ترکیه با ۲ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه تهران حاضر است | فراتاب
کد خبر: 1579
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1395 - 13:25
استقبال غیرمنتظره از نمایشگاه کتاب
در حالی که ترکیه در نمایشگاه کتاب امسال ۲ هزار عنوان کتاب شرکت داده است، معاون وزیر فرهنگ ایتالیا بر لزوم اجرایی شدن قانون کپی‌رایت برای رعایت حق طبع و نشر دو آثار دو کشور تاکید کرد.

به گزارش فراتاب، عثمان هابکی معاون فرهنگی هنری سفارت ترکیه در ایران گفت: ما از سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ایران حضور داریم و امسال با ۲۰۰۰ کتاب در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌ایم. کتاب‌هایی از نویسندگانی همچون یاشار کمالی، اورهان پاموک و ناظم حکمت که از نویسنده‌‌های مطرح ترکیه هستند و در ایران طرفداران بسیاری دارند، در غرفه وجود دارد.
وی در ادامه افزود: ترکیه دوست دارد در مسایل فرهنگی با ایران مراودات بسیاری داشته باشد و در این حوزه دو کشور به همکاری مشترک بپردازند.
او در پایان گفت: از استقبال خوب مردم شگفت زده شدم و به دلیل ازدحام جمعیت به سختی توانستم وارد سالن ملل شوم.
بر اساس این گزارش، شنبه هجدهم اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب نشست‌‌هایی با عنوان لذت زبان ترکی استانبولی و دیالکتیک ادبیات ترکی و فارسی برگزار می‌‌‌شود.
در برنامه دیگری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی با حضور در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از جدیدترین «اطلس حرم رضوی» پرده‌برداری می‌‌کند.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این برنامه از ساعت ۱۱ تا ۱۲و۳۰ دقیقه روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه به همت معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی طی در سرای کتابنما ۲ رونمایی می‌‌شود.
سرای کتابنما ۲ در بخش کمیته‌‌های فعالیت‌‌های فرهنگی جنب نماد نمایشگاه کتاب ضلع غربی واقع شده است.
همچنین آنتیمو چزاره وزیر فرهنگ ایتالیا با حضور در نمایشگاه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در دیدار با عباس صالحی رئیس نمایشگاه کتاب با اشاره به ریشه‌‌های فرهنگی ایران و ایتالیا گفت: حضور امروز ما در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مثابه نقشه راهی است که ما را قدم به قدم به برنامه‌‌های آتی مانند حضور پررنگ ایتالیایی‌‌ها در این نمایشگاه طی سال‌‌های آینده رهنمود می‌‌‌سازند، ریشه‌‌های عمیق فرهنگی دو کشور در طول سال‌‌های مختلف زمینه نزدیکی دو ملت را فراهم کرده است.
چزاره که به همراه مائورو کونچاتوری سفیر ایتالیا و جمعی از همکاران خود به نمایشگاه کتاب تهران آمده بود با اشاره به استقبال گسترده ایرانیان در سه روز نخست نمایشگاه گفت: این حضور نشانگر علاقه مردم ایران به فعالیت‌های فرهنگی است و از سویی نشان از ریشه‌‌های عمیق فرهنگ و تمدن در ایران در حوزه‌‌های مختلف می‌دهد. سابقه‌ی تمدنی ایران و ایتالیا و علائق مشترک فرهنگی موجب گسترده شدن همکاری‌‌های ایران و ایتالیا در آینده خواهد شد.
وی افزود: این موضوع موجب افتخار ما است. که یک روز در نمایشگاه نمایشگاه کتاب تهران به نام ایتالیا باشد. معتقدم برگزاری چنین رویدادهایی حاصل افزایش سطح تعاملات مقامات دیپلماتیک و فرهنگی دو کشور مانند سفر دکتر روحانی به رم و حضور نخست وزیر ایتالیا به تهران است.
وزیر فرهنگ ایتالیا همچنین بر لزوم اجرایی شدن قانون کپی‌رایت برای رعایت حق طبع و نشر دو آثار دو کشور هم عنوان کرد: اجرایی شدن قانون کپی‌رایت موضوعی است که به صورت جدی باید آن را دنبال کنیم و ترجمه آثار فاخر ایران و ایتالیا را به نحو مطلوب پیش ببریم. همچنین می‌‌‌توان از طریق تعاملات سفارت دو کشور و دفاتر فرهنگی آنها شاهد تغییر روابط ایران و ایتالیا و گسترش روابط فرهنگی باشیم.
وی با تاکید بر لزوم حضور پررنگ ایران در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا یادآور شد: ما خواستار حضور پررنگ و چشمگیر ایران در نمایشگاه بولونیا هستیم تا بتوانیم از ظرفیت‌‌های فرهنگی و تمدن غنی ایرانیان بیش از پیش استفاده کنیم.
در ادامه این نشست صالحی در سخنانی با ابزار خرسندی از حضور هیات ایتالیایی در نمایشگاه تهران گفت: از جمله مشترکات دو کشور توجه به حوزه ادبیات، واژگان و زبان است. ما ایرانی‌‌ها، ایتالیا را به ادبیات آن می‌‌‌شناسیم و فکر کنم ایتالیایی‌‌ها نیز ایرانیان را به ادبیات فاخر آن بشناسند.
وی تاکید کرد: ادبیات روح مشترک ملت‌‌های ایران و ایتالیا است و ما با این روح مشترک می‌‌‌توانیم سریعتر به هم نزدیک شویم، این رابطه یک ساله نیست بلکه رابطه‌ای است که قرن‌‌ها وجود دارد و می‌‌‌تواند نقطه جدی تعامل فرهنگ ایران و ایتالیا باشد.
قائم مقام نمایشگاه مطرح کرد:
استقبال غیرمنتظره از نمایشگاه کتاب
قائم مقام نمایشگاه کتاب با اعلام بازدید تقریبی پانصد تا هشتصد هزار نفری از نمایشگاه کتاب در روز دوم از حضور وزیر نیرو در نمایشگاه برای رفع مشکل برق مجموعه شهرآفتاب خبر داد.
امیر مسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه بیست و نهم کتاب در گفت و گو با مهر اظهار داشت: ما پیش‌بینی ازدحام جمعیت را در نمایشگاه می‌کردیم اما جمعیت حاضر در نمایشگاه برای روز دوم فراتر از پیش‌بینی ما بود. دوستان ما در شهرداری تهران عددی بالاتر از ۸۰۰ هزار نفر را برای بازدید روز دوم نمایشگاه محاسبه و تخمین زده‌اند و دوستان ما در ارشاد حدود ۵۰۰ هزار نفر است. البته این عددها همگی تخمین و تقریب است.
شهرام‌نیا ادامه داد: به طور مسلم اما بخش زیادی از مردم تصمیم گرفتند وقت خالی خود را به نمایشگاه کتاب اختصاص دهند و این نه بزرگی است به کسانی که با اننتقال نمایشگاه به شهر آفتاب مخالف بودند و آن را به معنی مرگ نمایشگاه می‌دانستند. به ویژه اینکه این عدد تقریبی در مقایسه با تخمین‌ بازدید در روزهای تعطیل برای نمایشگاه‌های سال‌های قبل، بسیار قابل قبول تر و خوشحال‌کننده‌تر است.
وی افزود: ما در مصلی و حتی در سئول هم در روزهای تعطیل دچار مشکل می‌شدیم. ترافیک، ازدحام در سرویس‌های بهداشتی و هوای نامطلوب در غرفه‌ها را داشتیم اما اینجا مشکلات جنس دیگری دارد. مثلا ما در سالن‌های نمایشگاهی شهر آفتاب مشکل گرفتگی هوا و گرمای شدید را نداریم و حرکت در آنها راحت‌تر است. من به یاد دارم در مصلی سال گذشته وقتی وزیر اطلاع رسانی عمان برای بازدید آمده بود، با وجود اینکه آنها به گرما عادت دارند اما ایشان در اثر گرمای هوا داشت دچار خفگی می‌شد که برای خود من وضع خجالت آوری بود. ولی شهر آفتاب از این جهات بهتر است.
شهرام نیا ادامه داد: از دو روز گذشته تا امروز ما هفتاد درصد مشکلاتمان حل شده است. در روز افتتاحیه خیلی از ساختمان‌های شهرآفتاب هنوز برق نداشت و یا مشکلات جدی داشت اما روز نخست و روز دوم بخش قابل توجهی از آنها حل شد. در روز اول در صبح ورودی نمایشگاه قفل شد اما در روز دوم با وجود حجم بالای بازدید و ورود نزدیک به شش برابری جمعیت نسبت به روز اول مساله ترافیک ساده‌تر حل شد و این نشان داد که اینجا ظرفیت‌های بالایی دارد و البته مشکلاتی نیز دارد از مله اینکه دسترسی مجموعه به اتوبان‌های مجاور کافی نیست. ولی با امکانات موجود روز دوم نمایشگاه خوب مدیریت شد.
قائم مقام نمایشگاه کتاب در پاسخ به سوالی درباره قطعی کارتخوان‌ها گفت مشکل دستگاه‌های کارتخوان در واقع مشکل قطعی برق آنها بود. البته برق مجموعه هم بسیار دیر وارد مدار شد و پست‌های برق هم بسیار سریع نصب شد. به نظرم مدیران شهرآفتاب باید برای این مساله فکر اساسی بکنند. اگر در شهرآفتاب با یک دستگاه کارتخوان بخواهد فیوز بپرد، به طور حتم این مجموعه توان میزبانی از نمایشگاه‌های صنعتی را ندارد
وی افزود: روز پنجشنبه وزیر نیرو برای بازدید از مجموعه شخصا به بازدید از شهر آفتاب پرداختند. تلقی ایشان و دوستان این بود که مشکل از داخل مجموعه است و دوستان شهرداری هم می‌گویند مصرف شما بالاست که البته این برای ما معقول و پذیرفتنی نیست. با این همه قول دوستان بر این بوده که مشکل برق را به سرعت حل و تا روز سوم به ما تحویل دهند.
شهرام نیا همچنین در مورد شایعه همکاری نکردن کمیته اطلاع رسانی در پی اختلاف با مدیران نمایشگاه و نیز سردرگمی مردم در نبود اطلاع رسانی گفت: کمیته ناشران داخلی که توسط مجموعه تشکل‌ها اداره می‌شود، به دلیل شرایط اینجا و دیر تحویل گرفتن‌ سالن‌ها فهرست ناشران را دیر تحویل گرفتند. در نتیجه به این خاطر ما عملا در ساعت‌های منتهی به اختتامیه ما جادادن ناشران را تمام کردیم. امیدوارم که از امروز این مساله حل شده باشد و مردم در اول هر سالن با اطلاع رسانی‌های خوبی روبرو باشند.
وی افزود: درباره کمیته اطلاع‌رسانی نیز باید بگویم ما مشکلی با دوستان این کمیته نداریم و دوستان در حال کار هستند. البته به خاطر مشکل برق کمی کار ایستگاه‌های اطلاع رسان مشکل داشت اما به زودی حل خواهد شد. نقشه‌های نمایشگاه نیز به خاطر جابجایی‌ها خیلی دیر آماده شد. ما تعدادی را به صورت موقت چاپ کردیم اما با روشن شدن بحث اسپانسرینگ نقشه‌های اصلی از امروز توزیع خواهند شد.
به رغم برخی اختلالات فنی؛
حدود ١۵٠هزار تراکنش در دومین روز نمایشگاه کتاب ثبت شد
تعداد تراکنش‌های ثبت شده برای خرید کتاب در دومین روز نمایشگاه کتاب تهران، حدود ۱۵۰ هزار رقم ثبت شده است.
به گزارش مهر، با وجود مشکلاتی که به خاطر قطع برق و عدم فعالیت کارتخوان های الکترونیکی در نمایشگاه وجود داشت، دومین روز از برپایی این نمایشگاه با ثبت ۱۵۰ هزار تراکنش ثبت شده همراه بود. به این ترتیب آمار اولیه، حدود ۱۵۰ هزار تراکنش موفق را در روز دوم نشان می‌دهد.
به دلیل استقبال بازدید کنندگان از نمایشگاه در روز دوم، ساعت بازدید از شهر آفتاب تا ساعت ۲۱ تمدید شد.

منبع: بانی فیلم

نظرات
آخرین اخبار