کد خبر: 1566
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395 - 22:51
معرفی کتاب: چطور اردوغان از یک مسلمان دموکرات به سمت سلطانیزم حرکت کرد؟
کتاب "تشنه قدرت: عملیات تعقیب جادوگر اردوغان و سوءاستفاده از قدرت دولت " مجموعه ای از مقالات برجسته است که تغییر اردوغان از یک دموکرات مسلمان به یک رهبر اقتدارگرا را روشن می سازد و پرداخت او به مسائل پیچیده ای هم‌چون خشونت در خاورمیانه را بررسی می کند

فراتاب - سرویس بین الملل: کتاب "تشنه قدرت: عملیات تعقیب جادوگر اردوغان و سوءاستفاده از قدرت دولت" مجموعه ای از مقالات برجسته است که تغییر اردوغان از یک دموکرات مسلمان به یک رهبر اقتدارگرا را روشن می سازد و همین‌طور پرداخت او به مسائل پیچیده ای هم‌چون خشونت در خاورمیانه را بررسی می‌کند.

این کتاب نوشته آیدوغان وطنداش است که از سال 1995 یک ژورنالیست محقق بوده است. وطنداش کتب زیادی در مورد روابط بین الملل، سیاست های جهانی و حوزه نظامی گری نگاشته است. او یک سال قبل از پایان تحصیلات خود، دانشگاه را به دلیل علاقه به ژورنالیسم رها کرد. قبل از اینکه خبرنگار مجله خبری عمل شود، او مدرک روزنامه نگاری را از دانشگاه فاتح استانبول دریافت کرد. در سال بعد، وطنداش همچنین مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه نیواسکول نیویورک را دریافت کرد. او 11 کتاب تا کنون تالیف کرده است. برخی از آنها جزء محبوب ترین کتب ترکیه هستند و این دومین کتاب او  به زبان انگلیسی است. او اکنون گزارش‌گر آژانس خبری چین در نیویورک است .

کتاب تشنه قدرت یک سری از متون است که سبک رهبری اردوغان را تحلیل می‌کند و تغییرات شدید در رهبری اردوغان با تمرکز بر سالهای 2002 تا 2014 را بیان می‌نماید.

این کتاب شامل ترکیبی از مصاحبه‌های منتخب‌، سرمقاله‌ها و مقالات جدیدی است که یک قالب تصویری پانوراما از سیاست های ترکیه در دوره مذکور فراهم می‌کند. به طور خاص این کتاب استدلال می کند که یک نوع رهبری اقتدارگرایانه در ترکیه تحت رهبری اردوغان وجود دارد. در واقع وطنداش می‌نویسد، کیش شخصیت اردوغان باعث شده تا بسیاری تصور کنند که او می‌تواند رژیم کشورش را تغییر دهد (ص19). او تلاش دارد تا سبک رهبری اردوغان را به صورت خلاصه بیان کند و با نشان دادن سخنان اردوغان و تصمیمات سیاسی او از عنوان "خودشیفتگی مخرب" استفاده می‌کند (ص95). این کتاب نظریات کارشناسان متعدد و رسمی را ارائه می‌کند که شخصیت و روانشناسی بسیاری از رهبران سایر کشورها را بررسی کرده‌اند.

نویسنده بسیاری از مفاهیم اصلی و ایده‌های تحریک کننده از اندیشمندان مختلف را به خوانندگان معرفی می کند: استادان دانشگاهی همچون ریچارد بولیت، دیوید ال فیلیپس و استیون ای کوک، وکارشناسانی همچون فیلیپ گیرالدی و روزنامه‌نگاران متعدد دیگر.

بسیاری از مصاحبه‌ها در این کتاب ادعاهای اصیل و منحصر به فردی در مورد سیاست های خاورمیانه و ترکیه را فرض می گیرد که بسیاری از خواننده‌ها ممکن است آن را به سختی باور کنند. به طور مثال یکی از افسران سابق سیا و افسر اطلاعاتی یعنی فیلیپ گیرالدی بیان می‌کند" دولت آمریکا از اردوغان حمایت می‌کند، چرا که برای آمریکا اهمیت دارد که ترکیه باثبات باقی بماند و به منافع آمریکا پاسخگو باشد" (ص24).

برخلاف سخنرانی‌های بسیار اردوغان در مورد طرح خاورمیانه بزرگ، گیرالدی آن را "داستان" می‌خواند. اما نکته جالب توجه سخنان بولیت استاد تاریخ در دانشگاه کلمبیا است که آثار او روی تاریخ تمدن اسلامی به ویژه در ایران و تمدن اسلامی تمرکز می‌کند. او پاسخ های صادقانه و عمیق ترین پاسخ ها را در مورد بحث برانگیزترین سوالات درباره اسلام، دموکراسی و خشونت ارائه می‌نماید.

نفوذ اردوغان از مرزهای ترکیه فراتر رفته است و بر سیاست‌های منطقه‌ای و مسلمانان تاثیر گذاشته است. در این کتاب نویسنده قصد دارد تا انگیزه پشت موفقیت‌های فوق‌العاده او را نشان دهد.

او همچنین در این کتاب به ظهور اردوغان به عنوان یک رهبر اشاره می‌کند و گذشته او در حزب عدالت و توسعه را از زمان تاسیس مورد بررسی قرار می‌دهد و در این میان به خوبی بیان می‌کند که همزمان با قدرت‌گیری فزون‌تر، اردوغان به جای اتخاذ سیاست‌های دموکراتیک و حقوق بشری بیشتر به سمت سیاست‌هایی رفته تا اقتدارگرایی او را تضمین کند.

در فصل اول کتاب با عنوان "روابط آمریکا و ترکیه و ارتقای دموکراسی در خاورمیانه" نوسینده عنوان می‌نماید که ارتقای دموکراسی برای ایالات متحده در خاورمیانه علاوه بر اینکه بعد از یازده سپتامبر یک دلیل امنیتی داشته بلکه توجیه اقتصادی نیز دارد. در واقع دنیای اسلام را یک بازار بزرگ برای آمریکا است. اما آمریکا در عین این‌که از ماهیت غیر‌دموکراتیک دولت‌های خاورمیانه آگاه است، در عین حال سعی دارد تا این کشورها را در کنار خود نگه دارد نه چین یا روسیه. به‌عبارتی نویسنده معتقد است آمریکا و غرب نباید از منشور جنگ سرد به خاورمیانه نگاه کنند و باید از ارتقای دموکراسی در منطقه حمایت کنند. او همچنین در این کتاب در فصل دوم به توقیف مخالفان و آزادی مطبوعات می پردازد و برخورد اردوغان با هرگونه مخالفت را نشان می‌دهد.

فصل سوم نیز سبک رهبری اردوغان نام دارد و از آن با صراحت به اقتدارگرایی و حرکت خزنده به سوی استبداد‌گرایی یاد می‌شود. به عبارتی نویسنده بدین نکته اشاره دارد که بعد از تضمین پیروزی اردوغان در سال2011 او قطار دموکراسی را به سمت منافع شخصی خود تغییر جهت داد. در واقع بخش‌های زیادی از جامعه ترکیه از مشکلات آزادی مدنی رنج می برند اما کمتر بخشی اندازه جنبش مدنی حزمت قربانی عملیات تعقیب جادوگر اردوغان شده اند.

مولف در فصل چهارم به رابطه اردوغان و جنبش مدنی حزمت می پردازد و آن را به عملیات تعقیب جادوگران در قرون وسطی تشبیه می کند. فصل پنجم نیز "سیاست شکست خورده خاورمیانه ای اردوغان" نام دارد و در آن به چالش القاعده برای اردوغان، نقش اردوغان در رقابت ایران و عربستان و رابطه ترکیه تحت رهبری اردوغان با ایران، پرداخته می‌شود.

فصل ششم نیز "دیدگاه هایی از بیرون" عنوان دارد و اشاره می‌کند که بر اساس این دیدگاه‌ها ترکیه یک کشور استبدادی دیده می‌شود. او همچنین در یکی از عناوین این فصل به صراحت اشاره دارد که اردوغان در برابر کشورش و تصویر خود ظلم بزرگی مرتکب می‌شود.

در نتیجه گیری این کتاب یک تصویر مناسب از سبک رهبری اردوغان به تصویر کشیده می‌شود. در واقع وطنداش، با این کتاب آرایی در مورد بحث برانگیز‌ترین مسائل همچون اسلام، دموکراسی، ترکیه و اردوغان از کارشناسان داخلی و بین‌المللی جمع کرده است. این کتاب به خوبی در تئوری خود که اردوغان تشنه قدرت بیش‌تر است، موفق عمل کرده است. این کتاب بسیار روان مطالب خود را بیان کرده است به نحوی که فهم مطالب آن برای هر خواننده‌ای سهل است. این کتاب شامل 188 صفحه بوده و در جولای 2015 منتشر شده است.

عنوان انگلیسی کتاب: 

Hungry for Power: Erdogan's Witch Hunt and Abuse of State Power

نظرات
آخرین اخبار