روسها هم اردیبهشت را جشن می گیرند! | فراتاب
کد خبر: 1552
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395 - 14:07
مهمان سرزمین های شمالی (3)
برگزاری مراسم عیدپاک پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در روسیه رواج فراوانی پیدا کرده است. این عید یکی از روزهای تعطیل در تقویم مسیحی است.

فراتاب -  سمیه پسندیده: درست در همین روزی که برای شما از سرزمین های شمالی می نویسم، روسیه مشغول برپایی سلسله جشنهایی معروف به «جشنهای ماه می» است که با روز جهانی کارگر و پایان ایام روزه داری شروع می­شود و مناسبتهای دیگری مانند پیروزی در جنگ جهانی دوم و روز جنگ میهنی در همین روزها است و در تقویم کشور روسیه نیز در مجموعه تعطیلات رسمی ثبت شده است.   

روسها در ماه مارس جشنی به نام «ماسلنیتسا» برگزار می نمایند که شامل یکسری آداب خاص می باشد و یک هفته هم به طول می انجامد و در آخرین یکشنبه «ماسلنیتسا» که یکشنبه بخشش نام دارد ایام روزه داری ارتدوکس ها آغاز می شود. در این یکشنبه مردم از هم حلالیت میخواهندف همچنین از خداوند طلب بخشش می نمایند تا با روحی پاک روزه داری خود را آغاز نمایند. ایام روزه داری روسها به یاد چهل روزی که حضرت عیسی مسیح (ع) در بیابان بسر برد به مدت هفت هفته طول می کشد. از آنجاییکه طبق آموزه های مسیحیت، حضرت مسیح(ع) در این مدت با وجود وسوسه های شیطان، نخورد و نیاشامید، این ایام به روزه داری تعلق گرفته است.

در فرهنگ مومنان روس دو نمونه روزه داری وجود دارد: روزه داری سخت که مخصوص روحانیون و خادمان کلیسا است و روزه داری آسان که برای مردم عادی می باشد و محدودیت کمتری در غذا خوردن دارند. هر کدام از هفت هفته این ایام با مقررات خاصی همراه است. اما اصلی ترین شرط برای هر هفت هفته روزه داری، پرهیز از مصرف فرآورده های حیوانی مانند گوشت، ماهی، و فرآورده های لبنی می باشد، کسانی هم که روزه سخت رو انتخاب می کنند حتی روغن نباتی هم نباید بخورند. در آخرین روز ایام روزه داری هم شاهد «پاسخا» یا «عید پاک» خواهیم بود که روز رستاخیز مسیح (ع) است و در آن روز روح ملکوتی عیسی به آسمانها پیوست. در باور روسها در ایام روزه داری باید کمتر گناه کرده و بیشتر عبادت و از خدا طلب استغفار می کنند.

 

عید پاک در زبان یونانی «پاسخا» نامیده می شود و اصل آن کلمه ای عبری است به معنی «عبور» و نام عیدی است که برای پیروان مسیحیت که با رستاخیز و قیام مسیح پیوند خورده است. مسیحیان بر این باورند که در این روز عیسی(ع) پس از اینکه به صلیب کشیده شده بود دوباره زنده شده و برخواست. برگزاری مراسم عیدپاک پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در روسیه رواج فراوانی پیدا کرده است. این عید یکی از روزهای تعطیل در تقویم مسیحی است. مردم روسیه با تبریک به یکدیگر رستاخیز حضرت مسیح را جشن می‌گیرند و به یکدیگر به عنوان هدیه تخم‌مرغ رنگی می‌دهند. یکی از نمادهای عید پاک تخم مرغ رنگی و از دیگر نمادهای آن، خرگوش است. تخم‌مرغ نشانگر زایش دوباره زمین در جشن‌های بهاری است و مسیحیانِ نخستین، این نماد را به‌عنوان نشانه رستاخیز مسیح برای خود انتخاب کردند. از جمله رسوم این روز بازدیدهای خانوادگی و همچنین عبادت در کلیسا می باشد.

 

سمیه پسندیده در حال حاضر دانشجوی دکترای متدولوژی علوم سیاسی در دانشگاه مسکو است وی همچنین از پژوهشگران و روزنامه نگاران فعالی است که در مراکزی همچون مرکز بین المللی مطالعات صلح و رادیو اسپوتنیک مشغول همکاری است. در فراسفر هر هفته وی سعی خواهد کرد روسیه، مردمان، فرهنگ، جامعه و تاریخش را از منظری دیگر و نزدیک تر به مخاطبان فراتاب بشناساند.

 

نظرات
آخرین اخبار