کد خبر: 1546
تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1395 - 20:05
با راه اندازی یک سایت موشکی جدید ناتو در رومانی، سامانه موشکی اروپایی این سازمان عملیاتی شده است.

به گزارش فراتاب،با راه اندازی یک سایت موشکی جدید ناتو در رومانی، سامانه موشکی اروپایی این سازمان عملیاتی شده است.

این سامانه موشکی روز پنج شنبه و یک روز پیش از راه اندازی یک پایگاه نظامی دیگر در لهستان، دیگر عضو ناتو، عملیاتی شده است.

ناتو قصد دارد در سال 2016 رزمایش نظامی گسترده‌ای در لهستان و دیگر کشورهای منطقه بالتیک با حضور گسترده نیروهای امریکایی برگزار کند.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو اواسط این هفته گفت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیروهای چند ملیتی را به منظور برقراری رزمایش نظامی در کشورهای اروپای شرقی مستقر می‌کند.

امریکا و متحدانش بارها ادعا کرده‌اند که افزایش حضور نظامی ناتو در شرق اروپا برای مقابله با روسیه صورت نمی‌گیرد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز پنج شنبه در واکنش به گسترش حضور نظامی ناتو در شرق اروپا گفت از آنجایی که «روسیه احیا شده تهدیدی برای هیچ کس نیست»، این کشور «مسلما نمی‌تواند در برابر اقداماتی که ممکن است تهدیدی مستقیم یا بالقوه علیه منافع ملی خود باشد، بی توجه باشد و طرف روسی در صورت نیاز از منافع خود دفاع خواهد کرد.»

تنش در روابط روسیه و ناتو به شدت افزایش یافته است. ناتو در آوریل 2014 پس از آنکه شبه جزیره کریمه در پی یک همه پرسی به جمهوری فدراسیون روسیه پیوست، تمامی روابط خود با مسکو را به حالت تعلیق در آورد.

از سوی دیگر مسکو بارها از گسترش حضور نظامی ناتو در مناطق شرقی اروپا ابراز نارضایتی کرده و این چنین اقدامات را تهدیدی علیه صلح منطقه‌ای و بین المللی می‌داند.

تانک های امریکا در گرجستان مستقر شدند

امریکا در آستانه برگزاری رزمایش نظامی مشترک با گرجستان، چندین تانک خود را از بلغارستان روانه گرجستان کرده است.

در این رزمایش که اواخر می (اوایل خرداد) برگزار خواهد شد، حدود 650 نیروی نظامی امریکایی، 500 گرجستانی و 150 سرباز انگلیسی حضور خواهند داشت.

گرجستان از اعضای ناتو به شمار نمی آید اما در سال‌های اخیر بارها تلاش کرده است تا عضو این سازمان نظامی غربی شود.

 

منبع:پرس تی وی

نظرات
آخرین اخبار