كتاب «سينمای عباس كيارستمی» نوشته روبرت صافاريان | فراتاب
کد خبر: 1421
تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1395 - 22:00
توسط انتشارات روزنه منتش و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود;
كتاب «سينمای عباس كيارستمی» نوشته روبرت صافاريان توسط انتشارات روزنه منتشر شده و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش فراتاب به نقل از روابط عمومی انتشارات روزنه، كتاب «سينماي عباس كيارستمي» نوشته روبرت صافاريان به تازگی توسط انتشارات روزنه منتشر شده و قرار است در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شود. طراحی جلد این کتاب توسط بزرگمهر حسين پور انجام شده است.

صافاریان در این اثر، در ۳ بخش نزدیک ۴ دهه فعالیت فیلمسازی عباس کیارستمی را بررسی کرده است. بخش نخست کتاب به فعالیت‌های این فیلمساز نام‌آشنای ایرانی در دوره پیش از انقلاب اختصاص داشته و در آن جای ویژه‌ای به دو فیلم مسافر و گزارش داده شده است.

بخش دوّم کتاب عمدتاً به آثار موفق این فیلمساز در جشنواره‌های جهانی تحت عنوان عمومی چهارگانه «زندگی ادامه دارد» پرداخته و در بخش سوّم کارهای تجربی‌تر فیلمساز مانند ده و شیرین و همین طور فیلم‌هایی که فیلمساز در خارج از کشور ساخته مانند کپی برابر اصل، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. فصل پایانی هم کوششی برای جمع‌بندی شخصیت هنری و سینمایی کیارستمی به عنوان پست مدرنیستی سنت‌گرا است.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم:

وقتی درباره فیلمسازی می‌نویسی که بیش از چهل سال فیلم ساخته است و عنوان کتاب، گویای این است که از زاویه نگره مولف به موضوعت می‌نگری. فیلم‌ها در ارتباط با هم و به عنوان اجزای به هم پیوسته متنی واحد دیده می‌شوند. آن عباس کیارستمی که نان و کوچه را ساخت همان عباس کیارستمی است که مثل یک عاشق را ساخته است، همان آدم است و در عین حال آن آدم نیست. آن چه در کارش تداوم داشته و باعث می‌شود کیارستمی نان و کوچه را در شیرین یا ده یا مثل یک عاشق نیز بازبشناسیم و آن چه عوض شده است و چه بسا صدوهشتاد درجه، هم به سن مربوط است، همه به انباشت تجربه مشخص فیلمسازی، هم به شرایط بیرونی و تصادف‌هایی که او را برده‌اند به جاهایی که شاید نمی‌خواسته و هم تصمیمات آگاهانه‌ای که فیلمساز گرفته برای ادامه مسیر. این مسیر پُرپیچ‌وخم واقعیتی است که می‌توان نامش را تکامل و پختگی گذاشت، آن را سقوط و انحطاط نام داد، یا صرفاً، فارغ از ارزشگذاری، دگرگونی‌اش خواند.

این کتاب طی روزهای آتی توسط انتشارات روزنه در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود.

منبع :خبرگزاري مهر

نظرات
آخرین اخبار