مجموعه شعر «بیمارستان کافکا و اشعار دیگر» شامل آخرین شعرهای محمدعلی سپانلو | فراتاب
کد خبر: 1406
تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1395 - 04:45
در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌شود;
مجموعه شعر «بیمارستان کافکا و اشعار دیگر» شامل آخرین شعرهای محمدعلی سپانلو در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌شود.

به گزارش فراتاب،مجید ضرغامی - ناشر این کتاب - در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و کتاب ایسنا، درباره آخرین مجموعه شعر به‌جامانده از این شاعر فقید گفت: آخرین مجموعه شعر محمدعلی سپانلو که در سال‌های پایان حیات‌شان سروده و تنظیم کرده بود، توسط انتشارات سرزمین اهورایی عرضه می‌شود. متاسفانه در زمان حضور فیزیکی سپانلو امکان انتشار این اثر به وجود نیامد.

او افزود: به قول خودشان این کتاب را «در روزهای بیماری و بی‌خوابی» سروده‌اند. در روزهایی که به علت شیمی‌درمانی و جراحی کمر در رخت‌خواب بودند، این کتاب را به سختی جمع‌آوری کردند. روزهای پایانی کار بر این مجموعه خوشحال بودند که بهتر شده‌اند و می‌توانند روزی یک ساعت پشت میز بنشینند و کتاب را ادیت کنند. این کتاب، اثر ارزشمندی است که در شرایط خاص توسط مرحوم سپانلو جمع‌آوری شده است.

ضرغامی همچنین اظهار کرد: ایشان پیش از فوت‌شان قول انتشار این اثر را به انتشارات‌ ما داده بودند و پس از فوت‌شان مهدی اخوت - وصی مرحوم سپانلو - اثر را در اختیار ما قرار دادند. خود آقای سپانلو به‌خاطر حساسیت‌هایی که داشتند، ماکتی برای کتاب نوشته بودند، که کتاب به آن صورت منتشر شده است.

«بیمارستان کافکا و اشعار دیگر» شامل یک شعر بلند اپیزودیکال (چندقسمتی) به نام بیمارستان کافکا و حدود 40 شعر دیگر است که در 120 صفحه و قطع رقعی با شمارگان 1100 نسخه منتشر می‌شود. این کتاب در حال حاضر مراحل پایانی انتشار را می‌گذراند.

قرار است در نمایشگاه کتاب تهران از کتاب «بیمارستان کافکا و اشعار دیگر» در غرفه انتشارات سرزمین اهورایی، واقع در سالن 2، راهرو 3، غرفه شماره 643 (شهر آفتاب) رونمایی شود.

سه کتاب «پاییز در بزرگراه»، «ترانه بلوار میرداماد» مجموعه شعرهای محمدعلی سپانلو به انتخاب مجید ضرغامی و «عشق... و شب‌های پاریس» نیز توسط انتشارات یادشده تجدید چاپ و منتشر شده است، که در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.

محمدعلی سپانلو، شاعر، پژوهشگر و مترجم پیشکسوت، شامگاه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1394 در بیمارستان درگذشت و پیکرش 24 اردیبهشت‌ماه از مقابل خانه هنرمندان تشییع و در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد. او که چند سالی از سرطان ریه رنج می‌برد پیش از درگذشت در پی ناراحتی ریوی و تنفسی در بخش ICU بستری شده‌ بود.

 

سپانلو معروف به «شاعر تهران»، متولد 29 آبان‌ماه سال 1319 در تهران بود. «رگبارها»، «پیاده‌روها»، «سندباد غایب»، «هجوم»، «نبض وطنم را می‌گیرم»، «خانم‌زمان»، «تبعید در وطن»، «ساعت امید»، «خیابان‌ها، بیابان‌ها»، «فیروزه‌ در غبار»، «پاییز در بزرگراه»، «ژالیزیانا»، «کاشف از یادرفته‌ها» و «قایق‌سواری در تهران» از مجموعه‌ شعرهای این شاعرند.

همچنین ترجمه‌ «آن‌ها به اسب‌ها شلیک می‌کنند» نوشته‌ هوراس مک‌کوی، «مقلدها» نوشته‌ گراهام گرین، «شهربندان» و «عادل‌ها» نوشته‌ آلبر کامو، «کودکی یک رییس» نوشته‌ ژان پل سارتر، «دهلیز و پلکان» شعرهای یانیس ریتسوس و «گیوم آپولینر در آیینه‌ آثارش» - شعرها و زندگی‌نامه‌ گیوم آپولینر - از دیگر آثار منتشرشده‌ او هستند.

سپانلو که در سال‌های دور تجربه حضور در فیلم‌های «آرامش در حضور دیگران» (ناصر تقوایی / 1351)، «ستارخان» (علی حاتمی / 1351) و «شناسایی» (محمدرضا اعلامی / 1366) را داشت در سال 1380 هم در فیلم «رخساره» امیر قویدل به ایفای نقش پرداخت.

او شاعری‌ است که در سال 1347 و یک ماه بعد از اولین حمله اسراییل به فلسطین، شعری در حمایت از فلسطینی‌ها نوشت.

بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران با شعار «فردا برای خواندن دیر است...» از 15 تا 25 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود.

منبع:ايسنا

نظرات
آخرین اخبار