عصر امروز مذاكره ایران و تركمنستان درباره واردات گاز برگزار می شود.

به گزارش فراتاب «حمیدرضا عراقی» عصر شنبه در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، در گفت و گو با  ایرنا افزود: ایران به دلیل موقعیت راهبردی و برخورداری از ذخایر بزرگ قصد دارد در طرح های صادرات گاز منطقه به اروپا و خاوردور مشاركت كند.اگر ایران از موقعیت خود برای مشاركت در صادرات گاز منطقه استفاده نكند سایر كشورها سوء استفاده كرده و جای ایران را می گیرند.

عراقی ادامه داد: برخی دولت های منطقه تلاش می كنند پول زیادی هزینه كنند تا ایران را از پروژه های صادرات گاز كنار بگذارند.
وی گفت: اگر ایران از موقعیت خود برای مشاركت در صادرات گاز منطقه استفاده نكند سایر كشورها سوء استفاده كرده و جای ایران را می گیرند.

تمایل تركمنستان و روسیه برای سوآپ گاز از راه ایران 
معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: روسیه و تركمنستان تمایل زیادی دارند از طریق ایران، گاز خود را به بازارهای صادراتی ارسال كنند. عراقی اعلام كرد تركمنستان برای صادرات گاز خود از مسیر ایران تمایل دارد و ادامه داد: عصر امروز با مدیرعامل شركت گاز تركمنستان نشستی داریم تا وضع مبادلات گازی دو كشور را بررسی كنیم. وی درباره مشاركت ایران در طرح صادرات مشترك گاز تركمنستان و جمهوری آذربایجان به اروپا اعلام كرد: هنوز وارد این طرح نشده ایم اما در صورت فراهم شدن شرایط، از آن استقبال می كنیم. عراقی درباره سوآپ گاز روسیه از طریق ایران گفت: تاكنون فقط مذاكراتی انجام شده است و هنوز قراردادی در این باره امضا نكرده ایم.
به گزارش ایرنا، بیست و یكمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی صبح پنجشنبه با حضور 1900 شركت از جمهوری اسلامی ایران و 38 كشور دیگر، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به كار كرد.
در نخستین روز گشایش این نمایشگاه، مدیر امور بین الملل شركت ملی گاز ایران گفت: اكنون روزانه ٧٠٠ میلیون مترمكعب گاز در كشور تولید می شود و بر اساس برنامه ریزی ها، این مقدار تا پایان برنامه ششم توسعه به یك میلیارد و 200 میلیون مترمكعب افزایش می یابد.
«عزیزالله رمضانی» افزود: با افزایش تولید و ورود فازهای جدید پارس جنوبی ظرفیت صادرات روزانه ٢٠٠ میلیون مترمكعب گاز ایجاد می شود و با بهره گیری از طرح های بهینه سازی می توان این مقدار را تا ٣٥٠ میلیون مترمكعب نیز افزایش داد.
وی اعلام كرد: در سال های آینده روزانه ٣٠٠ تا ٣٥٠ میلیون مترمكعب گاز به ١٥ كشور همسایه ارسال می شود. به گفته رمضانی، ایران اكنون با تركیه، ارمنستان، آذربایجان، تركمنستان و پاكستان در زمینه واردات، صادرات و سوآپ گاز قرارداد تجاری دارد و در حال مذاكره با افغانستان، عمان، كویت و دیگر كشورهای حاشیه خلیج فارس است.
به گفته وی، پس از كشورهای همسایه می توانیم بازار بزرگ هند، چین و اروپا را با خط لوله و ال.ان.جی (گاز مایع فشرده) هدفگذاری كنیم.
در بیست و یكمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت تهران 880 شركت از 38 كشور شركت كردند كه می توان به آلمان، اوكراین، چین، ایتالیا، امارات، ارمنستان، اتریش، بلژیك، فرانسه، هنگ كنگ، هند، مالزی، هلند، لهستان، كانادا، ونزوئلا، كره جنوبی، روسیه، اسپانیا، تركیه، انگلیس، جمهوری آذربایجان، نروژ، برزیل، بلغارستان، رومانی، ژاپن، نیوزیلند، تایوان، اندونزی، فنلاند، سوئیس، موناكو، استرالیا، سنگاپور، سوئد، پرتغال و آمریكا (از طریق نمایندگی های اروپایی) اشاره كرد.
بیست و یكمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از صبح شانزدهم اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت و عصر یكشنبه (نوزدهم اردیبهشت ماه) به كار خود پایان می دهد.

نظرات
آخرین اخبار