داود اوغلو قربانی شکست ترکیه در سوریه | فراتاب
کد خبر: 1539
تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1395 - 15:45
نیویورک تایمز
نیویورک تایمز نوشت: داود اوغلو که مسئولیت اجرا کردن سیاست ترکیه درباره سوریه را بر عهده داشته است که به نظر بسیاری، کنار رفتن او نشان دهنده شکست دولت اردوغان در این پرونده است.

به گزارش فراتاب، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، روز پنجشنبه در مقاله‌ای نوشت: رجب طیب اردوغان؛ رئیس‌جمهوری ترکیه در تلاش برای قبضه کردن قدرت به پاکسازی در نظام قضایی این کشور مبادرت ورزید تا بدین ترتیب از دشمنان خود در این بخش خلاصی یابد. او همچنین روزنامه‌نگاران را به زندان انداخت و تظاهرات ضد دولتی را سرکوب و الان نیز نزدیک‌ترین هم‍پیمان سیاسی خود یعنی احمد داود اوغلو را برکنار کرد.

نیویورک‌تایمز نوشت: تلاش‌های بزدلانه داود اوغلو برای مهار بلندپروزای‌های اردوغان، باعث شد صبر رئیس‌جمهور تمام شود.

این روزنامه افزود: استعفای داود اوغلو نشان از آن دارد که تلاش‌های اردوغان برای به دست آوردن قدرت بیشتر به بروز اختلافاتی بین آنها منجر شده است و این اختلاف نیز حاکی است که پروسه تبدیل شدن اردوغان از سیاستمداری دموکراتیک به سیاستمداری اقتدارگرا در آستانه تکمیل شدن است.

نیویورک تایمز تأکید کرد: «اختلافات بین این دو سیاستمدار برجسته ترکیه به تشدید ناآرامی‌ها در این کشور منجر شده آن هم در زمانی‌که این کشور با چالش‌های بسیاری مواجه است. سخن از جنگ است که در جنوب شرقی کشور علیه گروه‌های کُرد در جریان است. پیامدهای منفی جنگ سوریه و نیز بمباران خاک ترکیه از طریق مرزها و ورود میلیون‌ها پناهنده به ترکیه از دیگر چالش‌های مهم است.»

نیویورک تایمز همچنین نوشت: داود اوغلو مسئولیت اجرا کردن سیاست ترکیه درباره سوریه را بر عهده داشته است که به نظر بسیاری، نشان دهنده شکست دولت اردوغان در این پرونده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه تصریح کرد «آنکارا طی سال‌های طولانی به عناصر مسلح اجازه ورود به خاک سوریه و انتقال سلاح از طریق مرزها به این کشور جنگ‌زده را می‌داد. در حالی‌که آمریکا و دیگر هم‌پیمانانش منتقد این سیاست بودند؛ چرا که این امر در افزایش قدرت داعش نقش داشته است.»

قرار است حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه، اواخر ماه مه نشستی فوق‌العاده درباره بررسی مسئله تعیین رئیسی جدید برای حزب تشکیل دهد.

نخست‌وزیر کنونی ترکیه اعلام کرد که در این انتخابات نامزد نمی‌شود، همین امر بازتاب‌های بسیاری در ترکیه و جهان داشته است به‌ویژه اینکه دائما رئیس حزب حاکم در ترکیه سمت نخست‌وزیری این کشور را بر عهده می‌گیرد.

منبع: تسنیم

 

نظرات
آخرین اخبار