رفت و آمدهای دیپلماتیک نماد تحولات جدید است | فراتاب
کد خبر: 1402
تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1395 - 03:10
سخنگوی وزارت خارجه:
سیاست ما در تعامل با كشورهایی كه به دنبال تشدید درگیری‌ها هستند، حد یقف دارد و ما در زمین بازی طرف مقابل بازی نمی‌كنیم. این محدودیت در فضای داخلی به نوعی به كوتاه آمدن تعبیر می‌شود، در هر حالیكه كوتاه آمدن زمانی اتفاق می‌افتد كه امری بر یك بازیگر تحمیل شو

حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ضمن اشاره به سفر رییس جمهوری کره جنوبی به تهران و امضایی 44 تفاهم نامه میان دو کشور، اعلام کرد که رییس جمهوری ترکمنستان نیز روز 18 اردیبهشت ماه بمنظور تحکیم و تقویت روابط دو جانبه به تهران سفر می کند.

رفع پرانتزهای تاریخی در تعاملات سیاسی ایران

رییس اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به برخی تلاش ها برای جلوگیری از گسترش روابط ایران و کشورهای اروپایی گفت: روابط ما با کشورهای جهان از جمله اروپا در مسیر طبیعی خود قرار دارد و ما از فرصت های به وجود آمده در پسابرجام استقبال کرده و به علاوه کشورهای دیگر در این فرصت شناسی تمایل با گسترش روابط با ایران دارند. البته این رفت و آمدها بلافاصله آثار خود را نشان نمی دهد بلکه نماد تحولات جدید است. در این بین برخی کشورها به دنبال آن هستند تا مانع از برقراری این تعاملات شوند اما ما بر اساس منافع ایران رفت و آمدها و توافق ها را به طور حداکثری دنبال می‌کنیم و چالش های موجود بر سر راه را مدیریت کرده و سعی داریم پرانتز تاریخی ایجاد شده در تعاملات سیاسی ایران با کشورهای دیگر از جمله اروپا از دوره تحریم تا کنون را هر چه سریعتر برطرف کنیم.

با اشاره به برخی تلاش ها برای جلوگیری از گسترش روابط ایران و کشورهای اروپایی گفت: روابط ما با کشورهای جهان از جمله اروپا در مسیر طبیعی خود قرار دارد و ما از فرصت های به وجود آمده در پسابرجام استقبال کرده و به علاوه کشورهای دیگر در این فرصت شناسی تمایل با گسترش روابط با ایران دارند. البته این رفت و آمدها بلافاصله آثار خود را نشان نمی دهد بلکه نماد تحولات جدید است. در این بین برخی کشورها به دنبال آن هستند تا مانع از برقراری این تعاملات شوند اما ما بر اساس منافع ایران رفت و آمدها و توافق ها را به طور حداکثری دنبال می‌کنیم و چالش های موجود بر سر راه را مدیریت کرده و سعی داریم پرانتز تاریخی ایجاد شده در تعاملات سیاسی ایران با کشورهای دیگر از جمله اروپا از دوره تحریم تا کنون را هر چه سریعتر برطرف کنیم.

عربستان با بحران مصداقیت روبروست

سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاش عربستان برای تشدید درگیری‌ها در منطقه به ویژه در سوریه و ایجاد مانع بر سر صلح و آتش بس اظهار کرد: عربستان برخی اقدامات پوششی را برای پنهان سازی اقدامات عملی خود انجام می‌دهد. اقداماتی از جمله شکل‌گیری ائتلاف‌های ضد تروریستی و امنیتی بین کشورهای منطقه. اما تا وقتی این کشور اقداماتش را در یک مسیر و شعارها و مواضعش را در مسیر دیگر پیش می برد تلاش هایش برای صلح در سوریه مصداقی ندارد. عربستان در منطقه و جهان با بحران مصداقیت مواجه است و بسیاری از شعارهایی که می‌دهد چون مبنای عملی ندارد از سوی بسیاری از بازیگران منطقه و جهان جدی گرفته نمی‌شود.

وی همچنین در خصوص سفر رمضان عبدالله شلح دبیر کل جنبش جهاد اسلامی حماس و جو سازی هایی که توسط برخی از رسانه ها در این مورد صورت گرفت اظهار داشت: دبیر کل جنبش جهاد اسلامی با مقامات مختلف کشورمان از جمله مقام معظم رهبری دیدار داشتند که اخبار آن منتشر شد. اینکه برخی کشورها به دنبال تصویر سازی از مشکلات و اختلافات در منطقه به عنوان اختلافات طایفه ای و قومی هستند سیاست آشکاری است که از سوی برخی کشورها از جمله عربستان دنبال می‌شود.

سعی آنها بر این است که اختلافات موجود در منطقه را در پوشش اختلافات طایفه ای مطرح کنند، چرا که با تعقیب موضوعات سیاسی از روند تحولات طبیعی برای خود قدرت کسب می‌کنند. البته این پاک کردن صورت مسأله است. تعجب ما از برخی کشورهای دوست است که تحت تاثیر سیاست تفرقه افکنانه عربستان قرار گرفته و سیاست هایشان را تغییر داده و به اختلافات منطقه‌ای دامن می زنند. وی ادامه داد: ایران سیاست خود را در تعامل با کشورهای مختلف در منطقه به طور روشن و آشکار دنبال کرده و امیدواریم با همراهی کشورهای دیگر فهم مشترکی بین نخبگان این کشورها ایجاد شود .

در زمین طرف مقابل بازی نمی کنیم

جابری انصاری در پاسخ به خبرنگاری که نسبت به برخی سیاست ها و مواضع وزارت خارجه انتقاد کرده و رفتار وزارت خارجه را انفعالی دانست گفت: ما در سیاست‌ها و برخورد با مسائل و کشورهای مختلف حدودی داریم، اما این گونه نیست که در زمین طرف مقابل بخواهیم بازی کنیم. گاهی این محدودیت ها به کوتاه آمدن تفسیر می‌شود در حالیکه سیاست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر انفعال و کوتاه آمدن نیست. ما هوشمندانه و مبتنی بر انتخاب اقدام می‌کنیم ممکن است انتخاب ما مورد مناقشه از سوی برخی گروه‌ها ، شخصیتها قرار گیرد که البته از آن هم استقبال می‌کنیم. اما وقتی سیاستی مبتنی بر انتخاب و برداشت از موقعیت ها است غیرمنفعلانه و خردمندانه است.

وی ادامه داد: در برخی موضوعات تعمدانه سعی کرده ایم که در زمین برخی کشورها سعی که دارند با ایران رویارویی داشته باشند حرکت نکنیم و ما در این مسیر اهداف راهبردی خود را دنبال می‌کنیم. نحوه تنظیم ادبیات سیاسی ممکن است برای برخی این تصور را به وجود آورد که این سیاست منفعلانه است ما به نظر این افراد احترام می گذاریم اما باید به آن‌ها بگوییم صبر کنید . جوجه را آخر پاییز می شمارند. دولت هایی که همه هستی نظام های خود را در تشدید درگیری قرار داده اند دیر یا زود مجبور به تسلیم در مقابل واقعیت ها و روند تحولات منطقه خواهند شد. جمهوری اسلامی ایران معرکه های خود را در طول تاریخ با آرامش مدیریت کرده است و با احساسات ، نفرت وسیاست های مبتنی بر برداشت های آنی به تحولات وارد نشده است. بلکه بر اساس تدبیر و عقلانیت منافع خود را دنبال کرده است.

مسئولیت عدم برگزاری حج بر عهده سعودی هاست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در مورد موضع وزارت خارجه در راستای تصمیم گیری ها در شورای عالی حج گفت: . ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران درخواست فوق العاده و ویژه ای از عربستان نداریم جز اینکه این دولت به وظایف طبیعی و بدیهی خود به عنوان میزبان مناسک حج عمل کند. آنچه تاکنون از رفتار عربستان مشاهده شده این است که در ادامه تناقض بین سیاست‌های اعلامی و اعمالی این کشور در بحث حج نیز تناقض وجود دارد. عربستان اعلام کرده است که مسأله حج خارج از مباحث و اختلافات سیاسی بررسی می‌شود اما عملا همه مسائل از جمله موضوعات ورزشی را به اختلافات سیاسی آغشته کرده است و به کارشکنی در تحقق خواسته‌های کاملا بدیهی و طبیعی ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی مبادرت ورزیده است. ما خواستار حفظ سلامت حجاج و برگزاری طبیعی حج و سفر حجاج ایرانی در کمال امنیت به این کشور هستیم و می خواهیم که براساس رویه‌های سال گذشته مناسک حج اجرا شود. اگر روند فعلی رفتار و عملکرد عربستان ادامه یابد و تا زمان های پایانی تغییری در سیاست اشتباه عربستان صورت نگیرد دولت این کشور مسئول ایجاد مانع بر سر راه حجاج ایرانی خواهد بود و این پرونده هم به مجموعه پرونده های عربستان در نقض آشکار قوانین بین‌المللی اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: مرجع تصمیم گیری در رابطه با حج، سازمان حج و زیارت به لحاظ اجرایی است اما تصمیم گیری در رابطه با موضوع حج امسال در شورای عالی حج انجام می‌شود که وزارت خارجه نیز عضوی از این شورا است و آخرین تصمیم‌گیری‌ها بر اساس مواضعی که عربستان اتخاذ می‌کند به دست خواهد آمد.

 

همه تدابیر ایران برای احقاق حق خود

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه مجموعه اقداماتی برای استیفای حقوق ایران نسبت به توقیف 2 میلیارد دلار از اموال ایران در آمریکا در حال رقم خوردن است گفت: در این رابطه کارگروهی در هیات دولت به مسئولیت علی طیب نیا وزیر اقتصاد کشورمان مشغول بررسی این موضوع است. همچنین وزیر خارجه کشورمان در روزهای گذشته طی نامه ای به دبیرکل سازمان ملل، با استدلال های حقوقی، خواستار دخالت این سازمان نسبت به سرقت اموال ایران شده است.

جابری انصاری ادامه داد: سفیر سوییس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا نیز هفته گذشته به وزارت خارجه احضار و مراتب شکایت ایران از این موضوع به وی ابلاغ شد. در همین خصوص سفیر سوییس متعهد شد تا با مطرح کردن این موضوع با طرف آمریکایی، نتیجه را به ایران ابلاغ کند.

وی در خصوص واکنش وزارت خارجه آمریکا نسبت به نامه ظریف عنوان کرد: ما بارها اعلام کرده ایم که این اقدام دادگاه آمریکایی نقض صریح قوانین بین المللی است، و در همین راستا طبیعی است که طرف مقابل نیز نسبت به واکنش ایران از خود دفاع کند. البته که این دفاع لزوماً به معنای منطقی بودن اقدامات آمریکا نخواهد بود.

در همین رابطه سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نسبت به سخنان بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی مبنی بر تحویل 32 تن آب سنگین به آمریکایی ها به شرط دریافت کامل بهای آن توضیح داد: : نحوه برخورد غیر منطقی با بلوکه کردن دارایی بانک مرکزی با صدور حکم اخیر دادگاه آمریکایی و نیز احکام سابقی که در رابطه با ایران صادر شده نوعی بی اعتمادی کامل را در ایران نسبت به اقدامات آمریکا ایجاد کرده است. در بحث آب سنگین طرف قرارداد سازمان انرژی اتمی است. همه تدابیر لازم اجرایی برای اطمینان از حصول مبلغ قرارداد پیش‌بینی شده است.

 

استمرار بحران و ادامه فاجعه انسانی در سوریه

جابری انصاری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد بروز یک فاجعه انسانی دیگر در حلب سوریه و اقدامات ایران در ضرورت توقف این درگیری ها گفت: استمرار بحران در سوریه منجر به بروز فاجعه انسانی بزرگی خواهد شد و در این راستا، ضروری است که تمام طرفین درگیر در بحران سوریه، اقدامات جدی و همه جانبه ای را به منظور جلوگیری از این امر صورت دهند. وی افزود: گروه ها و کشورهایی که ادعای خاتمه دادن به کشتار و خشونت در این کشور را دارند، خود به طور مکرر موازین انسانی را در این درگیری ها نقض کرده اند. جمهوری اسلامی استمرار بحران سوریه را ادامه ابعاد فاجعه انسانی دانسته و تمام تلاش خود را برای حل سیاسی و مسالمت آمیز این بحران به کار گرفته و می گیرد.

جابری انصاری ادامه داد: خروج از بحران در سوریه و رسیدن به راه حلی سیاسی در این کشور، منوط به این است که سایر بازیگران که تحقق خواسته های خود را از طریق اعمال خشونت و درگیری پیگیری می کنند، به این نتیجه برسند که این روش برای آنها منفعتی در پی نخواهد داشت.

مبارزه با تروریسم و فساد دو اولویت اول عراق

جابری انصاری در خصوص تحولات اخیر در عراق نیز گفت: ایران طرفین سیاسی درگیر در عراق را به آرامش و حل و فصل مسایل از طریق تفاهم سیاسی دعوت می کند و امیدواریم مسائل جاری با درایت دولت ، ملت و جریان های سیاسی و با رهنمودهای مراجع تقلید به نفع آحاد ملت حل و فصل شود تا زمینه تحقق امن ملی برای رویارویی همه جانبه با تروریسم و فساد به عنوان مطالبه مجموعه گروه‌ها و نخبگان سیاسی عراق فراهم شود.

رایزنی با کانادایی ها در نیویوک

جابری انصاری همچنین در مورد گمانه زنی ها در خصوص دیدار بین مقامات ایرانی و کانادایی و رایزنی هایی که در مورد برقراری روابط صورت گرفته است، گفت: کانادایی ها خود به طور یکجانبه مبادرت به قطع رابطه کردند که از نظر ما این اقدام غیر منطقی بود. اکنون در شرایط پسا برجام دولت جدید کانادا آمادگی و علاقه خود را برای اعاده روابط سیاسی و دیپلماسی اعلام کرد و بین دو کشور توافق شد تا گفت‌وگوهایی صورت گیرد.اولین دور این گفت‌وگوها اخیرا در نیویورک انجام شده است . البته روند گفت‌وگوها زمان‌بر و مبتنی بر احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی هر یک از کشورها است. با توجه به تغییر سیاست کانادا برای اعاده روابط با جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا دراین مسیر حرکت کند.

وی همچنین در مورد اظهارنظرها در خصوص بازگشایی مجدد سفارت ایرلند در تهران گفت: ما نیز موضع گیری جدید دولت ایرلند را دیده ایم و طبیعی است این چنین اقداماتی باید از مسیر رسمی خود دنبال شود. اگر چنین درخواست رسمی صورت گیرد ما با نگاه مثبت به آن می پردازیم. معتقدیم این درخواست دولت ایرلند از اقدامات و گشایش های پسابرجامی است.

نظرات شخصی مواضع ایران را بیان نمی کند

وی در مورد سخنان اخیر سرلشگر رحیم صفوی مشاور نظامی رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه باید در روابط ایران و ترکیه بازنگری انجام شود گفت: مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران توسط مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و وزیر خارجه کشورمان اعلام می شود. طرح نظرات مختلف از سوی شخصیت های دیگر همانطور که در همه جای دنیا نظرات شخصی قلمداد می‌شود در ایران هم همین گونه است و این مسأله هم هیچ مانعی ندارد اما آنچه تصمیم ایران درباره روابط با ترکیه است و بارها از سوی مقامات عالی اعلام شده گسترش روابط ایران با ترکیه است. ما دو کشور همسایه بزرگ با تاریخ طولانی و دارای روابط عمیق هستیم البته اختلافات خاصی هم داشته ایم و در سالهای اخیر در تفسیر تحولات منطقه در ابعادی از آن دیدگاه های متفاوتی بین این دو کشور وجود داشته است. اما گزینه ما استمرار همکاری راهبردی بین دو کشور است.

پیگیری وضع پناهجویان ایرانی

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با مشکلات پناهجویان ایرانی در استرالیا و اقدامات وزارت خارجه کشورمان در این رابطه اظهار داشت: : شنیدن چنین اخباری دردآور و تاسف بار است و امیدواریم با ابزارها و برنامه های توسعه ملی در کشور بتوانیم برای همه اتباع خود احساس زندگی همراه با کرامت ، رفاه و تامین نیازهای طبیعی را هر چه بیشتر فراهم کنیم تا زمینه به وجود آمدن چنین مسائلی فراهم نشود. در عین حال در مسیر برنامه‌های ملی اهتمام به این موضوع و معالجه مشکلاتی که برای برخی پناه جویان به وجود آمده در سطح سیاسی ، کنسولی و وزارت خارجه دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی دولت ها با موازین غیر اصولی وغیرمنطقی به صحنه پردازی و ارائه تصاویر جنجالی از کشورهای خود می پردازند که موجب حرکت اتباع یک کشور به سمت این کشورها می‌شود و در مواجهه با مشکلات حرکت این اتباع به سمت کشور خود با سیاست‌های اشتباه سعی در جلوگیری از ورود آن‌ها به کشورهایشان می کنند. در عین حال وزارت خارجه مواجهه با این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و تلاش می‌کند اقدام فوری برای بهبود این وضعیت در پیش گرفته شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات
آخرین اخبار