کتاب «نبرد آمریکا برای خاورمیانه ای بزرگتر» به قلم اندرو جِی. باسویچ | فراتاب
کد خبر: 1517
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1395 - 21:21
از سوی گروه انتشاراتی رندام هاوس منتشر شد;
کتاب «نبرد آمریکا برای خاورمیانه ای بزرگتر» به قلم اندرو جِی. باسویچ از سوی گروه انتشاراتی رندام هاوس منتشر شد.

به گزارش فراتاب،جدید خود با عنوان «نبرد‌‌ آمریکا برای خاورمیانه ای بزرگتر» تاریخچه ای نقادانه و تأثیرگذار از سیاست نظامی آمریکا در خاورمیانه ظرف چهار دهه گذشته ارائه می دهد.

اندرو جِی. باسویچ، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا و نویسنده کتابهای پرفروشی همچون «محدودیت قدرت: پایان استثناگرایی آمریکایی»، در کتاب جدید خود این دیدگاه را مطرح می کند که در دهه ۱۹۸۰ میلادی یک تحول بزرگ روی داده است. با پایان جنگ سرد، آمریکا یک نبرد جدید- نبرد برای خاورمیانه بزرگتر- را بنیان نهاد که تا به امروز ادامه یافته است.

منازعه طولانی مدت آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی تنها دربردارنده جنگهای پراکنده و گاه و بیگاه بود. اما با آغاز این نبرد جدید خصومت و دشمنی به امری ماندگار تبدیل شد. از بالکان و شرق آفریقا گرفته تا خلیج فارس و آسیای مرکزی، نیروهای آمریکا رشته عملیاتهای ظاهراً بی پایانی را در سراسر جهان اسلام آغاز کردند که هیچگونه دستاوردی در پی نداشت.

در عوض، این عملیاتهای جنگی که به بهانه ترویج صلح و ثبات آغاز شده بود، تنها نتیجه عکس داشت. از اینرو عباراتی همچون «جنگ دائمی» و «جنگ نامحدود» به بخشی از گفتمان روزمره بدل شد.

باسویچ با ایجاد ارتباط میان وقایع توانسته است به روشی کاملاً متفاوت از سایر مورخان به خواننده کتاب خود شرحی روایی از رویدادهای فرعی همچون بمب گذاری بیروت در سال ۱۹۸۳،‌ جنگ در موگادیشو سومالی به سال ۱۹۹۳، تهاجم نظامی به عراق در سال ۲۰۰۳ و ظهور داعش در دهه اخیر ارائه نماید.

برای فهم و درک پیامدهای اعمال فشار نظامی و در عین حال پرهزینه آمریکا، ما نیازمند نگاهی دقیق به این رویدادهای به ظاهر مجزا به مثابه بخشهایی از یک جنگ واحد هستیم. دیگر شرط لازم شناسایی و تشخیص قضاوتهای غلط رهبران سیاسی از هر دو جناح جمهوریخواه و دموکرات و همچنین افسران ارتش است که در این مارش تاریخی نادانی و نابخردی سهیم هستند. این کاریست که باسویچ در کتاب خود به خوبی از عهده انجام آن برآمده است.

این کهنه سرباز ارتش آمریکا با سابقه حضور در جنگ ویتنام،‌ تمام تخصص خود را برای روشن شدن این موضوع بسیار مهم بکار گرفته است. کتاب «نبرد آمریکا برای خاورمیانه ای بزرگتر» گزارشی محکم از این عملیات جنگی از خطوط مقدم تاریخ است. این کتاب به طور بنیادی دیدگاه خواننده را نسبت به دخالت آمریکا در بی ثبات ترین منطقه جهان تغییر می دهد.

منبع:خبرگزاري مهر

نظرات
آخرین اخبار