امید به برقراری آتش بس در دل بحران کشور سوریه | فراتاب
کد خبر: 1386
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 11:10
تداوم رژیم سکوت
به گفته منابع روسی با وجود یک روز تمام بمباران و تیراندازی در حلب، امکان برقراری آتش‌بس در این شهر واقع در شمال سوریه نیز وجود دارد.

فراتاب ـ 

به گفته منابع روسی با وجود یک روز تمام بمباران و تیراندازی در حلب، امکان برقراری آتش‌بس در این شهر واقع در شمال سوریه نیز وجود دارد.

رسانه‌های روسی به نقل از ژنرال سرگئی کورالنکو می‌نویسند که هم اکنون مذاکرات برای آنکه آتش‌بس موسوم به "رژیم سکوت" از دمشق فراتر رود و به حلب هم برسد، در جریان است. به گزارش منابع روسی و سوری، قرار است آتش‌بس در مناطق پیرامون پایتخت سوریه هم تا شامگاه دوشنبه (۲ مه / ۱۳ اردیبهشت) تمدید ‌شود.

گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز شنبه گفت که روسیه دولت سوریه را مجبور به متوقف کردن حملات هوایی علیه حلب نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، گاتیلوف گفت: «ما فشار نخواهیم آورد، چون اوضاع حلب بخشی از مبارزه علیه تهدید تروریستی است.»

ژنرال سرگئی کورالنکو

به گزارش اینترفاکس ژنرال کورالنکو گفت که مذاکراتی فشرده درباره حلب در جریان است، اما نگفت که چه کسانی در مذاکرات شرکت دارند. اما کورالنکو اشاره کرد به اینکه تمدید آتش‌بس برای دمشق بر پایه تفاهم میان روسیه، سوریه و آمریکا صورت می‌گیرد. دولت روسیه متحد نزدیک رئیس جمهور سوریه بشار اسد است که از پنج سال پیش با حرکت‌های اعتراضی علیه دولتش روبروست.

درخواست اعمال فشار بر دمشق

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه خواستار برقراری آتش‌بس در سراسر سوریه شد و از مسکو خواست به دولت سوریه در این رابطه فشار وارد آورد.

کری با استفان د میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، و همتایان سعودی و اردنی خود، عادل الجبیر و ناصر جوده، در ژنو دیدار خواهد کرد تا با آنها درباره پایان دادن به جنگ در سوریه گفتگو کند.

برای بشار اسد باز پس گرفتن حلب که زمانی بزرگترین مرکز تجاری سوریه بوده بسیار اهمیت دارد. بخش غربی شهر حلب تحت کنترل دولت اسد و بخش غربی آن در دست شورشیان است. در حلب و پیرامون آن در کنار گروههای شورشی میانه‌رو، نیروهای جبهه نصرت هم حضور دارند که شاخه شبکه القاعده در سوریه است.

ادامه آتش‌بس در دمشق

شامگاه شنبه آتش‌بسی فوق‌العاده در دمشق برای مدت ۲۴ ساعت و در لاذقیه برای ۷۲ ساعت آغاز شد. ژنرال کورالنکو به خبرگزاری ریا نووستی گفت که آتش‌بس موسوم به "رژیم سکوت" تا کنون رعایت شده و در مورد دمشق برای ۲۴ ساعت دیگر تمدید می‌شود. ارتش سوریه خبر تمدید آتش‌بس دمشق را تأیید کرد اما اشاره‌ای به اوضاع حلب نکرد.

چندین گروه شورشی در سوریه مخالفت خود را با برقراری آتش‌بس در برخی مناطق این کشور اعلام کرده‌اند. این گروه‌ها می‌گویند که آتش‌بس باید در همه مناطق سوریه برقرار شود.

به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه جنگ در حلب در شامگاه شنبه همچنان ادامه داشت، اما از صبح یکشنبه خبری حاکی از ادامه درگیری‌ها در این شهر نرسیده است.

سازمان مزبور می‌گوید که از شروع درگیری‌های اخیر در ۲۲ آوریل در سوریه ۲۵۰ غیرنظامی جان خود را بر اثر حملات نیروهای نظامی دولت و نیز شورشیان از دست داده‌اند. نیروی هوایی سوریه تنها در روز شنبه ۳۰ حمله هوایی انجام داده است.

حمله هوایی در شامگاه پنج‌شنبه گذشته به یک بیمارستان در حلب موجب کشته شدن ۵۰ نفر شد و انتقادهای جهانی را برانگیخت.

 

منبع: دویچه وله

نظرات
آخرین اخبار