تلاش روسیه برای استفاده از امارات علیه عربستان | فراتاب
کد خبر: 156
تاریخ انتشار: 15 بهمن 1394 - 18:00
به اعتقاد روس‌ها امارات می‌تواند به عنوان یک طرف معتدل و بی‌طرف به بحران سوریه وارد شود و سهم به سزایی در نزدیک کردن دیدگاه‌ها و گسترش دایره تفاهم با طرف عربستانی داشته باشد.

فراتاب: برخی از رسانه های عربی تحلیل کرده اند که سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به امارات متحده عربی و دیدارش با مقامات مختلف اماراتی با هدف ایجاد نرمش در مواضع تند عربستان سعودی در بحران سوریه انجام شده است. در عین حال روسیه تلاش می کند مواضع امارات را که تا اندازه ای از مواضع عربستان معتدل تر است، در مورد بحران سوریه به خود نزدیک کند.

روزنامه العرب، چاپ لندن در این باره می نویسد: دیدار لاوروف با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی سبب شده تا نگاه دو طرف نسبت به مذاکرات جاری برای حل بحران سوریه که در ژنو سوئیس در جریان است، به هم نزدیک شود. مذاکراتی که دو جنبه دارد، یک جنبه آن به مذاکرات مستقیم میان نمایندگان حکومت سوریه با مخالفان باز می گردد که در آن چگونگی اجرای جزئیات توافق وین به مذاکره گذاشته شده است و امید می رود دو طرف به نتیجه ای در این زمینه برسند، دیگری به بحث ایجاد دو فهرست یکی از مخالفان موسوم به معتدلین و دیگری تروریست ها باز می گردد.

العرب تحلیل می کند که بعضی از ناظران بر این اعتقادند که سفر لاوروف به ابوظبی نشان از تمایل مسکو به یافتن متحدی عربی برای حل بحران سوریه است، به ویژه که شاهد تندروی های عربستان در قبال بحران سوریه و تلاش ترکیه برای جلوگیری از حضور کردها در نشست ژنو است. به اعتقاد روس ها امارات می تواند به عنوان یک طرف معتدل و بی طرف به بحران سوریه وارد شود و سهم به سزایی در نزدیک کردن دیدگاه ها و گسترش دایره تفاهم با طرف عربستانی داشته باشد. امارات متحده عربی از ایجاد سوریه ای دموکراتیک در مرحله انتقالی با حفظ نهادهای دولتی و اولویت قرار دادن مبارزه با گروه های تروریستی و جلوگیری از انتقال آنها به خارج از سوریه به عنوان تهدیدی منطقه ای و بین المللی حمایت می کند.

لیونید سوکانین، تحلیلگر سیاسی روس، استاد تاریخ سیاسی و روابط بین الملل در این باره می گوید: «مسکو به ابوظبی چشم دوخته است برای این که نسبت به دیگر کشورهای عربی به ویژه در موضوع سوریه مواضع نرم تری دارد و همچنین توانایی هماهنگی با کشورهای را منطقه دارد، همچنین امارات بیش از عربستان که مواضعش با مواضع روسیه تفاوت دارد، در حمایت از مخالفان سوری نرمش نشان داده است.»

وی در ادامه می افزاید: «ما با همه کشورهای عربی و منطقه ای برای حل بحران سوریه همکاری می کنیم، سفر به ابوظبی نیز در همین چارچوب قابل ارزیابی است تا شاید بتوانیم برون رفتی از بن بست به وجود آمده در بحران سوریه بیابیم.»

سوکانین همچنین به جنبه های دیگر سفر لاوروف به ابوظبی نیز اشاره می کند و می گوید: «در این سفر پرونده های مهمی مورد بررسی قرار گرفت، مثل موضوع انرژی، امارات کشور مهم و تاثیرگذاری در این زمینه است و طبیعی است که روسیه با کشورهایی نظیر امارات که از کشورهای مهم شورای همکاری خلیج فارس است، در موضوع انرژی همکاری کند.»

وی همچنین گفت: «در این سفر درباره روابط ایران با کشورهای همسایه به ویژه در رابطه با امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز بحث و تبادل نظر شد.»

دور اول مذاکرات ژنو 3 درباره سوریه در سایه شک و تردیدهای نسبت به موفقیت آن در جریان است. روسیه نسبت به مشارکت نمایندگانی از جیش الاسلام و احرار الشام نرمش نشان داده است به این امید که شاید بتواند در مواضع تند عربستان که از سرسختی و تندروی مخالفان در مذاکرات حمایت می کند، نرمشی ایجاد کند.

 منبع: سایت دیپلماسی ایرانی

نظرات
آخرین اخبار