کد خبر: 1544
تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1395 - 19:16
آلمان در راستای بهره‌برداری حداکثری از فرصت های پیش‌آمده در پی بهبود مناسبات سیاسی جهان با تهران، همکاری‌های نزدیکی را برای توسعه راهبردهای انرژی‌های تجدید پذیر با ایران آغاز کرده است.

فراتاب- به گزارش نشریه «پاور»، آلمان در راستای بهره‌برداری حداکثری از فرصت های پیش‌آمده در پی بهبود مناسبات سیاسی جهان با تهران، همکاری‌های نزدیکی را برای توسعه راهبردهای انرژی‌های تجدید پذیر با ایران آغاز کرده است. 

برای نیل به این مقصود، در گام اول اخیرا گزارشی با عنوان «توانمندسازی سیستم‌های خورشیدی درایران» به سفارش دولت المان منتشر شد، که به بررسی فرصت‌های موجود در بازار ایران پرداخته است.

سیستم‌های خورشیدی، انرژی نورانی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. این تحقیق 135 صفحه‌ای که با بودجه وزارت خارجه آلمان و توسط انجمن انرژی خورشیدی آلمان و با همکاری شرکت مشاوره‌ای اِکلارئون، مرجع نیروگاه‌های بادی در ایران و گروه فلوگِر اینترنشنال نگاشته شد، به دنبال ایجاد همکاری بلند مدت با شرکت‌ها و موسسات صنعتی فعال در این حوزه در ایران است. نتایج اولیه این پژوهش در ماه دسامبر در تهران و مشروح گزارش در ماه مارس منتشر شد.

گرچه این فقط تازه‌ترین فصل از بهره‌گیری فزاینده آلمان از سیاست انرژی به عنوان شکلی از دیپلماسی نرم است، اما برلین با استفاده از امتیاز خود به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران به دنبال آن است که با توجه به کاهش ذخایر سوخت فسیلی خود جای پای خود را در رقابت برای کنترل و انتقال منابع انرژی تجدید پذیر ایران محکم کند. آلمان و ایران از دهه پنجاه میلادی شرکای تجاری و آموزشی بوده‌اند. صادرات آلمان به ایران از سال 2014 تاکنون 30 درصد افزایش داشته و شرکت‌ها و صنایع آلمان در ایران بسیار مورد استقبال هستند.

گزارش دولت آلمان به منزله راهنمایی است که می‌توان از آن درباره نحوه ایجاد شبکه‌های کسب و کار و اجرای قراردادها در کشوری که 300 روز سال را در 80 درصد از پهنه اراضی خود از تابش نور خورشید بهره‌مند است، استفاده کرد.

براساس این گزارش، کمتر از یک درصد برق ایران از طریق انرژی خورشیدی تولید می‌شود، در حالی که ظرفیت عظیم بالقوه آن ناگفته پیدا است. به گفته انجمن انرژی خورشیدی آلمان، با رفع تحریم‌های اقتصادی ایران، شرکت‌های انرژی خورشیدی آلمان اکنون از ظرفیت‌ فروش یالایی برخوردارند.

ایران با ظرفیت تولید برق 70 گیگاواتی خود از ظرفیت عالی انرژی‌های تجدیدی پذیر بهره‌مند است، که فقط ظرقیت انرژی بادی آن بالغ بر 30 گیگاوات برآورد می‌شود. دولت ایران قصد دارد ظرفیت سیستم‌های انرژی تجدید پذیر قابل بهره‌برداری کنونی را تا سال 2020 به پنج گیگاوات ارتقا دهد که معادل پنج درصد تولید سالانه برق است.

به گفته جرج مایِر، مولف این گزارش و رئیس انجمن یاد شده، اراده سیاسی در ایران برای تحقق موفقیت در این بازار کاملا واضح است. آنچه اکنون برای شرکت‌های آلمانی مطرح است مساله سرعت و عزم برقراری مناسبات تجاری با ایران است.

با این حال، فقدان نیروی کار ماهر و آموزش دیده در حوزه انرژی خورشیدی کماکان به عنوان چالشی در بستر اقتصاد کلان ایران مطرح است. اما با توجه به آنکه ایران از امضا کنندگان پیمان کنوانسیون تغییرات اقلیمی 2015 سازمان ملل در پاریس موسوم به (COP 21) است، تهران تصریح کرده که انرژی‌های تجدید پذیر را سرلوحه تنوع انرژی خود و تامین ملاحظات بین‌المللی منع انتشار گازهای گلخانه‌ای قرار داده است.

سرمایه‌گذاری آلمان در ایران شاید پیشاپیش آغاز شده باشد. پیشتر گزارش‌ها حاکی از آن بود که یک شرکت آلمانی قرارداد ساخت یک نیروگاه خورشیدی 1.25 گیگاواتی را نزدیک تهران امضا کرده است.

وزارت نیروی ایران پیشتر اعلام کرد که امضای قراردادهای یک گیگاواتی تولید برق از منابع خورشیدی و بادی را در دستور کار دارد و به شرکت‌هایی که تجهیزات خود را در داخل کشور تولید کنند 35 درصد امتیاز می‌دهد.

شرکت پیشرو تجهیزات و زیرساخت زیمنس آلمان نیز پیشتر از امضای تفاهمنامه‌ای با شرکت ایرانی مپنا در زمینه نوسازی زیرساخت‌های انرژی ایران خبر داده بود.

 منبع:پرس تی وی

نظرات
آخرین اخبار