کد خبر: 1555
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1395 - 09:35
تک نگاریهای یک ایرانی در سرزمین آفتاب تابان (3)
در ژاپن ظاهر میوه و سبزیجات بسیار مهم است، میوه هایی که ظاهری آراسته تر و بسته بندی قشنگ تری داشته باشند به مراتب گران تر هستند، بطور مثال قیمت یک سیب عادی با ظاهر آراسته به 5 دلار هم می رسد!

فراتاب - عاطفه باغی شاد: ژاپنی ها توجه بعضا افراطی ای به ظاهر سا لم, تمییز , بسته بندی شده و حتی تزیین شده خوراکی ها دارند. اولین چیزی که به محض ورود به یک میوه فروشی توجه مرا به خود جلب می کند تزیین و بسته بندیه میوه ها و سبزیجات است.
در مورد سبزیجات این مسـآله جالب تر است چون پیدا کردن گل و خاک و هر نوع آلودگی روی برگ های جعفری و اسفناج و تره و ... تقریبا امکان ناپذیر است و به نظر می رسد همه میوه ها و سبزیجات اول شسته و بعد بسته بندی شده اند!
اما نکته نه چندان جالب قیمت بالای میوه ها و سبزیجات است ژاپنی ها اهمیت وسواس گونه ای به ظاهر تزیین شده و تمیز خوراکی ها می دهند و به راحتی برای بسته بندی های زیبا پول پرداخت می کنند، کاری که برای من به عنوان یک دانشجو با درآمد متوسط چندان امکان پذیر نیست!
یکی از اتفاقات جالب که در ژاپن برای من پیش آمد و در واقع نقطه عطفی شد در مصرف بیشتر و راحت تر سبزیجات و میوه هایی که به علت گرانی چندان جایی در سبد خرید من نداشتند پیدا کردن اتفاقی یک میوه فروشی سنتی و تا حدودی آشنا و به سبک ایرانی با قیمت های باور نکردنی و ارزان بود! مثلا پرداخت یک دلار برای یک سیب به جای پرداخت پنج دلار در مغازه های عادی!


تحلیل های من و دوستانم برای پاسخ به چرایی ارزان بودن این میوه ها و سبزیجات خوشمزه همگی اشتباه بودند وقتی که سرانجام علت اصلی یافت شد. بعد از پرس و جو از چند ژاپنی آنها یک علت مشخص را برای ارزانی این میوه ها بیان کردند که شاید فقط و فقط نشان دهنده اهمیت وسواس گونه شکل ظاهری و تزیین میوه و سبزیجات برای مردمان اینجاست و آن جواب ساده اینکه: ارزان است بله, چون اصلا قشنگ نیستند!!
هرچند ما هنوز و هنوز و با بررسی های فراوان متوجه قشنگ نبودن میوه ها و سبزیجات میوه فروشی محبوبمان نشده ایم اما عمیقا از قشنگ نبودن آنها راضی, خوشحال و قدردان هستیم!

 

عاطفه باغی دانشجوی ایرانی در مقطع دکترای مطالعات جهان در دانشگاه دوشیشا است که سعی دارد در روزنوشت های خود در فراتاب ژاپن و بخصوص جامعه و فرهنگ حاکم بر این کشور را از زاویه ای دیگر به تصویر بکشد و از آنها بنویسد.

 

نظرات
آخرین اخبار