کد خبر: 1470
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1395 - 00:45
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آراء قطعنامه‌ای در محکومیت حمله به بیمارستان‌ها و اماکن درمانی و همچنین امدادرسانان در مناطق جنگی از جمله سوریه تصویب کردند.

به گزارش قراتاب ،اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آراء قطعنامه‌ای در محکومیت حمله به بیمارستان‌ها و اماکن درمانی و همچنین امدادرسانان در مناطق جنگی از جمله سوریه تصویب کردند.

این قطعنامه، روز سه شنبه پس از آن تصویب شد که معارضان سوری بیمارستان الضبیط و همچنین اماکن مسکونی شهر حلب در شمال سوریه را هدف قرار دادند و شماری از غیرنظامیان را کشتند.

بنا بر اعلام گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در حملات روز سه‌شنبه خونین به این بیمارستان که در مناطق تحت کنترل دولت سوریه قرار دارد 19 تن کشته و دهها تن زخمی شدند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: «حملات عمدی و مستقیم به بیمارستان‌ها، جنایات جنگی است و محروم کردن افراد از خدمات بهداشتی ضروری نقض جدی قوانین بین المللیِ بشردوستانه است.»

وی افزود: «طرف‌های درگیر (در سوریه) باید اجازه عبور سریع و بدون مانع کمک‌های انسان دوستانۀ بی طرفانه از جمله هیأت‌های اعزامی پزشکی را بدهند و آن را تسهیل کنند.»

گفتنی است دولت دمشق ضمن محکوم کردن حمله هوایی به بیمارستان الضبیط، امریکا و متحدانش را در چنین جنایتی مقصر دانسته است.


اخلاق پزشکی، قربانی جنگ

جوآن لیو، رئیس سازمان پزشکان بدون مرز خطاب به اعضای شورای امنیت گفت بیمارستان‌ها نباید مورد حمله قرار گیرند و طرف‌های متخاصم درگیری اجازه ورود به بیمارستان‌ها را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه اخلاق پزشکی نباید قربانی جنگ شود افزود: «در افغانستان، جمهوری افریقای مرکزی، سودان جنوبی، سودان، سوریه، اوکراین و یمن، بیمارستان‌ها به طور منظم بمباران می شوند، مورد حمله و غارت قرار می گیرند و یا به زمین سوخته تبدیل می شوند.»

رئیس پزشکان بدون مرز گفت حملات دقیق به بیمارستان از سوی عاملان آنها یا آشکارا انکار می شوند؛ یا به عنوان اشتباه توجیه می شوند و یا به سادگی با سکوت مواجه می‌گردند.

جوآن لیو خطاب به 15 عضو شورای امنیت تاکید کرد: «این حملات را متوقف کنید.»

ارتش سوریه در بیانیه‌ای گروه‌های جبهه النصره مرتبط با القاعده، احرار الشام و جیش الاسلام را عامل حمله به بیمارستان حلب دانسته و تاکید کرده است که به این حملات «پاسخی مناسب» خواهد داد.

گزارش‌ها حاکی است در هفته گذشته در درگیری‌های حلب گذشته بیش از 200 غیرنظامی کشته شده‌اند.

 

منبع:پرس تی وی

 

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار