کد خبر: 1435
تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1395 - 19:12
پس از چند دور مذاکره فشرده میان مسوولان وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان اقتصادی کره جنوبی که به ایران سفر کرده‌اند، دوطرف نسبت به نهایی‌کردن یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مطرح شده در ماه‌های اخیر به تفاهم نهایی رسیدند.

به گزارش فراتاب و به نقل از خبرگزاری ایسنا، با توجه به اهمیت اتصال ریلی مراکز استان‌های بزرگ کشور با یکدیگر و استفاده از توانایی خطوط ریلی در جابه‌جایی مسافران و محموله‌های ترانزیتی، وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای به کارگیری منابع مالی جدید در نهایی‌کردن طرح‌های راه‌آهن به کار بسته است. یکی از این طرح‌ها که به عنوان بزرگ‌ترین پروژه زیرساختی ارائه شده به سرمایه‌گذاران در نظر گرفته می‌شود راه‌آهن اصفهان به اهواز است.در صورت تصویب مدل تامین مالی طرف کره‌ای موظف شده تا ظرف مدت شش ماه طراحی پایه را به کارفرما ارائه کند. براین اساس به نظر می‌رسد ظرف 10 ماه آینده امکان این وجود خواهد داشت که مقدمات اجرایی کار فراهم شده و پس از آن شرایط برای نهایی‌کردن این طرح راه‌آهن بزرگ آماده شود.

 بحث مربوط به محوریت‌یافتن سرمایه‌گذاران کره‌ای در این پروژه از مدت‌ها پیش آغاز شده بود و حتی تفاهم‌نامه‌های ابتدایی نیز در این زمینه به امضای طرفین رسیده بود، تا این‌که امروز و در جریان مذاکرات مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با طرف کره‌ای الحاقیه این تفاهم‌نامه به امضای نهایی رسید.

 براساس توضیحات نورزاد، مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل این قرار‌داد ارزش 4.5 میلیارد یورویی خواهد داشت که بنا شده براساس آن کره‌ها ظرف مدت چهار ماه بحث طراحی مفهومی، مطالعات امکان‌سنجی و پیشنهاد مدل تامین مالی پروژه را ارائه کنند.

در صورت تصویب مدل تامین مالی طرف کره‌ای موظف شده تا ظرف مدت شش ماه طراحی پایه را به کارفرما ارائه کند. براین اساس به نظر می‌رسد ظرف 10 ماه آینده امکان این وجود خواهد داشت که مقدمات اجرایی کار فراهم شده و پس از آن شرایط برای نهایی‌کردن این طرح راه‌آهن بزرگ آماده شود.

براساس اعلام شرکت ساخت، این خط آهن که 540 کیلومتر طول خواهد داشت در کنار افزایش قابل ملاحظه ظرفیت حمل بار و مسافر بین دو استان کاهش تنگنای ظرفیتی راه‌آهن جنوب را نیز در بر می‌گیرد و به این ترتیب به افزایش بهره‌وری کل شبکه ریلی منجر خواهد شد.

با نهایی‌شدن این طرح که کره‌ای‌ها باید برنامه‌ریزی لازم و طرح اجرایی‌اش را فراهم کند کار برای ساخت پروژه آغاز خواهد شد. در سال 1395 این طرح دارای ردیف بودجه در قانون مصوب مجلس شده و احتمالا به شکل مشارکتی با حضور سرمایه‌گذاران کره‌ای به اجرا خواهد رسید.

نظرات
آخرین اخبار