دورنمای 30 میلیارد دلاری روابط ایران و کره جنوبی | فراتاب
کد خبر: 1400
تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1395 - 02:10
در دیدار روحانی با رییس جمهوری کره اعلام شد:
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره جنوبی در جریان سفر «پارک گئون هی» رییس جمهوری کره جنوبی به تهران، نوزده سند همکاری برای توسعه هر چه بیشتر روابط و مناسبات دو کشور امضا کردند.

به گزارش فراتاب به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه ای، حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان روز دوشنبه و در نشست هیات های عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی؛ سفر خانم «پارک گئون هی» به عنوان اولین رییس جمهور کره جنوبی به ایران را آغاز تحرکی جدید در روابط دو کشور برشمرد و گفت: روابط طولانی، تاریخی و دوستانه دو ملت یکی از پایه های مهم برای توسعه مناسبات است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه ایران و کره جنوبی در روابط ۵۴ ساله خود، هیچ گاه مشکلی با هم نداشته اند، گفت: این سفر نیز موجب گسترش هر چه بیشتر مناسبات همه جانبه تهران - سئول خواهد شد.

تعمیق راهبردی روابط

دکتر روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به کره جنوبی به عنوان کشوری مهم در شرق آسیا نگاهی راهبردی دارد، افزود: باید تلاش کنیم تا روابط و مناسبات دو کشور به سطحی راهبردی با همکاری های منطقه ای تبدیل شود.

رییس جمهوری با اشاره به شرایط و بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری در ایران و وجود نیروی انسانی فعال و تحصیل کرده، بر لزوم توسعه همکاری ها و مشارکت بخش خصوصی دو کشور و تبادل تجربیات و فناوری های پیشرفته میان ایران و کره جنوبی تاکید کرد.

دکتر روحانی، توسعه همکاری ها و پروژه های مشترک در بخش های گوناگون از جمله صنعت و معدن، انرژی، راه آهن، حمل و نقل، توسعه بنادر و همکاری های مالی و بانکی میان ایران و کره جنوبی را حائز اهمیت برشمرد و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در راستای توسعه سرمایه گذاری ها و فعالیت اقتصادی مشترک، چارچوب روابط بلند مدت و راهبردی میان تهران - سئول را تدوین کند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید رقم مبادلات اقتصادی دو کشور را که طی سالهای اخیر کاهش یافته، در نخستین مرحله به ۱۸ میلیارد دلار و در برنامه ریزی میان مدت به ۳۰ میلیارد دلار برسانیم، گفت: باید برای رسیدن به روابطی توسعه یافته و گسترش همکاری ها تلاش کنیم و با ایجاد تسهیلات، موانع و مشکلات را در این مسیر برطرف نماییم.

دکتر روحانی همچنین با اشاره به ضرورت همکاری و مشارکت ایران و کره جنوبی در زمینه فناوری های نوین از جمله آی تی، آی سی تی، نانو و ... گفت: ایران و کره جنوبی می توانند با استفاده از توانمندی های خود در بخش های مختلف از جمله محیط زیست، صنعت و کشاورزی، همکاری های خوبی با یکدیگر داشته باشند.

رییس جمهوری وجود جاذبه های توریستی و تاریخی فراوان در ایران و کره جنوبی را زمینه ای برای گسترش روابط دو ملت دانست و گفت: باید در زمینه گسترش توریسم و ایجاد شرایط مناسب توسعه گردشگری از جمله احداث هتل و ایجاد پرواز مستقیم بین سئول و تهران برنامه ریزی و تلاش کنیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی با توجه به اشتراکات فراوان میان فرهنگ دو ملت، باید در زمینه توسعه مناسبات مردمی نیز تلاش کنند و در این راستا فعالیت در زمینه همکاری های دانشگاهی، فرهنگی و هنری می تواند به نزدیکی بیشتر دو دولت و ملت کمک کند.

رییس جمهوری با استقبال از پیشنهاد رییس جمهوری کره جنوبی مبنی بر اعلام سال ۲۰۱۷ به عنوان سال فرهنگی دو کشور، گفت: این اقدام فضای خوبی را برای تقویت همکاری های بین دو کشور ایجاد می کند و امیدوارم مسئولان فرهنگی دو کشور نیز برنامه ها و همکاری های خوبی را در این راستا ساماندهی کنند.

دکتر روحانی بنادر جنوب کشور و از جمله بندر جاسک در ساحل دریای عمان را منطقه ای مناسب برای سرمایه گذاری های مشترک ایران و کره جنوبی برشمرد و افزود: دو کشور می توانند در این مناطق فعالیت های مشترکی در بخش های مختلف مانند انرژی، پتروشیمی و فولاد داشته باشند.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: روابط کارگزاری میان بانک های ایران و کره به شفافیت و شتاب گرفتن همکاری ها و فعالیت های اقتصادی میان دو کشور کمک شایانی خواهد کرد.

دکتر روحانی امنیت و ثبات منطقه را در توسعه روابط ایران و کره جنوبی بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: تلاش برای حفظ و تقویت صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی، وظیفه سیاسی و انسانی همه کشورها است.

رییس جمهوری تسلیحات کشتار جمعی را خطری برای تمام بشریت عنوان کرد و افزود: معتقدیم جهان باید قدم به قدم عاری از سلاح های کشتار جمعی شود و در این راستا جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۷۴ پیشنهاد خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی را مطرح کرده است.

دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت حفظ صلح و ثبات در منطقه بویژه در عراق، یمن، سوریه و افغانستان اظهار امیدواری کرد: با پایان درگیری ها و کشتار در این کشورها و از بین رفتن تروریسم، شاهد صلح، امنیت، آرامش و توسعه در منطقه باشیم.

رییس جمهوری با اشاره به کمک ها و حمایت های جمهوری اسلامی ایران از حدود ۳ میلیون آواره و پناهجوی افغانستانی که در ایران زندگی می کنند، از جمله تحصیل صدها هزار دانش آموز این کشور در ایران؛ بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اقدامات مشترک و جمعی در جهت تضمین ثبات و توسعه آینده افغانستان تاکید کرد.

ما می خواهیم دوست و همراه خوب ایران باشیم

خانم «پارک گئون هی» رییس جمهوری کره جنوبی نیز در این نشست ضمن تشکر از استقبال و میزبانی گرم جمهوری اسلامی ایران از هیات عالی رتبه کره جنوبی اظهار امیدواری کرد تا در این سفر، بستر جدید تاریخی برای شتاب در توسعه روابط دو کشور ایجاد شود.

رییس جمهوری کره جنوبی، ایران را کشوری با تاریخ، تمدن و فرهنگ باشکوه و ممتاز توصیف کرد و خواستار گسترش و توسعه همکاری ها و مناسبات همه جانبه تهران -سئول شد.

وی با اشاره به سخنرانی سال گذشته دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر اینکه "توسعه همکاریهای اقتصادی، امنیت پایدار را به ارمغان آورده و منطقه را به کانون صلح تبدیل می کند"، گفت: کره جنوبی با این دیدگاه جمهوری اسلامی ایران همدل و همراه است و در پیشبرد این راهبرد می تواند شریک خوبی برای تهران باشد.

رییس جمهوری کره جنوبی با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات و همکاری های ایران و کره جنوبی بر پایه استفاده از ظرفیت ها و فرصت های متقابل، گفت: ایران از منابع و نیروی انسانی مجرب و جوان برخوردار بوده و کره نیز دارای توانمندی مالی و فناوری است که می توان با بهره گیری از آنها در راستای پیشرفت و توسعه روابط دو کشور به بهترین شکل استفاده کرد.

خانم «پارک» با اشاره به اینکه «سئول به روابط با ایران از دیدگاه توسعه بلند مدت همکاری می نگرد و نه کوتاه مدت»، گفت: همکاری های اقتصادی میان دو کشور پیشرفت هایی داشته اما خواستار آن هستیم که با زیربنا و سازمانی محکم تر، در راستای توسعه روابط گام برداریم.

رییس جمهوری کره جنوبی ادامه داد: ما می خواهیم دوست و همراه خوب ایران باشیم و روابط خود را مبتنی بر احترام متقابل با ایران گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینکه کره جنوبی در راستای حمایت از توسعه مناسبات و همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران ۲۵ میلیارد دلار تسهیلات اعتباری و تامین مالی پروژه های مختلف زیربنایی را در نظر گرفته که این بزرگترین بسته مالی است که کره جنوبی تا کنون و در روابط با یک کشور خارجی ارائه کرده است، گفت: دور جدید همکاری های ایران و کره جنوبی در قالب سرمایه گذاری، تحقیق و توسعه، و تولید مشترک خواهد بود.

رییس جمهوری کره جنوبی با اشاره به ضرورت گسترش همکاری ها و سرمایه گذاری بخش خصوصی دو کشور در بخش های مختلف از جمله نفت، گاز، انرژی، زیر ساخت، ماشین آلات کشاورزی، تولید خودرو، پتروشیمی، بهداشت و درمان و احداث بیمارستان های مشترک و نیز همکاری در زمینه فناوری های نو، افزود: گسترش همکاری های دو کشور کمک بزرگی به منافع متقابل و منطقه ای ایران و کره جنوبی خواهد کرد.

وی توسعه بلند مدت روابط دو کشور از مسیر گسترش همکاری ها را نیازمند فراهم کردن چارچوب های قانونی به عنوان پشتیبان این همکاری ها دانست و افزود: ساماندهی و ملاقات های مداوم مسئولان و وزرای خارجه دو کشور و فعالتر ساختن کمیسیون های مشترک همکاری ها کمک شایانی به توسعه مناسبات تهران - سئول در مسیر صحیح خواهد کرد.

رییس جمهوری کره جنوبی همچنین بر ضرورت توسعه روابط دو ملت و تقویت گردشگری و تبادلات فرهنگی میان ایران و کره جنوبی تاکید کرد و افزود: با گسترش همکاری ها در زمینه فرهنگ، آموزش و گردشگری فاصله جغرافیایی دو کشور کاهش یافته و دو ملت بیشتر به هم نزدیک خواهند شد.

خانم «پارک» افزود: به زودی پرواز مستقیم تهران - سئول با هدف تسهیل در رفت و آمد تجار و مردم دو کشور برقرار خواهد شد.

رییس جمهوری کره جنوبی همچنین با تاکید بر ضرورت حفظ صلح و ثبات در منطقه، از تلاش ها و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش صلح و ثبات در منطقه به ویژه حمایت و کمک به آوارگان افغانستانی تقدیر کرد.

امضای 19 یسند همکاری میان ایران و کره

درهمین راستا، اسناد و یادداشت تفاهم‌های همکاری بین تهران و سئول در حضور رؤسای جمهور دو کشور، توسط مسئولین و مقامات عالی‌رتبه دو کشور به امضا رسید.

«موافقتنامه حمل و نقل دریایی میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره جنوبی»، «یادداشت تفاهم چارچوب همکاری در زمینه حمل و نقل و امور زیربنایی»، «یادداشت تفاهم همکاری‌های نفت، گاز طبیعی، پالایشگاه و پتروشیمی»، «یادداشت تفاهم در خصوص همکاری در زمینه منابع آب»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه توسعه انرژی الکتریکی و صنایع جدید انرژی»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ماهیگیری و آبزیان»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه علوم و تکنولوژی»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه آموزش عالی»، «یادداشت تفاهم همکاری اعلام سال 2017 به عنوان سال فرهنگی و تأسیس مرکز فرهنگی کره در تهران و مرکز فرهنگی ایران در سئول»، «سند برنامه مبادلات فرهنگی، علمی و آموزشی دولت جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی»، «یادداشت تفاهم همکاری توسعه بنادر»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و علوم پزشکی»، «یادداشت تفاهم همکاری وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و وزارت بهداشت و رفاه کره جنوبی و بانک صادرات و واردات کره جنوبی»، «معاهده معاضدت حقوقی دوجانبه در امور کیفری»، «معاهده استرداد مجرمین»، «یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت امور اقتصاد و دارایی و شرکت بیمه تجاری کره جنوبی»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تکنولوژی‌های فرهنگی و صنایع خلاق»، «چارچوب توافق همکاری»، «توافقنامه همکاری و کمک‌های اداری دوجانبه در امور گمرکی میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره»، اسنادی بود که در حضور رییس‌جمهوری اسلامی ایران و رییس جمهوری کره جنوبی و به منظور ایجاد تحرک جدید در روابط دو کشور به امضا رسید.

 

 

نظرات
آخرین اخبار