کلینتون پیروز و ترامپ شکست خورد | فراتاب
کد خبر: 146
تاریخ انتشار: 15 بهمن 1394 - 08:54
اعلام نتیاج انتخابات مقدماتی دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در آیووا:
با مشخص شدن نخستین مرحله از انتخابات درون حزبی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، اکثر رسانه های خبری جهان، اخبار این انتخابات را در صدر خبرهای خود قرار دادند.

در تازه ترین تحولات در این زمینه، سناتور تد کروز نامزد جمهوری خواهان توانست بر رقیب سرسخت خود، دونالد ترامپ در ایالت آیووا پیشی بگیرد. از سوی دیگر، در اردوگاه دموکرات ها، هیلاری کلینتون توانست با اختلافی یک درصدی بر رقیب خود برنی سندرز غلبه کند. در این میان مایک هاکبی نامزد جمهوری خواهان، پس از کسب نتیج ضعیف در انتخابات درون حزبی ایالت آیووا، از ادامه رقابت های انتخاباتی کناره گیری کرد. وی که سابقه فرمانداری ایالت آرکانزاس را در کارنامه خود دارد و برای دومین بار پا به عرصه انتخاباتی نهاده بود، روز گذشته ضمن اعلام انصراف خود از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، از طرفداران خود قدردانی کرد.

تندرو ها را بهتر بشناسیم

در میان کاندیداهای دو حزب آمریکا، دونالد ترامپ و تد کروز به واسطه اتخاذ مواضع تند و اظهارات بعضاً حیرت آور خود، نظر بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کرده اند.

دونالد جان ترامپ که از وی به عنوان ابر تاجر نیز نام می برند در 14 ژوئن 1946 (24 خرداد 1325) در نیویورک متولد شد و یکی از چهره های مهم صنعت املاک و مستغلات در آمریکا است. وی که در نظر سنجی ها در صدر قرار دارد به واسطه سیاست های تند، ضد مهاجرت و مواضع خود در قبال مهاجرت مسلمانان به آمریکا، واکنش های بسیاری را به خود جلب کرده است، بطوریکه جب بوش و حتی تد کروز نیز مواضع وی را رد کرده اند. به گزارش واحد مرکزی خبری، جب بوش از دیگر نامزدهای جمهوری خواهان و بردار جورج بوش رییس جمهوری سابق آمریکا در سخنانی خطاب به ترامپ اعلام کرد: او مشاعرش را از دست داده و پیشنهادهای وی جدی نیست.

ترامپ همچنین از مخالفان سرسخت توافق هسته ای با ایران است و همواره اعلام کرده که به محض رسیدن به مقام ریاست جمهوری، توافق را متوقف خواهد کرد. وی همواره از اوباما به علت ضعف در قبال ایران به شدت انتقاد کرده است.

رافایل ادوارد کروز، سناتور ایالت تگزاس در 22 دسامبر 1970( 1 دی 1349) متولد شد. وی فارغ التحصیل مدرسه حقوق هاروارد است و زمانی دادستان کل تگزاس بوده است. کروز نیز مانند همتای خود ترامپ از مخالفان توافق هسته ای است و آنرا فاجعه بار و مخرب خوانده است. وی که دارای اصلیتی کوبایی است از نزدیکی آمریکا و کوبا به شدت ناراضی است.

کروز در اواخر سال گذشته  طی نامه ای به همراه 47 نفر از سناتورهای آمریکایی، یادآور شد که توافق هسته ای تنها تا پایان ریاست جمهوری اوباما اعتبار دارد. وی همچنین از هرگونه کارشکنی برای به انحراف کشیدن برجام در سنای آمریکا فروگذار نکرده و همواره به شدت از تشدید تحریم ها علیه ایران حمایت کرده است.

نظرات
آخرین اخبار