جایگاه نیروهای حشد الشعبی و پیشمرگه در طوزخورماتو | فراتاب
کد خبر: 1449
تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1395 - 06:10
طوز خورماتو بستری نزاع میان کردها و شیعیان
از 24 آوریل 2016 درگیری‌ میان نیروهای حشد الشعبی و نیروهای پیشمرگه کرد در شهر طوزخورماتو آغاز شده است. در نتیجه این درگیری‌ها 10 پیشمرگ و نیروهای مردمی کرد کشته شد‌ه‌اند و تعدادی از نیروهای حشدالشعبی هم در جریان درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

فراتاب - سرویس بین الملل: شهر طوز خورماتو از نظر تقسیمات اداری در محدوده استان صلاح‌الدین قرار دارد و از نظر تاریخی (قبل از تقسیمات مرزهای اداری در سال 1968 توسط رژیم بعث) بخشی از استان کرکوک بوده است. این شهر در در 70 کیلومتری شهر کرکوک قرار دارد. از نظر تقسیمات جمعیتی شهر طوزخورماتو متشکل از اعراب و ترکمان‌های شیعه و کردها است.

بعد از آغاز درگیری میان نیروهای کرد با حشدالشعبی پیشروی‌هایی را در محدوده شهر طوزخورماتو از سوی هر دو طرف شاهد بوده‌ایم. بر اساس آخرین وضعیت‌های میدانی جایگاه نیروهای حشد الشعبی و نیروهای پیشمرگ کرد این‌گونه است.

 

کردها: پس از آغاز درگیری‌ها کردها موفق شدند کنترل خود را بر چند منطقه استراتژیک شهر اعمال نمایند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

راه اصلی طوزخورماتو ـ کرکوک (دروازه ورودی شمال شهر)، راه اصلی طوزخورماتو ـ تکریت (قسمت غربی شهر)، راه اصلی طوزخورماتو ـ سلیمان بَگ (قسمت جنوبی شهر) و تمامی محلات کردنشین شهر طوزخورماتو شامل علوی طوزخورماتو، محله صنعت‌گران و سایلوِ طوزخورماتو. همچنین، نیروهای پیشمرگ‌ کرد ادراه توزیع شهر را در کنترل دارند.

حشد الشعبی: در مقابل کردها نیروهای حشد الشعبی تمامی مناطق عرب‌نشین و ترکمن‌نشین شهر طوزخورماتو را تحت کنترل خود قرار داده‌اند. مناطق و محلات تین، عسکری، صدیق ملا صفر، امام احمد و بیمارستان اصلی شهر که در محدوده مزار امام احمد قرار دارد مهم‌ترین مناطقی هستند که تحت کنترل نیروهای حشد الشعبی قرار دارند.

در مجموع حدود  11 گروه وابسته به حشد الشعبی در شهر طوزخورماتو و اطراف آن حضور دارند. گروه‌های سرایا سلام و خراسانی به‌عنوان دو نیروی وابسته به حشد الشعبی تا کنون در نبرد با کردها مشارکت نداشته‌اند. اما گروه‌های بدر، عصائب اهل حق، حزب الله و دیگر گروه‌های وابسته به حشد الشعبی در نبرد با پیشمرگ‌ها مشارکت داشته‌اند. بر اساس تخمین‌ها مجموع نیروهای مسلح حشد الشعبی حدود 4 هزار نفر برآورد می‌شود.

با دقت در جایگاه و صف‌بندی نیروهای حشد الشعبی و پیشمرگ کرد، علی‌رغم توافق حاصل شده میان مقامات بلندپایه دو طرف در 28 آوریل 2016 مبنی پایان دادن به درگیری‌ها، اما این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک موج‌های جدید‌تری از درگیری‌ها میان دو طرف رخ دهد و وضعیت منابات میان شیعیان با کردها را بیش از بیش با تهدید روبرو نماید.

نظرات
آخرین اخبار