طوفان ترامپ بی رقیب شد! | فراتاب
کد خبر: 1464
تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1395 - 20:12
محمد محبی
تد کروز بعد از شکست در ایالت ایندیانا، با انصراف خود از ادامه رقابتها، پیروزی ترامپ را قطعی کرد.

فراتاب ـ سرویس بین الملل: در اولین رقابت ماه می در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا، مهمترین بمب خبری جمهوریخواهان منفجر شد. تد کروز، سناتور ایالت تگزاس و از کاندیداهای پر سروصدا و پر مدعای جمهوریخواهان و از جناح تی پارتی این حزب بود، او که بعد از پیروزی های سیل آسای رقیب عتیقه تر از خود یعنی دونالد ترامپ، با انتخاب خانم «کارلی فیورینا» مدیرعامل سابق کمپانی اچ.پی به معاون اولی خود، می خواست بمب خبری ترکانده و نظرات را از پیروزی های شیرین ترامپ برگرداند، وقتی از این موارد نتیجه ای نگرفت، امروز و بعد از شکست در ایالت ایندیانا، با انصراف خود از ادامه رقابتها، پیروزی ترامپ را قطعی کرد.

دو هفته پیش یک روزنامه زرد در آمریکا، خبری عجیب و غریب منتشر کرد مبنی بر اینکه پدر تد کروز با قاتل جان. اف. کندی رییس جمهور فقید آمریکا، همدست بود! منبع معتبری این خبر را تایید نکرد و حتی بسیاری از رسانه ها در آمریکا آن را به باد تمسخر گرفتند. اما دونالد ترامپ در تبلیغات خود از آن استفاده کرد!!! در انتخابات مقدماتی ایالت ایندیانا، ترامپ پیروز شد و به 1055 دلگیت رسید و تنها 222 دلگیت تا فتح نهایی رقابتها نیاز دارد. کروز علیرغم داشتن 575 دلگیت تمام شد. 

رقابت جمهوریخواهان تمام شد
اما جان کیسیچ، فرماندار ایالت اوهایو و تنها کاندیدای رقیب دونالد ترامپ در حزب جمهوریخواه که فقط 157 دلگیت داشت و عملا هیچ شانسی نداشت و صرفا می خواست ترامپ را از رسیدن به حد نصاب 1237 دلگیت بازدارد و انتخاب نامزد نهایی جمهوریخواهان را به «مجمع واسطه ای» بکشاند. لحظاتی پیش انصراف خود را اعلام کرد. در نتیجه دونالد ترامپ در حال حاضر هیچ رقیبی در حزب جمهوریخواه ندارد.
در حزب دموکرات ، سناتور برنی سندرز ، علیرغم نتایج نظرسنجی ها، در ایالت ایندیانا پیروز شد. اما با توجه به اختلاف بسیار زیاد با رقیب خود ، این پیروزی تاثیر چندانی بر سرنوشت دموکرات ها نخواهد داشت. و پیروزی خانم کلینتون قطعی است. خانم کلینتون به رقم 2220 دلگیت (1706 نماینده متعهد و 514 سوپردلگیت) نزدیک شده و برای فتح نهایی رقابت به 160 تا 170 دلگیت نیاز دارد که با توجه به نزدیک به 800 دلگیت باقی مالنده تا 7 ژوین، اگر در تمام ایالت ها هم شکست بخورد، با توجه به اینکه در حزب دموکرت، دلگیت ها به نسبت درصد اراء تقسیم می شود، هم حداقل 300 تا را می برد و این یعنی پیروزی او . آقای سندرز هم اکنون در عدد 1445 دلگیت است (شامل 1401 نماینده متعهد و 44 سوپردلگیت).

 

دکتر محمد محبی: کارشناس مسائل آمریکا

نظرات
آخرین اخبار