روایت فاطمه گودرزی از ایفای نقش یک بیمار ایدزی | فراتاب
کد خبر: 1581
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1395 - 12:21
فاطمه گودرزی که خود سابقه ایفای نقش بیماری مبتلا به اچ.آی.وی را دارد معتقد است محافظه‌کاری در سیاستگذاری ها باعث شده در سینما و تلویزیون چنان که باید به سوژه ایدز پرداخته نشود.

به گزارش فراتاب، این بازیگر زن سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه اگر بنا باشد به اصلاح جامعه بپردازیم بهترین راه اصلاح، استفاده از زبان رسانه های پرمخاطبی نظیر سینما و تلویزیون است بیان داشت: باید قبول کنیم که اگر می خواهیم سوء رفتارهایی که باعث ابتلا به ایدز می شود را کاهش دهیم نیاز داریم به تولید محصولات نمایشی در این باره.
وی ادامه داد: مخاطبان هنوز هم تفاوت قابل ملاحظه ای قرار می دهند میان رسانه های مکتوب و رسانه های تصویری و چه بهتر که سینما و تلویزیون ما به سراغ ساخت آثاری با مضمون بیماران ایدز، دردسرهای این بیماران و ریشه های ابتلا به این بیماری بروند.

بازیگر سریالهایی همچون “فاصله ها” و “ترانه مادری” در چرایی کم کاری رسانه های نمایشی و از جمله تلویزیون درباره ایدز بیان داشت: در تلویزیون یک سری محدودیت و محافظه کاری در پرداختن به ایدز  وجود دارد و البته که این محدودیت و محافظه کاری در خیلی از حوزه های دیگر هم دیده می‌شود. دقیقا همین محافظه کاری های سیاستگذاران تلویزیون است که باعث می شود نویسندگان رغبتی به استفاده از سوژه های واقع گرایانه درباره مبتلایان به ایدز نشان ندهند.
این بازیگر با اشاره به اوضاع سینما ادامه داد: البته فکر می کنم در سینما شرایط برای پرداختن به سوژه ایدز مهیاتر است و کارگردانان راحتتر می توانند در این حیطه کار کنند.

بازیگر “می خواهم زنده بمانم” و “خانه خلوت” با ذکر خاطره ای از ایفای نقش در یک بیمار ایدزی بیان داشت: خود من در دهه هفتاد در فیلم “بهشت پنهان” ساخته کامران قدکچیان در نقش یک زن مبتلا به بیماری ایدز در کنار ابوالفضل پورعرب بازی کردم.
وی افزود: تجربه خوبی برایم بود تا از نزدیک با دنیای این بیماران و مصائب شان آشنا شوم و بدانم چقدر متفاوت است دنیای یک بیمار اچ.آی.وی با تصورات غلطی که بعضا درباره این بیماران وجود دارد.
گودرزی خاطرنشان ساخت:  “بهشت پنهان” سعی کرده بود به نوبه خود به بخشی از گرفتاریهای آدمهای مبتلا به بیماری ایدز اشاره کند و به نظرم در زمان خود هم اثری موجه به شمار می رفت.
این بازیگر که نزدیک به سه دهه است درگیری بازیگری است تأکید کرد: البته واقعیت این است که تعداد چنین آثاری خیلی کم است و باید بیش از اینها فیلم و سریال با مضمون ایدز تولید شود.

گودرزی در پایان گفتگوی خود با تأکید بر جایگاه موثر رسانه ملی در جهت نشان دادن معضلات اجتماعی و از جمله ریشه های ابتلا به ایدز افزود: تلویزیون رسانه فراگیری است و این یکی از وظائف مهم رسانه ملی است که به ساخت سریال و فیلم های کوتاه و بلند آموزشی درباره ایدز بپردازد تا به جوانها و سایر افراد جامعه اطلاع رسانی کند.
وی ادامه داد: در تلویزیون تنها معضلات اجتماعی که تا حدی اجازه طرح و نمایش دارند اعتیاد و تکدی‌گری است؛ در صورتی که مسأله ایدز هم بخصوص چون جامعه جوانی داریم باید جدی تر از اینها در رسانه ملی طرح شود. شخصا به مدیران رسانه ملی پیشنهاد می دهم از طرح سوژه های مبتنی با تحقیق درباره ایدز استقبال کنند.
گفتنی است کمپین “هنر+ایدز” که از نوروز ۹۵ آغاز به کار کرده، کمپینی مردم‌نهاد است که می‌کوشد به نوبه خود زمینه ارتباط بیشتر میان اهالی هنر و مردمان در زمینه آگاهی بخشی پیرامون این بیماری را فراهم کند و به بررسی دلایل عدم استفاده کافی هنرهای نمایشی از سوژه های مرتبط با بیماران اچ.آی.وی بپردازد.

منبع: بانی فیلم

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار